خشکی زاینده‌رود؛ مهم‌ترین عامل گرد و غبار

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: مهم‌ترین عامل گردوغبار در استان اصفهان خشکی زاینده‌رود، تالاب گاوخونی و رها شدن اراضی زراعی است.

فرزاد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نرخ فرونشست گردوغبار به میزان گردوغباری که در واحد زمان به زمین بازمی‌گردد، گفته می‌شود، اظهار کرد: گردوغباری که در کشور وجود دارد به دو دسته «فرامرزی» و «داخلی» تقسیم می‌شود.

وی افزود: بخشی از میزان گردوغبار از کشورهای همسایه مانند عراق و عربستان به ایران وارد می‌شود، اما بخش دیگری داخلی بوده و به دلیل عوامل متعددی ایجاد شده است.

مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی هلال‌احمر استان اصفهان ادامه داد: مهم‌ترین عامل گردوغبار در استان اصفهان خشکی زاینده‌رود، تالاب گاو خونی و رها شدن اراضی زراعی است؛ با خشک شدن سطح زمین ذرات به راحتی از زمین برمی‌خیزد و جابه‌جا می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر رطوبت در میزان گردوغبار گفت: هنگامی که سطح خاک مرطوب باشد، پدیده گردوغبار خیلی مشاهده نمی‌شود، زیرا آب موجب چسبندگی ذرات خاک می‌شود، اما در شرایط خشکسالی که با آن روبه‌رو هستیم سطح رطوبت زمین کاهش می‌یابد و کوچک‌ترین تلاطمی می‌تواند ذرات خاک را از زمین جدا کند.

حیدری در همین رابطه افزود: هنگامی که ذرات خاک از زمین جدا می‌شود قسمتی از ذرات خیلی ریز تا کیلومترها جابه‌جا می‌شود؛ این ذرات عموماً بار الکتریکی دارد و می‌تواند با آلودگی‌های سوخت فسیلی نیز ترکیب شود و آلودگی ثانویه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: هنگامی که گردوغبار با آلودگی‌های سوخت فسیلی ترکیب شود علاوه بر تأثیری که در دستگاه تنفسی دارد، آلودگی ثانوی می‌تواند منجربه بیماری‌های مختلفی شود.

این کارشناس‌ارشد آبخیزداری و خاک‌شناسی در رابطه با تأثیر گسترش صنایع در میزان گردوغبار گفت: هرگونه تغییری که در طبیعت ایجاد شود، منجر به از بین رفتن پایداری آن شده و شرایط را برای ایجاد گردوغبار فراهم می‌کند.

وی افزود: یکی از فعالیت‌هایی که در شرق اصفهان صورت گرفته، ایجاد کارخانه‌های گچ و آهک است که علاوه بر ایجاد گردوغبار پایداری زمین را نیز از بین برده و گردوغبار بیشتری ایجاد می‌کند.

حیدری اشاره کرد: علاوه بر تأثیر کارخانه‌های گچ و آهک، خشک شدن تالاب گاوخونی و زاینده‌رود همچنین رها شدن اراضی کانون‌های بحرانی‌تری را برای توسعه گردوغبار ایجاد می‌کند؛ با خشک شدن زاینده‌رود زمین‌های کشاورزی نیز رها می‌شود و مجموعه این عوامل موجب افزایش شدت گردوغبار می‌شود.

کد خبر 586919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.