امت اسلامی علیه تفرقه به‌پا خیزد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، هجدهم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کردستان علیه تفرقه و تکفیر» نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته در بیست‌وهفتمین سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان سفر کرد. ۱۱ عضو کابینه، شامل وزرای کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، آموزش و پرورش، گردشگری، صمت، سرپرست وزارت تعاون، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور زنان، معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کرد.

ترکیب همراهان رئیس‌جمهور و دیدارها و بازدیدهای آیت الله رئیسی نشان دهنده اهمیت استان کردستان برای دولت سیزدهم است.

به عبارت دیگر، همانطور که رئیس‌جمهور اشاره کرد، در این سفر علاوه بر دنبال کردن مسئله طرح‌های نیمه تمام به عنوان اولویت راهبردی دولت برای کل کشور، مسائل استان نیز در مشورت با مقام‌های محلی استان احصا شده و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات و تأمین نیازهای استان ارائه شده است که در جلسه روز گذشته شورای اداری استان، با حضور آیت‌الله رئیسی بحث و بررسی شد.

امت اسلامی علیه تفرقه به پاخیزد

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کردستان علیه تفرقه و تکفیر» نوشت: در حالی که مقامات امریکایی تلاش می‌کنند خواسته‌های برحق ایران و گرفتن تضمین‌ها برای جلوگیری از خروج مجدد از برجام را خواسته‌ای فراتر از برجام جلوه دهند، اما ایران این ادعا را رد کرده است. وزیر خارجه ایران گفت برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف امریکایی، تهران هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و فرابرجامی ندارد و مطالباتش کاملاً در چارچوب توافق هسته‌ای است و فقط تضمین عملی برای نفع اقتصادی ایران از برجام است.

در عین حال واشنگتن بار دیگر ادعا کرد در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران ندارد. با پایان دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا در قطر، بار دیگر جنگ لفظی بین مقامات دو طرف شروع شده است. در حالی که امریکایی‌ها مذاکرات اخیر را به دلیل زیاده‌خواهی ایران بی‌فایده توصیف می‌کنند و با این ادعاها می‌خواهند توپ را به زمین ایران بیندازند، اما مقامات تهران پاسخ این لفاظی‌ها را داده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در تهران، در ابتدا از حسن میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگوهای ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه‌جانبه غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه قدردانی کرد. وزیر خارجه گفت: «هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای اینکه این گفت‌وگوها را تسهیل کنند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان گام‌های مثبت و سازنده‌ای از دوستان قطری شاهدیم.»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امت اسلامی علیه تفرقه به پاخیزد» نوشت: به مناسبت فرا رسیدن موسم حج ابراهیمی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیامی خطاب به حجاج بیت‌الله‌الحرام صادر کردند.

به گزارش پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، متن پیام ایشان به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد المصطفی و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین خدای عزیز و حکیم را سپاس می‌گوئیم که موسم مبارک حج را بار دیگر میعاد ملت‌های مسلمان قرار داد و این مسیر فضل و رحمت را به روی آنان گشود.

امت اسلامی اکنون بار دیگر می‌تواند وحدت و یکپارچگی خود را در این آئینه شفاف و ابدی مشاهده کند و از انگیزه‌های تشتت و تفرق روی بگرداند.

دین اسلام آمیزه پرشکوه سیاست و معنویت وحدت مسلمانان یکی از دو پایه اساسی حج است که چون با ذکر و معنویّت که پایه اساسی دیگر این فریضه پُر راز و رمز است همراه شود، می‌تواند امت اسلامی را به اوج عزت و سعادت برساند و آن را مصداق «وَ لِلَّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنین» قرار دهد.

حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ و دین مقدس اسلام آمیزه پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویت است. دشمنان ملت‌های مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن این دو اکسیر زندگی‌بخش، یعنی وحدت و معنویّت، در میان ملت‌های ما به کار گرفته‌اند.

معنویّت را با ترویج سبک زندگی غربی که تهی از روح معنوی و برآمده از کوته‌بینی مادی است، کم‌رنگ و بی‌رمق می‌کنند، و وحدت را با گسترش و شدت بخشیدن به انگیزه‌های موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و نژاد و جغرافیا به چالش می‌کشند. امت اسلامی که اکنون نمونه کوچک آن در مراسم نمادین حج دیده می‌شود، باید با همه وجود، به مقابله برخیزد.

امت اسلامی علیه تفرقه به پاخیزد

کد خبر 586918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.