۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
پایدارترین سازه‌های جهان

دمای زمین همواره در حال افزایش است که همین امر انسان را از نقش خود در کاهش اثرات محیط زیست آگاه می‌کند. در این میان، سازه‌های شهری نیز از طریق انتشار کربن ناشی از تأمین انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عوامل مختلفی در افزایش دمای هوا زمین مؤثر است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمل‌ونقل، جنگل‌زدایی، آلودگی پلاستیکی و سایر موارد مشابه اشاره کرد. در این میان، سازه‌های شهری نیز از طریق انتشار کربن ناشی از تأمین انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند. البته اخیراً بسیاری از معماران تلاش کرده‌اند در طراحی‌های سازه‌های شهری، پایداری را مورد توجه قرار دهند و از این طریق، به کاهش آلودگی هوا و گرما کمک کنند. امروزه سازه‌های دوستدار محیط زیست بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که در ادامه به معرفی پایدارترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

برج شانگهای در چین

برج ۱۲۸ طبقه شانگهای در سال ۲۰۰۸ و در مرکز شهر احداث شد و عنوان دومین آسمان‌خراش مرتفع جهان را از آن خود کرد. این برج شگفت‌انگیز ویژگی‌های پایدار بسیاری را در بر گرفته و توانسته است در لیست ۱۰ سازه برتر دوستدار محیط زیست جهان قرار بگیرد. در بام برج شانگهای منبع عظیمی برای جمع‌آوری آب باران تعبیه شده است که از آب آن برای مصارف داخلی سازه بهره گرفته می‌شود. طراحی دومین آسمان‌خراش بلند دنیا به گونه‌ای است که فشار باد را تا ۲۴ درصد کاهش می‌دهد، ضمن این‌که توربین‌های بادی متعددی در سراسر سازه نصب شده است که به تولید سالانه ۳۵۰ هزار کیلووات بر ساعت الکتریسیته کمک می‌کند.

پایدارترین سازه‌های جهان

تالار شهر، بریتانیا

تالار شهر در لندن، پایتخت بریتانیا، که ساختمانی با ظاهر کاملاً بلوری است، یکی از پایدارترین سازه‌های دنیا به شمار می‌رود. این ساختمان زیبا و درخشان در نزدیکی ناحیه صنعتی رویال داکز واقع شده و فضایی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع را در بر گرفته است. تالار شهر لندن نیروی خود را به طور کامل از الکتریسیته فراهم می‌کند و این در حالی است که منابع زیرزمینی، گرمای مورد نیاز سازه را تأمین می‌کند. از دیگر ویژگی‌های پایدار تالار شهر لندن می‌توان به انرژی تجدیدپذیر آن اشاره کرد که از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود.

پایدارترین سازه‌های جهان

موزه فردا، برزیل

موزه فردا، موزه‌ای علمی در ریودوژانیرو، دومین شهر بزرگ برزیل، به حساب می‌آید که به عنوان یکی از خارق‌العاده‌ترین سازه‌های جهان شناخته شده است. ساختمان این موزه از یک سیستم سرمایشی پیشرفته برخوردار است که از خلیج پیرامون خود برای تنظیم دما بهره می‌گیرد. ستون‌های بیرونی این سازه را به طور کامل پنل‌های خورشیدی فرا گرفته است و جالب این‌که امکان انتقال این ستون‌ها به مکان‌های مختلف برای جذب بیشترین مقدار گرمای خورشیدی در طول روز وجود دارد.

پایدارترین سازه‌های جهان

ساختمان پیکسل در استرالیا

ساختمان پیکسل، واقع در ملبورن، اولین سازه بدون کربن سراسر شهر به حساب می‌آید که در سیستم ارزیابی پایداری کشور توانست امتیاز ۱۰۵ را کسب کند و به عنوان پایدارترین سازه سراسر استرالیا شناخته شود، ضمن این‌که در لیست ۱۰ شهر برتر دوستدار محیط زیست دنیا نیز قرار گرفته است. برخورداری از سیستم کاهش پسماندها، امکانات جمع‌آوری آب باران، بام‌های سبز و بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختمان پیکسل محسوب می‌شود که پایداری را برای آن به ارمغان آورده است.

پایدارترین سازه‌های جهان

وان سنترال پارک، استرالیا

وان سنترال پارک، آسمان‌خراشی با کاربری چندمنظوره به‌شمار می‌رود که ویژگی‌های سبز بی‌شماری را در خود جا داده است. به عنوان مثال، بام این سازه را به طور کامل فضاهای سبز فرا گرفته است و سیستم جمع‌آوری آب باران، تأمین آب آن را به عهده دارد. علاوه بر این، مصالح ساختمان از مواد بازیافتی تهیه شده و این در حالی است که اشتراک خودرو و فضاهای بیرونی و داخلی سراسر پوشیده در گل‌ها و گیاهان طبیعی، پایداری سازه را به حد قابل قبولی افزایش داده است. جالب است بدانید که وان سنترال پارک سیدنی به عنوان مرتفع‌ترین باغ عمودی جهان شناخته شده که درختان زیادی را از گونه‌های مختلف در بالکن‌های خود در بر گرفته است.

پایدارترین سازه‌های جهان

مرکز هنری فیپس در ایالات متحده آمریکا

مرکز هنری فیپس، واقع در ویسکانسین آمریکا، ساختمانی آموزشی و تحقیقاتی به حساب می‌آید که همواره میزبان نمایشگاه‌های هنری بسیاری است. این ساختمان پایدار تنها سازه آمریکایی به حساب می‌آید که توانسته است شش گواهینامه سبز برتر را از آن خود کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های پایدار این سازه می‌توان به انرژی تجدیدپذیر تولید شده از طریق توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی و تصفیه آب باران جمع‌شده توسط سیستم‌های پیشرفته اشاره کرد.

پایدارترین سازه‌های جهان

برج مارکوپولو، آلمان

برج پایدار مارکوپولو در هامبورگ آلمان در سال ۲۰۰۹ احداث شد و از زمان تأسیس تاکنون، به خاطر معماری خود جوایز زیادی را دریافت کرده است. این برج به عنوان یک ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر طبقه از آن، چند درجه نسبت به طبقه زیرین به سمت بیرون امتداد یافته است که این ویژگی، سازه‌های زیرین را از تابش نور مستقیم خورشید حفظ می‌کند. مبدل‌های حرارتی بی‌شماری بر بام برج مارکوپولو قرار گرفته است که هوای گرم را به یک سیستم خنک‌کننده طبیعی تبدیل می‌کند.

پایدارترین سازه‌های جهان

کد خبر 586885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.