شروع و پایانی پرماجرا برای کاپیتانی با خون آبی

پس از جدایی وریا غفوری کاپیتان استقلال از این تیم، گذری به عملکردش در سال‌های گذشته می‌اندازیم که با افت‌وخیز فراوانی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز یکشنبه شانزدهم خردادماه ۱۳۹۵ بود که «وریا غفوری» با عقد قراردادی به‌مدت دو سال از سپاهان اصفهان به استقلال تهران پیوست؛ روزی که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد داستان او با استقلال و هوادارانش دراماتیک و حتی عاشقانه باشد.

غفوری در مدت ۶ ساله حضورش در استقلال، کاپیتان و حتی مربی این تیم و بهتر است بگوییم صدای اعتراض آبی‌های پایتخت بود. در تمام روزهای تلخ استقلالی‌ها، هواداران و بازیکنان این تیم خیالشان آسوده بود که او بدون ترس از هرگونه محرومیتی در مقابل ناملایمتی‌های درونی و بیرونی می‌ایستد.

آمار جالب توجه وریا در استقلال؛ از حضور در لیست مازاد تا احیا در زمان شفر

وریا غفوری در نخستین فصل حضورش در استقلال، عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداد و کار به جایی رسید که او در آستانه قرارگرفتن در لیست مازاد باشگاه باشد اما در نهایت در این تیم ماندنی شد. استقلال در آن فصل یعنی لیگ شانزدهم با ۵۷ امتیاز و ۹ امتیاز کمتر نسبت به پرسپولیس نایب‌قهرمان لیگ‌برتر شد.
او در لیگ‌قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ نیز به‌همراه استقلال در پنج بازی حضور داشت و با کسب جایگاه دوم به دور حذفی رفت اما شکست فاجعه‌بار و غیرقابل‌باور شش بر دو درمجموع مقابل العین باعث حذف استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی شد.

در فصل هفدهم، با آمدن «وینفرد شفر» استقلال در شرایط بهتری قرار داشت و وریا به بازیکن کارآمدی در استقلال تبدیل شد؛ سالی که یادآور گل او به پرسپولیس در شهرآورد هشتادوششم و آن خوشحالی بعد از گل معروفش است. غفوری با انجام ۲۲ بازی (میانگین ۸۳ دقیقه در هر بازی) و به‌ثمر رساندن چهار گل و ارسال دو پاس‌گل عملکرد نسبتاً خوبی از خود در لیگ برای تیمش به‌جای گذاشت. وریا به‌همراه استقلال این بار پایین‌تر از پرسپولیس و ذوب‌آهن در جایگاه سوم به کار خود خاتمه داد. البته استقلال در آن سال با از پبش‌رو برداشتن حریفانش در جام‌حذفی به قهرمانی رسید تا غفوری نیز نخستین قهرمانی‌اش را با این تیم به‌دست بیاورد.
لیگ‌قهرمانان آسیای ۲۰۱۸ غفوری ۱۰ بازی انجام داد و دو گل هم برای استقلال در مقابل الریان و الهلال زد. در آن فصل استقلال به‌عنوان صدرنشین گروه مرگ بالاتر از العین، الریان و الهلال به مرحله یک‌هشتم نهایی رسید، در مصاف تمام ایرانی ذوب‌آهن را شکست داد اما در یک‌چهارم نهایی مغلوب السد شد.

وریا پس از اتمام قراردادش با استقلال، با تمدید یک‌ساله قرارداد خود در این تیم ماندنی شد. تمدیدی که گفته می‌شد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای مدیران استقلال هزینه داشته است و او بدین ترتیب در لیگ هجدهم نیز برای این تیم به میدان رفت.
لیگ هجدهم برای غفوری اما خاطره بستن بازوبند کاپیتانی را تداعی می‌کند؛ وریا در آن فصل طی هفته دهم لیگ و در مقابل تیم سابقش سپاهان برای نخستین‌بار بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو بست و در ادامه نیز به‌عنوان کاپیتان چهارم آبی‌های پایتخت انتخاب شد. لیگ‌برتر هجدهم باز هم برای استقلال و وریا با جایگاه سومی تمام شد؛ با این تفاوت که تیم وینفرد شفر در کورس قهرمانی با پرسپولیس و سپاهان فقط سه امتیاز کم آورد. وریا در آن فصل نیز همانند لیگ هفدهم، در ۲۲ بازی برای استقلال به میدان رفت و چهار بار دروازه حریفان را باز کرد و سه پاس‌گل نیز به هم‌تیمی‌هایش داد و همچنین پشت سه ضربه پنالتی قرار گرفت و تنها یکی از آنان را به گل تبدیل کرد.
در لیگ‌قهرمانان آسیای فصل ۲۰۱۹ غفوری با استقلال سوم گروه شد و الهلال و الدحیل این‌بار راهی مرحله حذفی شدند و استقلال ناکام ماند. وریا در پنج بازی برای آبی‌ها موفق به دادن یک پاس‌گل شد.

شروع و پایانی پرماجرا برای کاپیتانی با خون آبی!

لیگ نوزدهم «آندره‌آ استراماچونی» ایتالیایی هدایت استقلال را برعهده گرفت و باز هم وجود مربی خارجی باعث شد غفوری در بهترین فرم خود برای استقلال بازی کند؛ او که قرارداد خود را مجدداً با استقلال تمدید کرد تبدیل به کاپیتان اول آبی‌ها شد تا مرد نخست این تیم در زمین بازی باشد؛ در آن سال استقلال تا پایان نیم‌فصل نخست صدرنشین لیگ بود اما به‌یکباره جدایی استراماچونی از تیم و ترک ایران لطمه شدیدی به آبی‌ها زد.
در آن برهه، تیم استقلال در هفته‌های چهاردهم تا شانزدهم لیگ برتر نوزدهم مقابل پیکان، شاهین شهرداری و ماشین‌سازی، آندره‌آ استراماچونی را به دلیل عدم پرداخت مطالبات بروی نیمکت نداشت و برای همین وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال موقتاً هدایت این تیم را برعهده گرفت تا یک ماجرای جدید بین او و استقلال رقم بخورد و همین مسئله محبوبیت او بین هواداران استقلال را بیش از پیش کرد. در آن بازی‌ها استقلال با پیکان به تساوی خانگی دو بر دو رسید. مقابل شاهین به برتری چهار بر یک و مقابل ماشین‌سازی شکست خانگی دو بر یک را پذیرفت. سپس فرهاد مجیدی هدایت استقلال را به‌دست گرفت و آبی‌ها با ۱۴ امتیاز کمتر از پرسپولیس دوباره به یک نایب‌قهرمانی دیگر رسیدند.
وریا آن‌فصل لیگ در ۲۹ بازی از ۳۰ دیدار لیگ به‌میدان رفت، پنج گل زد و چهار پاس‌گل داد تا یکی از بهترین فصول دوران بازیگری‌اش را پشت‌سر گذاشته باشد.
جام‌حذفی فوتبال نیز به‌کام یاران وریا نبود و در فینالی عجیب به تراکتور ساکت الهامی باختند و در جام‌حذفی نیز نایب‌قهرمان شدند.
لیگ‌قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ با چاشنی کرونا استقلال در گروه سه تیمی پس از الاهلی به دور حذفی رفت اما با شکست در تک‌بازی مقابل پاختاکور از دور رقابت‌ها کنار رفت در طول این بازی‌ها غفوری فقط چهار بازی برای این تیم انجام داد و تأثیری در گل‌های استقلال نداشت.

شروع و پایانی پرماجرا برای کاپیتانی با خون آبی!

لیگ بیستم برای استقلال با محمود فکری شروع شد، وریا غفوری دیگر مرد نخست آبی‌ها بود و حساب ویژه‌ای روی او باز می‌شد. فصلی که دوباره در میانه‌های راه استقلال تغییر مربی داد و مجیدی آمد. غفوری در ۲۲ بازی توانست ۶ گل بزند و یک پاس‌گل به‌ثبت برساند. استقلال نیز لیگ را در جایگاه سومی پس از پرسپولیس و سپاهان تمام کرد و در جام‌حذفی نیز وریا دوباره در فینال با استقلال از رسیدن به قهرمانی در دیدار مقابل فولاد ناکام ماند.
در لیگ‌قهرمانان آسیا وریا در هفت بازی برای استقلال تنها یک پاس‌گل داد و عملکرد خیلی‌خوبی نداشت؛ استقلال نیز پس از صدرنشینی در گروه خود به الهلال قهرمان آن فصل باخت و حذف شد تا آن فصل آخرین حضور وریا در لیگ‌قهرمانان آسیا برای استقلال باشد.

اما لیگ بیست‌ویکم با تمام این سال‌ها برای استقلال و خصوصاً وریا به‌طرز متفاوتی رقم خورد. غفوری به‌عنوان دست‌راست فرهاد مجیدی سرمربی تیم، به‌طور مداوم تحت‌حمایتش قرار می‌گرفت و می‌شود گفت این حمایت دو طرفه بود.
غفوری به‌عنوان کاپیتان با تجربه استقلال، درون و بیرون زمین، در رختکن و در فضای‌مجازی هدایت‌گر یارانش بود و از او نیز حساب می‌بردند.
استقلال روزبه‌روز بهتر می‌شد و با وجود اینکه غفوری از نظر فنی مانند همیشه‌اش نبود اما باز هم کارایی فنی و روانی زیادی برای استقلال داشت. او در ۲۰ بازی برای استقلال به‌میدان رفت و بازوبند کاپیتانی را بر بازوهایش بست و یک پاس‌گل نیز به ثبت رساند.
استقلال با نمایش فوق‌العاده یک عملکرد تاریخی ثبت کرد و با ۱۹ پیروزی، ۱۱ تساوی، بدون شکست و ۶۷ امتیاز قهرمان لیگ‌برتر و فاتح بلامنازع فوتبال ایران شد تا وریا به قولش در تمامی این سال‌ها عمل کند و جام‌قهرمانی را بالای سر ببرد.

وریا غفوری از سوی کارلوس کی‌روش در سال ۱۳۹۳ به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و در بیشتر اردوهای تیم ملی حضور داشت. غفوری در تمام بازی‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ به صورت فیکس در زمین حضور داشت و یکی از بازیکنان تأثیرگذار تیم‌ملی در آن دوره از مسابقات بود. پیش از جام جهانی ۲۰۱۸، کی‌روش سرمربی وقت تیم‌ملی یک هفته پس از اعلام ۳۵ نفر تیم‌ملی، فهرستی ۲۴ نفره را منتشر کرد که در میان خط‌خوردگان نام غفوری هم دیده می‌شد و باعث اعتراضات زیادی در فضای مجازی شد و واکنش افراد زیادی را برانگیخت، به طوری که کنفدراسیون آسیا، ایران را برای خط‌زدن وریا از تیم‌ملی ایران را به پرداخت صدهزار دلار محکوم کرد که وریا این مبلغ را به خیریه کودکان ایران زمین هدیه داد. اما پس از آن وریا دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد و با آمدن اسکوچیچ نیز اوضاع بدتر از گذشته شد؛ چراکه اسکو او را قبول نداشت و به‌نوعی زودتر از موعد از تیم‌ملی به‌صورت ناخواسته بازنشسته شد.

کاپیتان به سمت درب خروجی باشگاه!

غفوری در پایان فصل قراردادش با استقلال به پایان رسید. بعد از اینکه مدیران این تیم با وریا غفوری، کاپیتان محبوب استقلال تماسی برای تمدید قرارداد نگرفتند مشخص شد که آن‌ها تمایلی برای حفظ شماره ۲۱ استقلال ندارند. در همین جهت کاربران توئیتر در اعتراض به این موضوع و حمایت از این بازیکن #وریا_تنها_نیست را ترند یک توئیتر فارسی کردند. در هفته‌های گذشته نیز وقتی حرف از تمدید نشدن قرارداد «وریا» می‌شد، استقلالی‌ها می‌گفتند که هنوز پروسه تمدید قراردادها شروع نشده و بعد از انتخاب سرمربی این کار آغاز می‌شود. اما با گذشت چند روزی پس از اینکه استقلال تمدید قرارداد با بازیکنان خود را آغاز کرد و طبق عرف در این مرحله از بازیکنان کلیدی و بزرگ‌ترهای تیم زودتر خواسته می‌شود که پای میز مذاکره بنشینند اما خبری از مذاکره با «وریا» نبود.

مسئولان باشگاه استقلال در حالی درمورد مسئله «وریا غفوری» که از اهمیت خاصی برای هوادران این باشگاه برخوردار بود، سکوت کردند که گفته می‌شد غفوری به دلایل غیرفوتبالی قرار بود از استقلال جدا شود و این اتفاق نیز افتاد؛ در حالی که از لحاظ فنی عملکرد خوبی در ۶ سال اخیر از خود به‌جای گذاشته است.

شروع و پایانی پرماجرا برای کاپیتانی با خون آبی!

جدایی وریا می‌تواند با شعارهای تند هواداران استقلال از آغاز لیگ همراه شود و دیگر هم کرونایی نیست که باعث بدون تماشاگر شدن بازی‌های لیگ باشد.

وریا غفوری در سه فصل از چهار فصل اخیر لیگ برتر، دومین دفاع راست برتر لیگ بود. البته در فصلی که گذشت او در نیم‌فصل پنجمین دفاع راست برتر بود و در نیم فصل دوم با توجه به نیمکت‌نشینی و حضورهای کم‌تعدادش امتیاز پایینی دریافت کرد؛ اما همچنان جزو هشت نفر برتر پست دفاع راست باقی ماند.

هفته گذشته و همزمان با ورود ریکاردو ساپینتو به تهران اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال و برخی معاونان مانند فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال یا سعید فتاحی معاون ورزشی استقلال با حضور مکرر در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی یا گفتگو با رسانه‌ها دائم در حال صحبت‌کردن درباره تحولات استقلال در کادر فنی بودند. حتی برخی از این افراد از یک شبکه به شبکه دیگر می‌رفتند و دائماً درباره جذب سرمربی جدید استقلال صحبت می‌کردند.
اما در روزهای پس از آن و با مطرح‌شدن موضوع قرارداد به پایان رسیده وریا، دیگر هیچ‌یک از این مدیران پاسخ‌گوی رسانه‌ها نشدند. در روزهای اخیر مسئولان باشگاه استقلال با اتخاذ موضع سکوت در قبال درخواست پیشکسوتان باشگاه استقلال و هوادارانی که در مقابل ساختمان باشگاه حضور پیدا کرده بودند هیچ جوابی در رابطه با چرایی عدم تمدید قرارداد وریا غفوری ارائه نکردند.
این در حالی است که گروهی از هواداران استقلال حتی با حضور مقابل ساختمان باشگاه خواستار دیدار با اعضای هیئت مدیره و معاون باشگاه شدند تا دلیل این موضوع را بدانند.

انتظار برای هیچ!

وریا غفوری درحالی‌که منتظر تماس مدیران باشگاه استقلال بود از این تیم جدا شد. کاپیتان آبی‌ها که روزهای پرفراز و نشیبی را در استقلال گذراند و در نهایت با این تیم جام لیگ‌برتر را بالای سر برد برای تمدید قرارداد با استقلال، هیچ شرط و پیش شرطی نداشت، حتی اعلام کرده بود که تا وسط هفته گذشته منتظر تماس باشگاه استقلال می‌ماند ولی در غیر این صورت با باشگاه یا باشگاه‌هایی که خواهان او هستند مذاکره خواهد کرد. او پنجشنبه هفته گذشته رسماً از استقلال جدا شد تا ماجرای او با استقلال پس از ۶ سال به پایان راه برسد.

شروع و پایانی پرماجرا برای کاپیتانی با خون آبی!

وریا غفوری در تمام دوران حرفه‌ای‌اش پیراهن پنج تیم را بر تن کرده که حالا آخرینش استقلال است.

آمار و ارقام وریا غفوری در دوران بازی‌

عملکرد غفوری در تیم‌های دوران بازیگری‌اش به‌شرح زیر است:
پاس همدان - سه فصل؛ ۸۱ بازی، پنج گل
شهرداری تبریز - دو فصل؛ ۵۰ بازی، سه گل، یک پاس‌گل (لیگ‌برتر) - سه بازی، یک گل (جام‌حذفی)
نفت تهران - دو فصل؛ ۶۲ بازی، سه گل، چهار پاس‌گل (لیگ‌برتر) - یک بازی (جام‌حذفی)
سپاهان اصفهان - دو فصل؛ ۴۵ بازی، دو گل، دو پاس‌گل (لیگ‌برتر) - سه بازی، دو گل (جام‌حذفی) - سه بازی (لیگ‌قهرمانان آسیا)
استقلال تهران - ۶ فصل؛ ۱۳۵ بازی، ۱۹ گل، ۲۵ پاس‌گل (لیگ‌برتر) - ۱۶ بازی، چهار گل (جام‌حذفی) - ۳۴ بازی، سه گل (لیگ‌قهرمانان آسیا)

وریا در مجموع در دوران حرفه‌ای خود؛ ۳۷۳ بازی در لیگ‌برتر انجام داده و ۲۳ گل به‌ثمر رسانده است. ۲۲ بازی از در جام‌حذفی بازی کرده که حاصل آن هفت گل بوده است. همچنین غفوری در ۳۷ دیدار لیگ‌قهرمانان آسیا حضور داشته و سه گل نیز به‌ثمر رسانده است.
غفوری مجموعاً ۴۳۲ بازی در کل دوران بازیگری‌اش در تمامی تورنمنت‌های باشگاهی داشته و ۴۲ گل نیز به‌ثمر رسانده است.
وریا در تیم‌ملی فوتبال کشورمان فقط فرصت حضور در ۲۸ دیدار را داشت.

وریا غفوری به‌همراه سپاهان قهرمان فصل چهاردهم و به‌همراه استقلال قهرمان فصل بیست‌ویکم لیگ‌برتر خلیج‌فارس شد؛ همچنین در فصل هفدهم قهرمانی جام‌حذفی فوتبال ایران را با استقلال کسب کرد.
غفوری در فصل چهاردهم بهترین مدافع سال فوتبال ایران شد، او در همان سال و همچنین فصل ۱۳۹۷ در تیم منتخب سال فوتبال ایران قرار گرفت.

شروع و پایانی پرماجرا برای کاپیتانی با خون آبی!

مقصد بعدی وریا؛ از فولاد و سپاهان تا اربیل عراق!

پس از خداحافطی او با استقلال، خبرگزاری «روداو» کردستان عراق گزارش داد که باشگاه اربیل برای جذب وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال اقدام کرده است و خرید او یک سورپرایز برای این باشگاه خواهد بود. ولید عرب رئیس باشگاه اربیل در گفت‌وگو با روداو این خبر را تأیید و اظهار کرد افراد زیادی به باشگاه اربیل پیشنهاد کرده‌اند که غفوری را به خدمت بگیریم و ما نیز این پیشنهاد را به این بازیکن ارائه کرده‌ایم. می‌دانیم که او بازیکنی باکیفیت است و اگر شرایط به خوبی پیش برود، همه چیز را به‌صورت رسمی جلو می‌بریم.
این رسانه در ادامه نوشت ملی‌پوش سابق ایران که ۲۸ بازی‌ملی در کارنامه دارد، برای یک فصل مبلغ ۳۷۷ هزار دلار از اربیل درخواست کرده و رئیس باشگاه فردا (پنجشنبه) برای مذاکره با غفوری به ایران می‌آید.

جواد نکونام که از اصلی‌ترین مشتریان وریا غفوری است گفته بود در صورتی‌که به‌هر دلیلی غفوری با استقلال ادامه همکاری ندهد، مایل است در فولاد از این بازیکن استفاده کند.
در حالی که فولادی‌ها رسماً تمایل خود را جهت به‌کارگیری وریا غفوری اعلام کرده‌اند، تیم آلومینیوم اراک هم برای جذب این بازیکن ابراز علاقه کرد تا در صورت قطع همکاری استقلال و غفوری، کاپیتان آبی‌ها برای انتخاب تیم جدید خود قدرت انتخاب داشته باشد.

در این بین بعد از پیشنهاد باشگاه فولاد به وریا غفوری، تراکتوری‌ها طی تماسی با کاپیتان فصل گذشته آبی‌ها، رسماً خواهان به خدمت گرفتن او شده‌اند.

علاوه‌بر تیم‌های اربیل، فولاد خوزستان، آلومینیوم اراک و تراکتور تبریز، سپاهان اصفهان نیز خواهان او است و حتی گفته شده بود محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان در تماسی با غفوری شرایط بازگشت او به اصفهان را جویا شده بود.

به‌هرحال چیزی که مشخص است در بین تمام بمب‌های نقل‌وانتقالاتی، وریا غفوری کاپیتان ۳۴ سابق استقلالی‌ها، به‌خاطر اتفاقات ریزودرشتی که برایش رقم خورده دست‌کمی از آنان ندارد و تیم آینده غفوری قطعاً برای هواداران و رسانه‌ها جذابیت خاصی خواهد داشت.

کد خبر 586880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.