تقویت حکومت و استمرار نظام در گرو تأمین درآمدهای دولت است

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه تقویت حکومت و استمرار نظام در گرو تأمین درآمدهای دولت است، گفت: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی شکل گیرد راهی جز توجه به تولید و درآمدهای پایدار کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس مزیکی روز _جمعه، هفدهم تیرماه ۱۴۰۱_ پیش از نماز جمعه اصفهان، اظهار کرد: شانزدهم تیرماه به واسطه اهمیت مالیات در توسعه و رفاه اجتماعی به عنوان روز مالیات نامگذاری شده است. تشکیل جامعه توسط انسان‌ها به قواعد و مقررات و مجریانی برای آن دارد. مردم هزینه‌های اداره جامعه اسلامی را نیز باید پرداخت کنند که نقش مالیات در این بخش برجسته است.

وی افزود: امروز نگاه به مالیات صرفاً به عنوان تأمین منابع مالیاتی نگاه جامعی نیست. مالیات صرفاً تأمین کننده منابع مالی نیست که دولت یا مردم تصور کنند دست دولت در جیب مردم است تا کسری بودجه و مخارج خود تأمین شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: مالیات علاوه بر تأمین درآمد دولت در عدالت اجتماعی مؤثر است. کسانی که درآمد بیشتری داشته و یا بیشتر از خدمات عمومی استفاده می‌کنند مالیات بیشتری می‌پردازند. کسانی که درآمد بیشتری دارند مالیات بیشتری می‌پردازند تا فاصله طبقاتی کاهش یابد.
مزیکی اضافه کرد: مالیات از اینکه بخشی از اقتصاد زیر زمینی شود و رقابت این حوزه از بین رود، جلوگیری می‌کند. مالیات باید اقتصاد زیر زمینی را از بین برده و همه چیز را شفاف کند. امروز مطالبه‌گر اصلی در بخش مالیات مردم‌اند.
وی ادامه داد: گرفتن مالیات عادلانه با اقتصاد زیرزمینی و فعالیت‌های اقتصادی غیر شفاف محقق نمی‌شود. امروز نظام مالیاتی اطلاعاتی از اقتصادهای زیرزمینی در اختیار دارد اما باید قدم‌های بیشتری در این زمینه بردارد. نظام جامع مالیاتی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. شفافیت اولویت اصلی قانون جامع پایانه‌های فروشگاهی است. بیش از ۶۸ هزار پرونده از فعالیت‌های غیرشفاف با اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه کشوری و راه‌اندازی سامانه مودیان در اصفهان تشکیل شد.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: کنترل فشارهای تورمی با مالیات امکان پذیر است. مالیات بر خانه‌های خالی با هدف کسب درآمد دولت نیست و دولت به دنبال حل مشکل تورم در بخش مسکن است. مالیات به عنوان کنترل‌کننده مصرف است. کاهش تقاضا در برخی از کالاهای مصرفی و کاهش تفاوت بین فقیر و غنی با مالیات کنترل می‌شود.
مزیکی اضافه کرد: مالیات به عنوان یک بازیگر اصلی در صحنه اقتصاد نقش ایفا می‌کند. اگر قوانین و مقررات مالیاتی مانع کسب و کار شود تبعات اجتماعی و اقتصادی متعددی را به دنبال دارد برای رشد سرمایه‌گذاری مالیات کمک کننده است.مالیات‌های غیر متعارف و غیر اصولی نسبت به برخی از کسب و کارها و گریز سرمایه از فعالیت‌های مولد از جمله آثار و تبعات ناشی از قوانین و مقرراتی است که به خوبی وضع نشده باشد.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های مالیات در رفاه و توسعه، مالیات بر ارزش افزوده است. یکی از معضلات بزرگ شهرها آلایندگی است که این عوارض به رفع آن کمک می‌کند. هرچند یکی از پایدارترین درآمدهای دولت‌ها مالیات است اما فواید آن فقط در بخش درآمدی دولت مشهود نیست. در زمان تشدید تحریم‌ها، مالیات بهترین شیوه برای مقابله با دشمن است. تحقق درآمدهای مالیاتی نقطه یاسی برای دشمنان بوده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی شکل گیرد راهی جز توجه به تولید و درآمدهای پایدار کشور نداریم. امروز اولین درآمد دولت مالیات است. یکی از نکات مثبت تحریم‌ها توجه بیشتر به منابع مالیاتی برای اداره کشور است، این درآمد آثار متعددی به دنبال دارد.
مزیکی اضافه کرد: نابرابری‌های اجتماعی به کمک مالیات از بین می‌رود. اگر بخواهیم برای مالیات فرهنگ‌سازی کنیم، باید اعتماد متقابل این مردم و دولت شکل گیرد. باید بین مردم و دولت یک باور دو طرفه ایجاد شود. در حال حرکت به سوی مالیات خود اظهاری هستیم. نظام مالیاتی در حال تغییر و تحول است. هرسال شاهد رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه هستیم که باید با جلوگیری از فرارهای مالیاتی محقق شود.
وی تصریح کرد: امروز همه حاکمیت برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی که بخشی از آن ناشی از قوانین و مقررات و بخشی ناشی از اجرای ناصحیح قوانین است، در تلاش اند. تقویت حکومت و استمرار نظام در گرو تأمین درآمدهای دولت است. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴,۶۰۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده در استان اصفهان پرداخت شد که تأثیر آن در استان غیرقابل انکار است. حل مشکل آلایندگی، بهداشت، فضای سبز و … از جمله مواردی است که هزینه آن از مالیات ارزش افزوده تأمین می‌شود.
کد خبر 586805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.