۱۰۰ درصد نیاز به خون مراکز درمانی تامین می‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر سطح ذخایرخون در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و ۱۰۰ درصد نیاز به خون مراکز درمانی و بیمارستانی کشور با بالاترین کیفیت از نظر سلامت خون و فرآورده‌های خونی و براساس بالاترین استانداردهای جهانی تامین می‌شود.

عباس صداقت در این خصوص افزود: ایران جزء معدود کشورهای جهان و تنها کشور منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه است که شبکه ملی خون‌رسانی دارد که در کشور کاملاً مستقر شده و فعال است.

وی ادامه داد: به این معنا که با استفاده از شبکه ملی خون رسان، خون مورد نیاز تمامی مراکز درمانی و تمامی بیماران کشور که نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های خون هستند، می‌تواند از اقصی‌نقاط کشور، تامین شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: بنابراین از طریق این شبکه خون مورد نیاز همه استان‌ها، شهرستان‌ها و بیمارستان‌ها با بیش از ۹۴۰ بیمارستان در سطح کشور که دارای بانک خون هستند، تامین می‌شود.

صداقت افزود: خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند و همچنین برخی از افراد مانند عزیزان تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می‌شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنده بیماران باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می‌شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود.

وی ادامه داد: به مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون این اطمینان را می‌دهیم که مراکز انتقال خون در سراسر کشور تمامی اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

صداقت اعلام کرد: خانم‌ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳ بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

کد خبر 586791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.