۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان تب کریمه کنگو فاقد علامت هستند

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان بیماری تب کریمه کنگو فاقد علامت هستند، گفت: در عید قربان به هیچ‌وجه ذبح گوسفند در داخل خانه انجام نشود و گوشت ذبح شده قبل از مصرف ۲۴ ساعت داخل یخچال نگهداری شود.

به گزارش ایمنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فرزین خوروش اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که ممکن است بیمار درپی ابتلاء به آن، دچار خونریزی شود. منبع اصلی این بیماری حیواناتی نظیر گاو، گوسفند و شتر است و در واقع این بیماری از تماس حیوانات و انسان‌ها به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راه انتقال این بیماری گزش کنه است، افزود: از دیگر راه‌های انتقال این بیماری، تماس فرد با خون یا لاشه حیوانات یا حیواناتی که به این ویروس مبتلا بوده‌اند، است.

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه فردی که به این ویروس مبتلا شده باشد می‌تواند با ترشحات خود فرد دیگری را نیز مبتلا کند، ادامه داد: فرد مبتلا به این بیماری باید کامل قرنطینه و در زمان بستری نیز کاملاً از سایر افراد جدا شود. اگر خون یا ترشحات این فرد به فرد دیگری پاشیده شود فرد دیگری را نیز می‌تواند مبتلا کند.

مراحل اول تا چهارم سیر بیماری تب کریمه کنگو

وی با بیان اینکه مرحله اول این بیماری دوره کمون نام دارد، تصریح کرد: اگر فرد با گزش کنه مبتلا شده باشد، بین یک تا سه روز و اگر تماس فرد با حیوانات و ترشحات آنها باشد، بین پنج تا شش روز به طول می‌انجامد.

خوروش اضافه کرد: در مرحله دوم، فرد مبتلا علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. فرد به صورت ناگهانی دچار سردرد، بدن درد شدید، درد چشم، تهوع و استفراغ، اسهال، درد شکمی و کاهش ضربان قلب می‌شود و با این علائم به پزشک مراجعه می‌کند.

وی گفت: در مرحله سوم، فرد دچار خون‌ریزی گوارشی، خون‌ریزی لثه، خون در ادرار و خون‌ریزی پوستی می‌شود و متأسفانه گاهی در همین مرحله، بیمار بر اثر خونریزی یا شدت عوارض فوت می‌کند. مرحله چهارم، دوره نقاهت است که علائم بیماری در این مرحله به سمت بهبودی می‌رود و ضعف و بی‌حالی در این مرحله پدیدار می‌شود.

کنه به هیچ‌وجه روی بدن له نشود

این متخصص عفونی با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که دچار این بیماری می‌شوند فاقد علائم هستند، ادامه داد: برخی معیارها برای تشخیص این بیماری در نظر گرفته و در صورت شک بالینی قوی، بلافاصله بیمار قرنطینه و درمان شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: درمان در مرحله ابتدایی، حمایتی و شامل کنترل علائم حیاتی و اصلاح آب و الکترولیت‌ها است. اگر بیمار دچار کمبود پلاکت باشد به وی پلاکت و در صورتی که کمبود خون داشته باشد به وی خون تزریق می‌شود.

خوروش با بیان اینکه ویروس تب کریمه کنگو در فصل گرم به علت زاد و ولد کنه‌ها شیوع پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در عید قربان به هیچ‌وجه ذبح گوسفند داخل خانه انجام نشود، گوشت ذبح شده قبل از مصرف ۲۴ ساعت داخل یخچال نگهداری شود و اگر کنه‌ای به بدن فرد چسبید با احتیاط جدا شود چراکه به هیچ‌وجه کنه نباید روی بدن له شود.

کد خبر 586758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.