مسئولان عربستان از حضور زائران ایرانی ابراز رضایت دارند

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در آستانه تشرف به مکه مکرمه ابراز علاقمندی کرد تا همگرایی در میان کشورهای جهان اسلام بیشتر شود.

به گزارش ایمنا، با برطرف شدن موانع، ویزای سیدعبدالفتاح نواب از سوی دولت عربستان صادر شد تا سرپرست حجاج ایرانی راهی سرزمین وحی شود.

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب در فرودگاه امام خمینی (ره) و لحظاتی پیش از عزیمت به عربستان، در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌های خود در این سفر کاری و روحانی گفت: اعمال اصلی حج از امشب آغاز می‌شود و بنده، پیام رهبر معظم انقلاب را در آن‌جا قرائت خواهم کرد. در دیداری که امسال کارگزاران الرحمان در خدمت مقام معظم رهبری بودند، ایشان درس‌های ارزشمندی از حج بیان کردند که می‌تواند برای همه مسمانان و زائران خدا درس‌آموز باشد.

حج، مظهر وحدت جهان اسلام است

نواب به بخش‌هایی از سخنان رهبری پیرامون حج اشاره کرده و افزود: حج، مظهر وحدت جهان اسلام است و اگر در فرضیه‌های دینی همه ادیان نگاه کنیم، چنین برنامه‌ای ندارد و با این سبک و سیره‌ای که است، همه باید ساده زیست باشند و حداقل لباس همین حوله و لنگ است که بدن را می‌پوشاند و همه باید در یک شکل باشد. کسی حق ندارد از لباس‌های فاخر استفاده کند. یکی از درس‌های مهم حج، ساده‌زیستی و همسان‌سازی مردم با یکدیگر است. کسی اجازه ندارد کار خلافی انجام دهد، مقام معظم رهبری فرمودند یکی از درس‌هایی که حج به انسان می‌دهد این است که اگر امکاناتی در اختیار انسان است، باید آن را در چارچوب‌ها رعایت کند و حق ندارد از آن سوءاستفاده کند.

نواب با اشاره به اینکه وحدت جهان اسلام، یکی از دستاوردهای مهم حج است که در قالب واقعی خود با هوشیاری تمام امت اسلام انجام می‌گیرد و به این شکل است که جهان اسلام کانون محبت و امت واحده تشکیل می‌شود، افزود: امت واحده ای که می‌توانند برای باقی انسان‌ها در جهان الگو باشند.

گفت‌وگوهایی با هدف تسهیل در حج عمره در جریان است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره حج عمره و مذاکره در این خصوص گفت: حج عمره از آن دست مسائلی است که دولتمردان، زمینه‌سازی آن را انجام می‌دهند. در حج عمره، ۱۰ برابر حج واجب، جمعیت وجود دارد و در طول ماه‌های مختلف انجام می‌شود. این مساله اقتضا می‌کند سازمان‌ها و کنسولگری‌ها، کارهای کنسولی زائر را انجام دهند تا زائر بی پناه در آن کشور باقی نماند. گفت گوهایی در جریان است که امید داریم مسیر حج عمره را باز کند.

نواب افزود: جمعی از مردم شریف عربستان، علاقمند به حضور در ایران و زیارت اماکن زیارتی هستند و جمع فراوان‌تری علاقمند هستند که به حج عمره مشرف شوند و زیارت کنند. هر دو کشور باید موانع را از سر راه علاقمندان بردارند و زمینه این زیارت‌ها را فراهم کنند. هم‌اکنون بیش از پنج میلیون نفر، فیش عمره دارند. ایران و عربستان دو کشور مسلمان هستند و باید کمک کنند تا مردم دو کشور بتوانند از بهره‌های ارتباط استفاده کنند.

مسئولان عربستان از حضور زائران ایرانی ابراز رضایت دارند

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به پرسشی که آیا مذاکرات دو کشور، زمینه صدور ویزا و رفع موانع را موجب شده نیز افزود: مسائل بسیار زیادی می‌تواند برای ایجاد واگرایی و همگرایی در کشورها مؤثر باشد. بارها از مدیران و مسئولان کشور عربستان شنیده ام که از حضور زائران ایرانی و رعایت موازین آنها در کشور عربستان اظهار رضایت کرده‌اند. زائران ایرانی فرهیخته هستند و برنامه‌ها را رعایت می‌کنند و درست به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که در آن کشور، هتل دارند، علاقمند هستند که اتاق‌های خود را در اختیار زائران ایرانی قرار دهند چون ایرانی‌ها به حق دیگران توجه دارند.

وی افزود: در کل مسائل مختلفی می‌تواند ایجاد همگرایی با واگرایی کند. یکی از خواسته‌های من در این سفر از خداوند این است که همگرایی‌های جهان اسلام را زیاد کرده و واگرایی‌ها را به حداقل برساند.

زوار اربعین سفر خود را کوتاه کنند

نواب در ادامه، به زوار اربعین نیز اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت، سامانه‌ای برای رفع مشکلات مردم برای زیارت اربعین ایجاد کرده که اگر در چارچوب آن عمل کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد. عزیزانی که اکنون در مرز هستند، برای عرفه رفته اند و اگر گاهی شنیده می‌شود برخی از این عزیزان، اذیت شدند و گرما دیدند و کارشان سریع انجام نشده، به این دلیل است که از طریق سامانه اقدام نکرده‌اند. سامانه برای اربعین، ثبت نامی انجام می‌دهد تا برآورد کلی را به دست بیاورد و سرشماری انجام دهد تا ببیند چه تعداد علاقمند به حضور در مراسم هستند و در نهایت ثبت نام نهایی انجام می‌شود.

وی در ادامه، به ذکر چند توصیه خطاب به زائران اربعین پرداخت و افزود: پیشنهاد من برای زائران اربعین این است که سفر را کوتاه کنند، زیارت کنند و برگردند. بد است که انسان، بین بازار رفتن و حرم رفتن، بازار را ترجیح دهد. باید برنامه سفر را کوتاه کنند.

نواب ادامه داد: مساله بعدی این است که آموزه‌های لازم برای سفر را داشته باشند و معارف سفر را آموخته باشند. سفر انسان باید در خودسازی او مهم باشد. برخی اوقات زائر انتظار دارد که سفر اربعین، رایگان باشد، برخی از عزیزان در عراق در طول سال ذخیره می‌کنند تا در ایام اربعین میزبان باشند. زائران با توانایی مالی بروند که اگر نیاز بود، کمک کنند و خودشان به این فرهنگ کمک کنند تا بتوانند تعداد بیشتری از زوار را در آن سرزمین، مورد پذیرایی قرار دهند.

کد خبر 586738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.