ایستگاه‌های تندرستی به زندگی بهتر شهروندان کمک کرده است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایستگاه‌های تندرستی توانسته به زندگی بهتر شهروندان کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس معدنی پور با بیان اینکه برای ارتقا جایگاه کلان‌شهرها در سطح بین‌المللی، کسب منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهرها از دیپلماسی شهری استفاده می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ هزار شهر در سراسر جهان از طرق مختلف دارای قراردادهای مشارکتی، رابطه خواهرخواندگی، همکاری دارند.

وی ادامه داد: دیپلماسی شهری، دیپلماسی خرد نیز نامیده می‌شود و پیمان‌های خواهرخواندگی، رابطه دوستانه و هدفمندی برای تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی است، خواهرخواندگی عمر ۱۰۰ ساله در ایران داشته و شهرهای کشورمان در مجموع با ۸۵ شهر دنیا در ۴۰ کشور جهان و چهار قاره خواهرخواندگی امضاکردند، کلان‌شهر تهران با حدود ۱۷ مورد خواهرخواندگی و ۱۴ مورد تفاهم نامه از فراوانی بیشتری در این حوزه برخوردار است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروزه در دیپلماسی شهری از سه رویکرد دوره مشارکتی (خواهر شهری بر اساس دوستی و تبادلات فرهنگی)، دوره متقابل (خواهر شهر بر اساس مبادله آموزشی و مبادله افراد)، دوره تبادل تجاری (خواهر شهری مبتنی بر توسعه اقتصادی) بهره‌گیری می‌شود.

وی افزود: امروزه نمی‌توان بی اعتنا به تبادلات فرهنگی و داد و ستدهای اقتصادی و اجتماعی به مدیریت کلان شهرها پرداخت و از سویی تبادلات مختلف بین‌المللی نیازمند آگاهی از داشته‌ها، سرمایه‌های مادی، معنوی و نمادین متعلق به کلانشهرها است، تا بر اساس آن‌ها به‌توان مدیریت تبادلات مورد نیاز در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به درستی به انجام رساند که محصول آن توسعه پایدار و شکل دادن به شهری است که در آن انسان محوری رعایت می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از این رو می‌توان در معرفی کلان‌شهر تهران با عنایت به اهمیت نحوه معرفی با بهره‌گیری از روش‌های کارآمدی همچون موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد. این دو یادآور دوران دفاع مقدس با ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. تاریخ ایران گواه این مطلب است که کشورمان در مقابل تهاجم بیگانگان مقاومت‌های زیادی داشته، اما هیچیک از این پایداری‌ها این توفیق را نداشتند که ادبیات مقاومت را تولید کنند.

معدنی پور اضافه کرد: امروزه شاهد هستیم دفاع مقدس در کنار کالبد، آثار گران‌سنگی در حوزه ادبیات مقاومت و ایستادگی داشته که برای همگان دارای جاذبه بوده و می‌شود با سایرین آن را به اشتراک گذاشت و در ارائه هنرمندانه و دقیق آن اهتمام ورزید.

وی تصریح کرد: همچنین تجربه ساماندهی آرامستان‌ ها در شهر تهران و یادمان چهره‌های ماندگار می‌تواند الگوی مناسبی برای پژوهش و تحقیق باشد، وجود فرهنگسرای رضوان و تبدیل بهشت زهرا به قطب فرهنگی شهر از دیگر ظرفیت‌ها به حساب می‌آید. تهران شهر موزه‌ها است و با داشتن نزدیک به ۲۰۰ موزه در تهران که عمده این موزه‌ها خانه‌های مشاهیر رشته‌های مختلف بوده، این شهر را بسیار پر جاذبه و دیدنی کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین شهرداری تهران ۸۸ موزه را در تملک و مدیریت خود دارد و توانسته آنها را تبدیل به مکانی پرمخاطب کند و تبدیل بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها، ندامتگاه‌ها به موزه‌های فاخر، همچون موزه عبرت و باغ موزه قصر برای معرفی سیاه‌چال‌ های حاکمان مستبد در دوره‌های قبلی از جمله تجربیات ارزشمند قابل ارائه به سایر کلانشهرهای خارجی است.

وی تصریح کرد: امروزه جهان با بحران خانواده روبرو است، وجود بوستان‌های شهری با خصلت‌های خانواده محوری می‌تواند در راستای تحکیم بنیان خانواده بسیار مؤثر باشد و از تجربه‌های ارزنده شمرده شود، استفاده از فرهنگ اقوام در شهر تهران که شامل اقوام مختلفی‌اند، از زیبایی‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر است.

معدنی پور گفت: ایستگاه‌های تندرستی توانسته به زندگی بهتر شهروندان کمک کند و مکانی است که صبحگاهان ورزش همگانی انجام می‌دهند و اینگونه فقر حرکتی خود را در زندگی شهری جبران کنند.

وی اضافه کرد: ظرفیت صنعت توریسم در شهر تهران با توجه به تکثر اقوام، تنوع غذایی، تعداد موزه‌ها و فضای بکر طبیعی نباید در معرفی این شهر و تبادلات بین‌المللی مغفول واقع شود، بنابراین احداث زیرساخت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی توسط شهرداری تهران از دیگر ویژگی‌های پایتخت است که نمونه‌هایی از آن شامل موارد زیر اشاره کرد: مجموعه‌هایی ویژه بانوان (مثل پارک‌های بانوان، شهربانوها، شهردخت‌ها، مراکز کوثر، مجموعه‌های ورزشی، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، سرای محلات، بوستان‌های بزرگ فرهنگی چون بوستان ولایت، بوستان یاس و… باغ پرندگان، باغ گیاه شناسی، دریاچه خلیج فارس، سینماها و آمفی‌ تئاترها، مرکز نجوم است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اقداماتی انجام شده و در فعالیت‌های حال انجام است، شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند، مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان، برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های مناسبتی و فصلی برای گروه‌های سنی مختلف، برگزاری برنامه‌های نوروزی (استقبال از نوروز)، برنامه‌های متنوع و مختلف در حوزه‌های سلامت و آموزش‌های شهروندی، شهردار مدرسه، مدیریت محله، پرداختن به موضوعات فرهنگی در پلازاهای شهری از دیگر ویژگی‌های شهر تهران است و باید در معرفی تهران به آنها توجه شود.

کد خبر 586704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.