باز هم امیکرون، اما هولناک‌تر

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، شانزدهم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بانک‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به خودشان وام دادند» نوشت: براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، ۱۰ بانک کشور، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند.

روزگذشته بانک مرکزی، «فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» ۱۹ بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی به همراه فهرست تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات غیرجاری دو بانک «خاورمیانه» و «سرمایه» را منتشر کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی، اطلاعات مربوط به «تسهیلات و تعهدات کلان» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط»

۱۱ بانک باقیمانده در حال دریافت و بررسی است و متعاقباً انتشار می‌یابد.

در اجرای تکلیف مقرر در جز نخست از بند «د» ذیل تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر لزوم انتشار اطلاعات و جزئیات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی توسط هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از تعیین مصادیق آن در شورای پول و اعتبار و با توجه به مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ شورای پول و اعتبار در این خصوص مبنی بر اینکه؛ مجموع خالص تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذینفع واحد یا اشخاص مرتبط که میزان آن حداقل معادل یک هزار میلیارد ریال است، به عنوان مصادیق مشمول حکم مقرر در جز نخست از بند «د» ذیل تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور محسوب می‌شود.

بانک مرکزی در چهارچوب احکام قانونی و مصوبات یادشده، آمار و اطلاعات مربوط به «تسهیلات و تعهدات کلان» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» شبکه بانکی کشور را پس از بررسی، صحت‌سنجی و استانداردسازی، در پایان هر فصل از طریق درج در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در دسترس عموم قرار خواهد داد.

باز هم امیکرون، اما هولناک تر

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیمانکاران سارق!» نوشت: گزارش‌های پلیس پایتخت پس از کشف بسیاری از سرقت‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بسیاری از مرتکبان پیمانکاران سازمان‌های دولتی هستند که با لباس و تجهیزات سازمانی، اموال عمومی را سرقت می‌کنند به طوری که فرمانده انتظامی تهران بزرگ تأکید کرده که بیشتر سرقت اموال شهرداری، شرکت برق و آب و فاضلاب از پیمانکاران همان مجموعه‌ها هستند.

سردار حسین رحیمی در حاشیه برگزاری پنجاه و هفتمین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت و شهرری که در ستاد فرماندهی تهران بزرگ برگزار شد، درباره سرقت اموال شهرداری و شرکت برق گفت: «بعد از دستگیری این افراد، روند تحقیقات پلیسی نشان داد اغلب آن‌ها پیمانکاران همان مجموعه‌ها هستند که ضروری است رده‌های ذی‌ربط در این سازمان‌ها نظارت دقیق‌تری روی کارمندان خود داشته باشند.»

وی در توضیح مرحله ۵۷ از طرح رعد نیز عنوان کرد: «در این مرحله از طرح رعد تهران و شهرستان ری، هزار و ۷۸ تبهکار در تهران و ۲۴۲ تبهکار در شهرستان ری دستگیر شدند. در این طرح، ۲۲ باند گروهی منهدم، هزار و ۹۸۹ اموال سرقتی کشف و ۲۰۹ دستگاه خودرو و موتورسیکلت مسروقه هم کشف شد.»

باز هم امیکرون، اما هولناک تر

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باز هم امیکرون، اما هولناک تر» نوشت: مشاهده زیرسویه جدید امیکرون در کشور و افزایش ۲۰ درصدی تعداد مبتلایان کرونا طی یک هفته زنگ خطر موج تازه بیماری را به صدا در آورده است و اگرچه به تأثیر ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تزریق‎ شده در کشور دلگرمیم، اما تکرار غافلگیرشدن‌هایمان در شش موج قبلی را هم از یاد نبرده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت روز گذشته از شناسایی افراد مبتلا به BA.5، زیرسویه جدید امیکرون، در کشور خبر داد و گفت که آمار مبتلایان هم افزایش یافته است و پیش‎بینی می‌شود که احتمالاً تعداد فوت‎شدگان هم دورقمی شود.

تولد زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 در جهان به حدود سه ماه قبل برمی‌گردد و پس از مشاهده در آفریقا، دیگر کشورها و مناطق جهان از جمله آمریکا، اروپا و شرق آسیا نیز مواردی از ابتلاء به آن را ثبت کردند.

سازمان جهانی بهداشت هم هفته گذشته از افزایش ۱۸ درصدی عفونت‌های جدید کرونا در جهان خبر داد و اعلام کرد که بیشترین موارد آن مربوط به سویه BA.5 بوده است.

اما نکته نگران‌کننده‌ای که در گزارش یو.اس نیوز به آن اشاره شده، این است که گفته می‌شود توانایی این سویه‌های جدید، آلوده ‎کردن افرادی است که به سویه‌های قبلی امیکرون مقاوم بوده‌اند.

باز هم امیکرون، اما هولناک تر

کد خبر 586578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.