بررسی ایستایی ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی و بتونی در مقابل حریق

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی استحکام ساختمان‌های بتنی در مقابل حریق، گفت: مقاومت ساختمان‌های بتنی در مقابل حریق بیشتر از ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی است، لذا بررسی ایستایی ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی و بتونی در مقابل حریق ضروری است.

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ساختمان‌ها با سازه‌های بتنی و فلزی هر دو در مقابل حرارت ضعیف است و اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود، هنگام آتش‌سوزی دچار فروریزی می‌شود و در مقام مقایسه، ساختمان‌های فولادی در مقابل حریق به نسبت ساختمان‌های بتنی آسیب‌پذیرتر است.

وی با بیان اینکه تنش تسلیم فولاد در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد در مقابل آتش، ۵۵ درصد مقدار اولیه خود است که این عدد در ساختمان‌های بتنی ۴۵ درصد است، ادامه داد: مقاومت ساختمان‌های بتنی در مقابل حریق بیش از ساختمان‌ها با اسکلت فلزی است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: ساختمان‌ها با اسکلت فلزی، بر اساس قوانین و مقررات به منظور افزایش مقاومت باید به پوشش‌های مقاوم به حریق مجهز شود که به دو شکل پایه معدنی و شیمیایی است که سازه را دو سال در مقابل حریق مقاوم می‌کند.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی استحکام ساختمان‌های بتنی در مقابل حریق، گفت: خصوصیات ساختمان‌های بتنی از جمله کشسانی بودن، خزش و چسبندگی آن در مقابل حرارت بالا و بیش از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد، این در حالی است که در یک حریق ساده بالای چند هزار درجه حرارت تجربه می‌شود و این دست ساختمان‌ها تنها در حرارت ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد ۵۰ درصد مقاومت خود را از دست می‌دهد و فرو می‌ریزد.

مطلبی با بیان اینکه بررسی ایستایی ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی و بتونی در مقابل حریق ضروری است، ادامه داد: بهترین اقدام در ساختمان‌سازی رعایت استانداردها، مقاوم‌سازی و استفاده از اسکلت مناسب در برابر حریق است.

کد خبر 586442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.