چرا نام ورزشگاه خانگی رئال‌مادرید «سانتیاگو برنابئو» است؟

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شهر مادرید که در منطقه چامارتین واقع شده، یکی از هیجان‌انگیزترین استادیوم‌های جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استادیوم «سانتیاگو برنابئو» خانه رئال‌مادرید و یکی از بهترین استادیوم‌های فوتبال در جهان است. این ورزشگاه در طول سال‌ها شاهد بزرگ‌ترین بازگشت‌های لوس‌بلانکوس در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بوده و یکی از وحشتناک‌ترین زمین‌های بازی برای رقبا است.

این ورزشگاه در قلب شهر مادرید در منطقه Chamartin واقع شده و درحال‌حاضر در حال بازسازی است و پس از تکمیل، انتظار می‌رود یک شگفتی معماری باشد که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به سمت خود جلب کند.

چرا زمین رئال مادرید «استادیو سانتیاگو برنابئو» نام دارد؟

این ورزشگاه به افتخار فوتبالیست سابق و رئیس باشگاه رئال مادرید «سانتیاگو برنابئو» نام‌گذاری شده و بخشی از آن روی زمین استادیوم سابق به نام Chamartin و Villa Ulpina ساخته شده است. برنابئو و رافائل سالگادو از بانک Mercantil e Industrial وام گرفتند تا زمین مجاور ورزشگاه Chamartin، خانه قبلی رئال مادرید را خریداری کنند.

معماران Manuel Muñoz Monasterio و Luis Alemany Soler به آن استادیوم که در چهاردهم دسامبر سال ۱۹۴۷ با بازی رئال مادرید و تیم پرتغالی اوس بلنسس افتتاح شد، سر و شکل دادند اما در آن زمان این استادیوم با نام نووو چامارتین یا چامارتین جدید شناخته می‌شد.

تنها در ژانویه ۱۹۵۵، پس از تکمیل اولین کارهای بازسازی که ورزشگاه، ۱۲۵ هزار تماشاگر را در خود جای داد، مجمع عمومی تصویب کرد که استادیوم به افتخار رئیس باشگاه، با نام سانتیاگو برنابئو شناخته شود.

سانتیاگو برنابئو که بود؟

سانتیاگو برنابئو مهاجم اسپانیایی بود که تا سال ۱۹۲۶ برای رئال مادرید بازی کرد، سپس به عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب شد. پس از جنگ داخلی اسپانیا، باشگاه ویران شده بود و این برنابئو بود که شروع به بازسازی باشگاه خود از ابتدا کرد. در سال ۱۹۴۳ او به عنوان رئیس باشگاه انتخاب شد و این سمت را تا زمان مرگش در تاریخ دوم ژوئن ۱۹۷۸ حفظ کرد. سانتیاگو برنابئو برای بیش از سه دهه رئیس رئال مادرید بود و این باشگاه را به غولی در ورزش جهان تبدیل کرد.

او فردی رؤیاپرداز بود و در هتل سفیر پاریس، طرحی را ارائه کرد که براساس آن، باشگاه‌های برتر فوتبال در یک تورنمنت نمایشگاهی در سطح قاره‌ها رقابت کنند. پس از آن، یوفا علاقه‌مند شد و تورنمنتی به نام جام باشگاه‌های قهرمانان اروپا را طراحی کرد که بعداً به عنوان لیگ قهرمانان امروزی نام‌گذاری شد.

رئال مادرید در دوران ریاست برنابئو بر باشگاه، یک جام بین قاره‌ای، شش جام اروپا، ۱۶ عنوان قهرمانی لیگ، شش جام حذفی اسپانیا، دو جام لاتین و یک کوپا اوا دوارته را به دست آورد. او در جام جهانی ۱۹۷۸ آخرین‌های خود را کشید و فوت کرد و فیفا در این مسابقات سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

ظرفیت سانتیاگو برنابئو چقدر است؟

سانتیاگو برنابئو به شکل فعلی میزبان ۸۱ هزار و ۴۴ هوادار است. با این حال پس از بازسازی، نزدیک به ۸۵ هزار تماشاگر را در خود جای خواهد داد.

ویژگی‌های کلیدی سانتیاگو برنابئو بازسازی شده چه خواهد بود؟

بازسازی استادیوم سانتیاگو برنابئو یکی از اهداف استراتژیک اساسی رئال‌مادرید است که باعث می‌شود این استادیوم نزدیک به ۳۰۰ روز در سال برای اهداف مختلف ازجمله کنسرت‌ها، گردهمایی‌های بزرگ و فعالیت‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از ویژگی‌های برجسته، نمای پیچیده استادیوم خواهد بود که از نوارهای فولادی و نوارهایی تشکیل شده است که می‌توانند روشن و تصاویر روی آن نمایش داده شوند. این استادیوم جدید گزینه‌ای برای پوشاندن زمین با سقف جمع‌شونده ارائه می‌دهد، ویژگی که تضمین می‌کند که تمام قسمت‌های صندلی پوشیده شده است.

همچنین شاهد نصب یک گلخانه زیرزمینی خواهد بود که زمین جمع شونده را در خود جای می‌دهد تا این اطمینان حاصل شود که چمن درحالی‌که استفاده نمی‌شود، دست‌نخورده و بدون آسیب باقی می‌ماند. انتظار می‌رود که این پروژه درمجموع ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون یورو برای مادرید هزینه داشته باشد و توسط بانک جی‌پی مورگان آمریکا با نرخ بهره ثابت حدود ۱.۵۳ درصد تأمین مالی می‌شود.

کد خبر 586437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.