گزارش ۱۶ هزار حیوان‌گزیدگی سالانه در استان اصفهان

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سالانه حدود ۱۶ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در استان اصفهان (به جز آمار دو شهرستان کاشان و آران‌وبیدگل) گزارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی درخصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام، اظهار کرد: حدود ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوانات با منشأ میکروب یا باکتری، ویروس یا انگل وجود دارد که برخی از آن‌ها حیوانات را مبتلا کرده و خسارتی به آن‌ها وارد نمی‌کند، اما در انسان مشکل جدی ایجاد کرده و برخی دیگر، انسان‌ها را دچار مشکلات حاد می‌کند.

وی پیرامون اینکه جابه‌جایی فرآورده‌های حیوانی ازجمله شیر و گوشت در نقاط مختلف دنیا نیز می‌تواند بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را منتقل کند، افزود: ویروس کرونا نمونه بارز این نوع بیماری است که اکنون طی دو سال اخیر با شیوع آن انسان را مبتلا کرده است.

هاری؛ خطرناک‌ترین ویروس بیماری‌زا در جهان

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حیوان‌گزیدگی یا هاری را به عنوان خطرناک‌ترین بیماری‌ویروسی در جهان معرفی کرد و ادامه داد: هاری یک بیماری ویروسی است که اگر حیوانی هار انسان را بگزد، ویروس وارد بدن فرد شده و وی به بیماری هاری مبتلا می‌شود. در صورتی که اقدامی در جهت پیشگیری از آن اتفاق نیفتد و علائم آن بروز نکند، مرگ‌آور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین ویروس هاری از حیوانات سگ، گربه و جانوران پستاندار به دنبال گازگرفتگی و گزیدگی منتقل می‌شود، تصریح کرد: وقتی حیوان انسان را گاز می‌گیرد، پنجه می‌کشد یا در شرایطی لیس می‌زند، ویروس هاری از بزاق او به پوست انسان منتقل می‌شود و با تزریق نکردن واکسن، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

فدایی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۶ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در استان اصفهان به جز آمار دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل گزارش می‌شود، اضافه کرد: افراد در صورت بروز حیوان‌گزیدگی حتماً باید به مراکز واکسیناسیون شبانه‌روزی در شهرستان‌های استان مراجعه کنند.

طی سال اخیر فردی بر اثر ابتلاء به هاری فوت نکرده است

وی با بیان اینکه یک چهارم حیوان‌گزیدگی‌ها منتقل‌کننده هاری هستند، گفت: کارشناسان دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی هنگام گزیدگی انسان بخشی از بدن آن‌ها را برای آزمایشات لازم به مراکز تخصصی ارسال می‌کنند تا واکسن هاری به این افراد تزریق شود؛ طبق آمارها طی سال اخیر فردی بر اثر ابتلاء به هاری فوت نکرده است.

این متخصص عفونی با بیان اینکه بخش بزرگی از گزیدگی‌ها از حیوانات صاحب‌دار است که بدون هیچ‌گونه مسئولیت و کنترلی در سطح منطقه رها شدند، ادامه داد: بنابر قانون افرادی که حیوان نگهداری می‌کنند در مقابل جراحات وارد شده به افراد دیگر مسئول هستند. هیچ‌کدام از مشکلات بهداشتی بدون مشارکت خود مردم قابل حل نیست و تصور اینکه تنها دولت مشکلات را باید حل کند، اشتباه است.

انتقال تب مالت از فرآورده‌های لبنیات غیرپاستوریزه به انسان

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کنگو فرد را به تب با خونریزی مبتلا می‌کند، اظهار کرد: تب مالت بیماری میکروبی و باکتریایی شایعی است که از راه فرآورده‌های لبنیات غیرپاستوریزه به انسان منتقل می‌شود و فرد مبتلا برای هفته‌ها و ماه‌ها دچار تب، بدن درد و بی‌قوتی است و با تشخیص بیماری از طریق آزمایش خون با طول درمان حداقل دو ماه با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

فدایی با بیان اینکه در پیشگیری از بیماری تب مالت فعالیت اداره دامپزشکی روی دام‌ها و ترویج استفاده از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه در میان مردم بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه انسان در مقابل این باکتری تنها از طریق واکسیناسیون حیوانات ایمن است، اظهار کرد: گرچه میان مردم، لبنیات سنتی به عنوان خوراکی‌های خوشمزه‌تر از پاستوریزه، مقوی نیز تلقی می‌شود اما اگر محصولات لبنی ازجمله شیر، پنیر، کشک، بستنی و خامه به صورت غیرکارخانه‌ای تولید شود، تبعاتی برای خانواده‌ها به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه رعایت چند نکات ساده و ضروری انسان را در مقابل تب مالت ایمن‌تر می‌کند، افزود: آمار دقیقی از مبتلایان به تب مالت در استان اصفهان وجود ندارد اما سالانه بیش از یک هزار مورد تب مالت در سطح استان گزارش می‌شود؛ بنابراین اگر فردی شیرخام خریداری می‌کند باید به مدت دو تا سه دقیقه آن را بجوشاند تا بیشتر میکروب‌های آن از بین برود.

تب کنگو با ۱۰ تا ۳۰ درصد مرگ‌ومیر

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: علائم بیماری تب مالت بسیار شبیه ویروس کرونا است اما هنگام مراجعه افراد مبتلا، پزشکان ضمن پرسش سوالاتی از سوابق مصرف خوارکی‌ها، تست‌ها و آزمایش خون نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که اولین بار در کشور آفریقایی کنگو و شبه‌جزیره کریمه در شرق اروپا شناسایی شده است، تصریح کرد: تب کنگو طی یک دهه گذشته در ایران مشاهده شد و برای جلوگیری از ورود آن به استان اصفهان کنترل شدید و فعالیت‌های بسیار مهمی صورت گرفته است.

فدایی اضافه کرد: تب کنگو با ۱۰ تا ۳۰ درصد مرگ‌ومیر، بیماری خطرناکی است که ویروس آن از بدن حیوان هنگام سربریدن و مصرف گوشت (سروکار داشتن) از حشره‌ای به نام «کنه» به انسان منتقل می‌شود و مبتلایان طی تب و خونریزی حدود دو هفته یا کمی بیشتر، دچار مشکلات حادی خواهند شد؛ چراکه با افت پلاکت‌های بدن که عوامل ضدانعقادی بدن هستند، فرد باید تحت مراقبت‌های ویژه و تخصصی در بیمارستان بستری شود.

سالک بیماری انگلی مشترک میان انسان و حیوان

وی با بیان اینکه فعالیت کنه‌ها در فصل گرما بیشتر است و شاهد شیوع آن در فصل‌های بهار و تابستان هستیم اما در نیمه دوم سال ناپدید می‌شوند، گفت: افراد از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند و در صورت انجام آن، اطمینان داشته باشند که فرد ذبح‌کننده از دستکش، عینک و ماسک استفاده کند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تب کنگو بیماری حاد مشترک بین انسان و حیوان است، ادامه داد: توصیه می‌شود با نزدیک شدن ایام عید سعید قربان، افراد با توجه به ضوابط کارشناسان دامپزشکی و فرمانداری‌ها برای ذبح دام از مراکز بهداشتی دام خریداری کنند و همچنین افرادی که برای تفریح و گردش به طبیعت می‌روند با مشاهده کنه که حشره کوچکی روی پوست است، از کشتن آن خودداری کنند؛ چراکه با فرو رفتن نیش حشره در بدن، فرد مبتلا به ویروس تب کنگو خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر فردی دچار تب و خونریزی شد باید حتماً به نزدیک‌ترین اورژانس محل زندگی خود مراجعه کند و افرادی که مراقب این بیماران هستند برای جلوگیری از ابتلاء به این ویروس باید از لباس‌های خاصی استفاده کنند. ممکن است قبل از انتقال فرد مبتلا به تب کنگو به بیمارستان، افراد نزدیک وی نیز بر اثر مجاورت با ترشحات این ویروس، همراه با خونریزی دچار آلودگی شوند و آن‌ها نیز باید مورد آزمایش و تست‌های اولیه قرار گیرند.

فدایی سالک را به عنوان یکی دیگر از بیماری‌های انگلی مشترک میان انسان و حیوان دانست در استان اصفهان شایع است و افزود: سیستم دولتی در حد توان اقدامات لازم را برای کنترل سالک انجام می‌دهد اما پیشگیری از این بیماری باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود.

انباشت زباله منجر به تجمع حشرات موذی عامل انتشار سالک

وی با بیان اینکه این انگل به شکل‌های مختلف در بدن موش‌های صحرایی زندگی می‌کند که با گزش پشه‌ها به انسان منتقل می‌شود و نقطه گزیدگی بعد از دو هفته نظیر جوش چرکی بروز خواهد کرد، ادامه داد: ماه‌های ابتلاء به این بیماری از اردیبهشت تا آبان‌ماه هر سال است و افراد از غروب آفتاب تا بامداد روز بعد، در معرض گزش و ابتلاء قرار دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد در معرض ابتلاء در این فاصله زمانی با لباس کوتاه از منزل خارج نشوند، شب‌ها در پشه‌بند بخوابند، از کرم‌ها و قلم‌های مربوط به سالک استفاده کنند و در گوشه‌های منازل خود برای دور کردن پشه‌ها از اسپری مخصوص استفاده کنند.

این متخصص عفونی با بیان اینکه انباشت زباله و نخاله منجر به تجمع حشرات موذی و گزش بیشتر افراد توسط آن‌ها خواهد شد، تصریح کرد: در مناطق مسکونی که پیشرفت ساخت‌وسازها به سمت تاغ‌زارها است، مجاورت انسان‌ها به نزدیک لانه‌های موش سبب افزایش آمار مبتلایان به این انگل شده است.

لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا که از دیگر بیماری‌های بسیار خطرناک مشترک میان انسان و حیوانات است، اضافه کرد: طی یک تا دو هفته اخیر موارد ابتلاء به کرونا روبه افزایش است اما به علت واکسیناسیون افراد جامعه در برابر این ویروس، مانند روزهای نخست شیوع، شدید نیست.

فدایی افزود: به‌طورقطع نمی‌توان گفت پیک‌های جدید را تجربه نخواهیم کرد اما با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جامعه واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند جولان آن کمتر است، آمار مبتلایان به این ویروس روبه افزایش است و توصیه می‌شود افرادی که هنوز نسبت به انجام و تکمیل واکسیناسیون خود اقدام نکرده‌اند، حتماً برای ایمنی خود و سایر افراد جامعه سومین دوز واکسن را تزریق کنند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه درحال‌حاضر ۶۰ درصد افراد واجد شرایط دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و این یعنی بیش از یک میلیون انسان عرصه را برای جولان این بیماری باز کرده‌اند، ادامه داد: عوارض این بیماری به صورت اسهال و سرفه‌های طولانی در افراد قابل مشاهده است اما با وجود کاهش فوتی‌ها و خطرات جانی، همه‌گیری کرونا در منزل برای خانواده‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون افراد پنج سال به بالا برای افزایش ایمنی و محدودیت این بیماری در جامعه باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افرادی که هنوز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکردند، نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند؛ چراکه واکسیناسیون دوز چهارم کرونا برای گروه‌های بهداشت و درمان و افراد بالای ۷۰ سال آغاز شده است و احتمالاً تزریق واکسن مرحله چهارم در روزهای آینده برای گروه‌های بیشتری اعلام شود.

کد خبر 586409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.