دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، پانزدهم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم» نوشت: تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس‌جمهور به ارزش هفت میلیارد دلار و از طریق ویدئوکنفرانس امضا شد.

میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد، اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش ۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌شده قبلی انجام شده است.

در اجرای این طرح برای اولین بار به صورت همزمان از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی (بانک‌های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت، شهر) و صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی (ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، مپنا و پتروپارس) استفاده خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی در مراسم امضای «تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان» بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز کشور دانست و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه در عرصه تولید است.

رئیس‌جمهور تحقق هدف رشد اقتصادی هشت درصدی را نیز در گروی افزایش سرمایه‌گذاری دانست و افزود: کاری که امروز در نتیجه هم‌افزایی و کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشرانان اقتصاد برای اجرای طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان انجام شده، گام اول در ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه در مسیر تولید و رشد اقتصادی است.

آیت‌الله رئیسی گام دوم این حرکت را به میدان آمدن بانک‌ها دانست و اظهار کرد: صاحبنظران اقتصادی اتفاق نظر دارند که خلق نقدینگی وقتی مایه نگرانی است که به سمت تولید هدایت نشود، اما اگر افزایش نقدینگی صرف رونق و تقویت بسترهای تولید شود، نگرانی ایجاد نخواهد کرد.

دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای آموزشی متقلب‌پرور نوشت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته خبر لو رفتن سوالات کنکور منتشر شد و حواشی پیش آمده، خستگی چند سال درس خواندن را روی دوش کنکوری‌ها باقی گذاشته‌است؛ آن‌هایی که ماه‌ها و سال‌ها به امید راه یافتن به دانشگاه دلخواه خود، تلاش کردند و درس خواندند، فهمیدند که گویا برخی از رقیبانشان با پرداخت پول‌های چند صد میلیون تومانی و در حالی که هیچ تلاشی برای درس خواندن نکردند، سوالات کنکور را در اختیار داشته‌اند و حالا از این طریق می‌توانند به دانشگاه‌های پرطرفدار و دلخواهشان بروند!

موضوع به حدی جدی است که به‌رغم توضیحات مسئولان سازمان سنجش، نمایندگان از پیگیری در این رابطه خبر داده‌اند و رئیس‌جمهور هم کارگروهی برای بررسی قضیه تشکیل داده‌است. مسئله لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۱ در نهایت تا جایی پیش رفته که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه روز یک‌شنبه هیئت دولت با اشاره به برخی شبهات مطرح‌شده درباره کنکور ۱۴۰۱، گروهی را به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، مأمور تحقیق و بررسی دقیق ابعاد این موضوع کرده‌است.
در روزهای برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱، از روز چهارشنبه هشتم تیرماه تا ۱۱ تیرماه، زمزمه‌هایی مبنی بر وقوع تخلف در کنکور سراسری امسال در فضای مجازی و در گفت‌وگوهای داوطلبان و خانواده‌ها شنیده شد.

ماجرا از این قرار بود که از همان نخستین روز برگزاری کنکور یعنی رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر، سوالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و رئیس سازمان سنجش نیز با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: «ساعت ۱۲:۳۰، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد!»، اما در روزهای بعد به‌ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سوالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری یافت.

انتشار سوالات گروه ریاضی ساعت ۹ صبح و سوالات گروه تجربی حوالی ۱۰ صبح، حواشی جدی‌تر کنکور ۱۴۰۱ بود! از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی شماره دو را در سایت خود بارگذاری کرد. به نظر می‌رسد این اقدام شتابزده و کارشناسی‌نشده، در واکنش به انتشار سوالات در فضای مجازی رخ داد.

در همین رابطه علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفته است: رأس ساعت ۹:۴۹ صبح دفترچه‌های شماره یک، دو و سه گروه تجربی با کیفیت بالا در فضای مجازی منتشر شد، به عبارتی دفترچه‌ای که تا حدود ساعت ۱۱ اصلاً به داوطلب داده نمی‌شود، یک ساعت قبل از آن در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است و با چه کیفیت بالایی هم لو رفته‌است!

دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در انتظار مجازات عبرت‌آموز متروپل‌سازها» نوشت: گزارش ۳ قوه درباره حادثه متروپل آماده شده و به زودی باید منتظر مجازات مقصران آن بود آیا این مجازات عبرت‌آموز خواهد بود و به مطالبه رهبر انقلاب و افکار عمومی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در سراسر کشور پاسخ داده می‌شود؟

با گذشت ۴۵ روز از حادثه تلخ متروپل و مرگ جانکاه ۴۳ هموطن، مقدمات مجازات عبرت‌آموز مقصران و مسببان آن درحال فراهم شدن است؛ اما هنوز از افشای اسامی دیگر متروپل‌ها و پیشگیری از تکرار چنین حوادثی خبری نیست.

گزارش قوه قضائیه روی میز قاضی‌القضات بیست و پنجم خردادماه بود که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور اعلام کرد «گزارش جامع قوه قضائیه در حادثه متروپل آبادان تهیه و روز گذشته (۲۴ خرداد) تقدیم ریاست قوه قضائیه شد و بخش اصلی این گزارش‌ها حاکی از قصور، کوتاهی و تقصیر دست‌اندرکاران است».

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مأمور تهیه گزارش درباره جزئیات پرونده متروپل کرده بود که حالا حیدری در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: «گزارش درخواستی تکمیل و تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شده است».

هفته آینده، قرائت گزارش کمیسیون در صحن علنی در قوه مقننه هم، بعد از دستور رئیس مجلس، کمیسیون عمران مسئول تهیه گزارش متروپل شد و حالا آن‌طور که جلال ای ری سخنگوی این کمیسیون به خراسان می‌گوید: «گزارش در حال نهایی شدن است و احتمالاً طی هفته آینده تکمیل و در صحن علنی قرائت خواهد شد».

با این خبرها، به نظر می‌رسد کم‌کم باید منتظر مجازات عبرت‌آموز مقصران حادثه بود؛ مطالبه مهمی که نه فقط افکار عمومی، بلکه رهبر معظم انقلاب هم در پیامشان بر آن تاکید کرده بودند: «پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه قضائیه». اما یک مطالبه مهم دیگر در این پیام، «تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار این حادثه در همه نقاط کشور» بود که ممکن است با سردشدن داغ متروپل، به فراموشی سپرده شود؛ همان اتفاقی که بعد از پلاسکو رخ داد و فراموش‌شدنش ما را در داغ متروپل نشاند.

بدون شک یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه پلاسکو، سینااطهر و متروپل ورود جدی دستگاه قضائی است که دادستان کل کشور هم برای آن اعلام آمادگی کرده است. همین دیروز بود که تسنیم در گفت‌وگویی اختصاصی با حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری به نقل از او نوشت: «شهرداری‌ها، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌هایی که مسئولیت ایمن‌سازی و نظارت بر ساختمان‌ها را دارند، خودشان ورود کنند و اگر دیدند که آن مالک یا آن مؤسسه یا آن اداره رعایت نمی‌کند، حتماً گزارش را به دادستان بدهند، دادستان قدرت قانونی این را دارد تا بیاید و این ساختمان را متوقف کند یا بهره‌برداری از آن ساختمان را متوقف کند یا مهلتی بدهد به این‌که بایستی این اشکال برطرف شود.»

اختلاف نظرها درباره افشای متروپل‌ها اما دومین راهکار پیشنهادی کارشناسان برای جلوگیری از تکرار متروپل‌ها، افشای اسامی آن‌ها است که البته برخی مخالف آن هستند و معتقدند این کار صرفاً موجب التهاب در جامعه می‌شود. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وقتی مالکان ساختمان‌های ناایمن، با وجود دریافت تذکرات متعدد، اقدامی برای ایمن‌سازی نمی‌کنند، مردم حق دارند اسامی آن‌ها را بدانند و از ورود به این ساختمان‌ها خودداری کنند. ضمن این‌که این آگاهی مردم باعث می‌شود مالکان هم مجبور شوند لااقل برای حفظ سرمایه و اعتبار خود هم که شده، ساختمان‌هایشان را ایمن‌سازی کنند.

دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

کد خبر 586333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.