لزوم حرکت به سمت ارتقای کیفیت صادرات

وزیر صمت با تاکید براینکه باید به سمت ارتقای کیفیت صادرات حرکت کنیم، گفت: باید صادرکننده کالاهایی باشیم که فناوری و اشتغال بالایی داشته باشد و انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ این شاخص‌ها در سال جاری معیاری برای رتبه‌بندی صادرکنندگان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا فاطمی‌امین، شامگاه امروز _سه‌شنبه چهاردهم تیرماه_ در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، اظهار کرد: علاوه بر تراز مالی، تراز فناوری، سرمایه‌گذاری، آب، انرژی و اشتغال نیز باید در ارزیابی صادرات در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید صادرکننده کالاهایی باشیم که فناوری و اشتغال بالایی داشته و انرژی کمتری مصرف می‌کند و این شاخص‌ها در سال جاری معیاری برای رتبه‌بندی صادرکنندگان خواهد بود، لذا باید به سمت ارتقای کیفیت صادرات حرکت کنیم، افزود: برای پایداری صادرات برقراری ارتباط بین کسب‌وکارها ضروری است، البته دولت جمهوری اسلامی ایران روابط سیاسی خوبی با بسیاری از کشورها دارد اما روابط اقتصادی ما بسیار کم است زیرا ارتباط بین کسب‌وکارها فراهم نشده است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در این زمینه احداث مراکز تجاری در دستور کار قرار گرفته و گام‌هایی برای ارتباط استان‌های کشور با استان‌های سایر کشورها برداشته شده است، گفت: ارتباط بین دولت‌ها برای ثبات روابط اقتصادی کافی نیست زیرا با تغییر دولت‌ها این ارتباط از بین خواهد رفت‌.

وی اضافه کرد: ایران باید در جایگاه مناسبی در زنجیره‌های تأمین بین‌المللی قرار گیرد، در تجارت خارجی فقط دو جانبه‌نگری کرد، باید از صادرات کالا فراتر رفته و به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک حرکت کنیم که این موضوع در ملاقات‌هایی که با هیئت‌های تجاری مختلف داشتم مطرح شد.

فاطمی‌امین با تاکید بر اینکه روابط تجاری ایران باید نقطه قوت کشور باشد، ادامه داد: واگذاری اختیارات به استان‌ها و تسهیل قوانین از جمله هدف‌های دولت سیزدهم است. دولت باید بر اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت تمرکز داشته باشد، زیرا اگر مداخلات دولت بدون حساب و کتاب باشد اقتصاد بی ثبات خواهد شد.

وی ادامه داد: اولین شاخص و موفقیت در هر کشور ثبات اقتصادی است که رشد و پیشرفت را رقم می‌زند. آمار و ارقام موجود نوید بخش جهش صادرات است و امیدواریم امسال نیز این مهم در کیفیت صادرات نیز محقق شود.

کد خبر 586316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.