غبار سوءمدیریت

با تغییر شرایط خاک نه تنها گردوغبار افزایش می‌یابد، بلکه رسوبات آن نیز توسط آب به رودخانه‌ها منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر دست‌اندازی به خاک بدون مدیریت انجام شود، علاوه بر آلودگی هوا با آلودگی آب نیز مواجه می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریزگرد پدیده‌ای جوی و مجموعه‌ای متشکل از گردوغبار، دود و دیگر ذره‌های خشک معلق در هوا است که باعث کدر شدن آسمان و اغلب کاهش دید می‌شود. خاستگاه ریزگرد آلاینده‌های صنعتی، ترافیک، آتش‌سوزی و گسترش بیابان است که درحال‌حاضر این پدیده، بحران استان اصفهان و برخی دیگر از شهرهای ایران محسوب می‌شود.

توجه به قانون خاک؛ لازمه جلوگیری از گسترش بحران ریزگرد

منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در رابطه با تأثیر توسعه صنعت و معدن در افزایش گرد و غبار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: توسعه صنایع و بهره‌برداری از معادن در گسترش میزان گرد و غبار مؤثر است.

وی می‌افزاید: در تمام دنیا بهره‌برداری از معادن تابع قوانین و دستورالعمل‌های بسیار مهمی است؛ درواقع برخی از نقاط دنیا کلیه فعالیت‌های عمرانی که می‌تواند خاک را دچار دست‌خوردگی کند، تحت کنترل است؛ این اعمال علاوه بر اینکه باعث تولید گرد و غبار می‌شود، می‌تواند در آب رسوب کند.

رئیس انجمن علوم خاک ایران ادامه می‌دهد: درواقع با تغییر شرایط خاک نه تنها گرد و غبار افزایش می‌یابد، بلکه رسوبات آن نیز توسط آب به رودخانه‌ها منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر دست‌اندازی به خاک بدون مدیریت انجام شود علاوه بر آلودگی هوا با آلودگی آب نیز مواجه می‌شویم.

وی تاکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین مسائل در کاهش مشکل گرد و غبار، مدیریت است. در دنیا اگر مقداری خاک در گوشه‌ای از خیابان بدون پوشش قرار گرفته باشد، توجه مسئولین را جلب می‌کند؛ اگر باد شدید بوزد، گرد و غبار جوی افزایش می‌یابد و اگر باران ببارد، آب آلوده می‌شود؛ بنابراین وجود قانون منجر به بهتر شدن وضعیت برخی کشورها شده است.

گرجی در همین رابطه می‌افزاید: چنین قوانینی در دنیا تأثیرات مطلوب داشته و در ایران نیز باید به آن‌ها توجه شود، متأسفانه برخی فعالیت‌ها منجر شده گرد و غبار، ریزگرد و رسوب ایجاد شود.

وی اشاره می‌کند: قانون مدیریت خاک در ایران باید مورد توجه قرار بگیرد تا بسیاری از مشکلات کشور مرتفع شود.

مشکلات اقلیمی نتیجه نبود آینده‌پژوهی در مسائل زیست‌محیطی است

علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با آلودگی و مشکلات اقلیمی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: آلودگی سه جنبه گازی، آبی و خشکی دارد که اگر در هر بخش برنامه‌ریزی درست صورت نگیرد، تبدیل به معضل خواهد شد.

وی می‌افزاید: ایران با مشکلات اقلیمی روبه‌رو است که بخشی از آن مربوط به دوران خشکسالی است؛ این اقلیم دوره سوم یا چهارم خود را طی می‌کند و اگر همین‌گونه نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم به مرور با افزایش فرونشست و ریزگرد روبه‌رو می‌شویم. باید نسبت به این مسائل ارزش قائل شویم و برای جلوگیری از بحران ریزگرد مشارکت کنیم.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه می‌دهد: بحران ریزگرد تنها مربوط به بخشی از ایران نیست، بلکه وقتی خاک توسط طوفان بر می‌خیزد تا بخش دیگر کشور نیز حرکت می‌کند.

وی تاکید می‌کند: برخی از مشکلات زیست‌محیطی منطقه‌ای است و با کمک کشورهای همسایه حل می‌شود، اما برخی دیگر از مشکلات استانی است و توسعه صنعت منجر به ایجاد آن مشکل زیست‌محیطی می‌شود.

نصراصفهانی تصریح می‌کند: مشکلاتی که امروزه با آن درگیر شده‌ایم، به دلیل نداشتن آینده‌پژوهی در مورد مسائل زیست‌محیطی است. گاهی اوقات برخی از رخدادهای زیست‌محیطی قابلیت جلوگیری ندارد، اما می‌توان روند آن را آهسته‌تر کرد.

وی می‌افزاید: یکی از معضلات کنونی خشک شدن دریاچه ارومیه و باتلاق گاو خونی است، اما متأسفانه بدون توجه به تغییرات اقلیمی و بدون تجدیدنظر از این مناطق بهره‌برداری می‌کنیم که این روال بسیار خطرناک بوده و اگر از مرز خستگی زمین عبور کند، قابل جبران نیست.

کد خبر 586279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.