سومین جام جهانی در سال ۱۹۳۸، به میزبانی فرانسه

جام جهانی فوتبال ۱۹۳۸ به میزبانی فرانسه در حالی که سوت شروع جنگ جهانی دوم در اروپا به گوش می‌رسید، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود.
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه است که یک کشور عربی، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین بار است که جام‌جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

سومین جام جهانی در سال ۱۹۳۸، به میزبانی فرانسه

تاریخچه جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

جام جهانی فوتبال ۱۹۳۸ به میزبانی فرانسه در حالی که سوت شروع جنگ جهانی دوم در اروپا به گوش می‌رسید، برگزار شد. در سومین جام جهانی فوتبال به جای ۱۵ شرکت کردند. فیفا در حالی تصمیم گرفت تا سومین جام جهانی فوتبال را در اروپا برگزار کند که اسپانیا درگیر جنگ داخلی بود، آلمان نازی خاک کشور اتریش تصرف کرده بود و اروپای بی جان برای مقابله به مثل آماده می‌شد. در این دوره، برای نخستین بار فرانسه میزبان و تیم ایتالیا، مدافع قهرمانی به صورت مستقیم و بدون حضور در رقابت‌های انتخابی به مرحله اصلی مسابقات جام جهانی راه یافتند. کشورهای آمریکای جنوبی جام جهانی ۱۹۳۸ فرانس را تحریم کردند زیرا معتقد بودند که این کشور آرژانتین است که باید میزبان سومین جام جهانی باشد.

تیم‌های حاضر در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه به جای ۱۶ تیم، ۱۵ تیم شرکت داشتند. اروگوئه و آرژانتین به دلیل اوضاع ناآرام اروپا از سفر به فرانسه خودداری کرد. هواداران خشمگین تیم آرژانتین به خاطر انصراف از حضور در جام جهانی به مقر فدراسیون فوتبال این کشور حمله کردند. تیم اتریش به مرحله اصلی راه یافت، اما به دلیل جنگی که با آلمان داشت انصراف داد اگرچه برخی از بازیکنان تیم اتریش با پیراهن آلمان در این جام شرکت کردند، کشور اسپانیا نیز به دلیل جنگ داخلی در این جام شرکت نکردند. در نهایت از قاره آسیا هند شرقی هلند (اندونزی)، از قاره آمریکای کشور برزیل و کوبا، قاره اروپا آلمان، اتریش، ایتالیا، بلژیک، چکسلواکی، رومانی، سوئد، سوئیس، فرانسه، لهستان، مجارستان، نروژ و هلند در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه حضور داشتند. انگلستان این بار نیز مانند دوره قبل به دلیل اعتراض به مسائل سیاسی دولتمردان ایتالیا، این بازی‌ها را تحریم کرد تا در ۳ دوره اول جام جهانی حضور نداشته باشند.

سومین جام جهانی در سال ۱۹۳۸، به میزبانی فرانسه

اولین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه برای اولین بار یک تیم آسیایی در جام جهانی فوتبال حاضر شد ولی نکته جذاب این است که تیم هند شرقی هلند که در مسابقات شرکت داشت همان تیم کشور اندونزی است که در آن زمان به عنوان مستعمره هلند و با نام هند شرقی هلند شناخته می‌شد البته از آنجا که این دوره از رقابت‌ها حذفی بود، این تیم با شکست ۶ بر صفر از دور رقابت‌ها حذف شد.

شیوه امتیازدهی در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

بازی‌ها به گونه تک‌حذفی برگزار گردید و هر تیمی که شکست می‌خورد از دور مسابقه‌ها کنار می‌رفت.

ورزشگاه‌های جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه در ورزشگاه‌های مدرن و با استقبال بی نظیر تماشاگران به صورتی موفقیت‌آمیز برگزار شد، ورزشگاه‌های المپیک ایو-دو-منوا، پارک ده پرنس، ولودروم، ژرلان، مونیسیپال، شابان-دلمس، ده لا مینو، ژول دشاسو، آگوست دلون، آن ری-ژوریس و ورزشگاه دو فور کری میزبان مسابقات سومین جام جهانی بودند اما سیاست مانع از حضور برخی تیم‌های بزرگ و مدعی در این مسابقات شد. فرانسه بعد از دریافت میزبانی رقابت‌های ۱۹۸۳، ورزشگاه‌های کلمبس مارسی و بوردو را بازسازی کرد.

حذف کشور فرانسه از جام جهانی ۱۹۳۸

فرانسه که میزبان رقابت‌های سومین جام جهانی بود در بازی اول مقابل بلژیک به پیروزی رسید اما در بازی دوم در مقابل ایتالیا (قهرمان دوره قبل) شکست خورد و به دلیل تک حذفی بودن بازی‌ها، از دور رقابت‌ها خارج شد تا اولین میزبان ناکام ادوار جام جهانی باشد.

سومین جام جهانی در سال ۱۹۳۸، به میزبانی فرانسه

جریانات دیدارهای جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

تیم‌های فرانسه (میزبان) و ایتالیا (مدافع قهرمانی) به صورت مستقیم و بدون حضور در رقابت‌های انتخابی به مرحله اصلی مسابقات جام جهانی راه یافتند.

تیم هند شرقی هلند (اندونزی) که اولین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی بود با شکست ۶ بر صفر مقابل مجارستان از دور رقابت‌ها حذف شد.

برزیل شروع بسیار خوبی داشت و قدرت خود را با غلبه بر لهستان در شهر استراسبورگ، به لطف چهار گل لئونیداس که پا برهنه بازی می‌کرد و به الماس سیاه شهرت داشت، مسابقه را در وقت اضافه ۶ - ۵ برد، اما در نیمه نهایی مغلوب ایتالیا شد. ایتالیا نیز ۴ - ۲ مجارستان را در پاریس شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

دیدار یک چهارم نهایی که بین تیم‌های برزیل و چکسلواکی با جنجال تمام شد، سه بازیکن اخراج و پنج نفر مجروح شدند و دو بازیکن با شکستگی استخوان به بیمارستان منتقل شدند.

فرانسه میزبان، مقابل تیم بلژیک ۳ بر یک به پیروزی رسید. فرانسه این برد را مدیون فرد استون بازیکن جناح راست این تیم و فرارهای ویرانگر وی در کناره‌های زمین بود. تیم فرانسه در حضور ۵۸۴۵۵ تماشاگر در ورزشگاه کلمبس در نزدیکی پاریس با نتیجه یک بر ۳ در مقابل تیم ایتالیا باخت و در این دوره تیم میزبان برخلاف ایتالیا و اروگوئه در دو دوره گذشته، نتوانست جام قهرمانی را در خانه خود بالای سر ببرد.

دیدار نیمه نهایی میان برزیل و ایتالیا به خودی خود یک فینال تمام عیار بود، اما آدنایر پیمنتا سرمربی برزیل یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و آن بیرون گذاشتن دو بازیکن کلیدی از ترکیب تیمش بود.

در فینال، مئاتزا و فراری، دو بازیکن خلاق آتزوری ها، نبض مسابقه را در دست داشتند. ایتالیا با کسب پیروزی ۴ - ۲ و دومین قهرمانی پیاپی در جام جهانی، وارد جرگه بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال جهان شد.

پنالتی جنجالی با لباس پاره در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

دیدار برزیل برابر ایتالیا در ورزشگاه والدرومه شهر مارسی در روز ۱۶ ژوئن ۱۹۳۸ با برتری ۱ - ۰ ایتالیا در جریان بود که یک پنالتی به این تیم داده شد. طبیعتاً بهترین گزینه برای زدن این ضربه جوزپه مئاتزا بود که ناگهان با مشکل مهمی مواجه شد. کش لباس مئاتزا پاره شده و لباسش شروع به لغزیدن به پایین کرد، اما این مساله مانع از زدن پنالتی نشد. مئاتزا در حالی که با دست چپ لباسش را چسبیده بود، با دست راست محل توپ را تنظیم کرد و سپس شوتی زد که هیچ راهی جز تسلیم شدن برای دروازه بان برزیل باقی نماند. ایتالیا مسابقه را برد و به فینال رفت تا از قهرمانی خود دفاع کند.

سومین جام جهانی در سال ۱۹۳۸، به میزبانی فرانسه

حمایت مربی ایتالیا از سبک فاشیستی در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

پیش از دیدار آغازین بین ایتالیا و نروژ، ویتوریو پوزو، مربی تیم ملی ایتالیا، بازیکنانش را با پیراهن سیاه وادار به ادای احترام به سبک فاشیستی نمود و آن‌ها را به همان حال آنقدر نگه داشت تا زمانی که سیل ناسزاگویی از سوی تماشاگران ورزشگاه را دربر گرفت.

برترین‌های جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

  • قهرمان: ایتالیا
  • مقام دوم: مجارستان
  • مقام سوم: برزیل
  • مقام چهارم: سوئد
  • برنده کفش طلایی و بهترین بازیکن: لئونیداس از برزیل با ۸ گل

سومین جام جهانی در سال ۱۹۳۸، به میزبانی فرانسه

برترین گلزنان جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه‌

  • لئونیداس داسیلوا، از کشور برزیل ۸ گل
  • گیولا سنگلر، از کشور مجارستان ۷ گل

لیست بازیکنان تیم ایتالیا در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

  • دروازه بان: کارلو کرسولی، گویدو ماسه تی، آلدو اولیویه را

  • مدافعان: آلفردو فونی، ارالدو مونزگلیو، پی یترو راوا

  • هافبک‌ها: میشله آندریولو، آلدو دوناتی، ماریو گنتا، اوگو لوکاتلی، رناتو اولمی، ماریو پراتزولو، پی یترو سرآنتونی

  • مهاجمان: سرجیو برتونی، آمدیو، برونو چیتزو، گینو کولاسی، جیووانی فراری، پی یترو فراریز، جوزپه مئاتزا، پی یترو پاسیناتی، سیلویو پیولا

تصاویری از فینال جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه‌

کد خبر 586251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.