قرعه‌کشی خودرو اواخر تیر یا اوایل مردادماه برگزار می‌شود

معاون وزیر صمت گفت: با توجه به افزایش تولید، در انتهای تیرماه یا اوایل مردادماه قرعه‌کشی با تعداد قابل توجهی برگزار خواهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر منطقی امروز _سه‌شنبه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱_ در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه شهر هوشمند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درخصوص کنترل و کاهش آلایندگی تاکنون چند اقدام انجام شده است؛ یکی از این اقدامات آن بود که ۱۶ سال پیش گاز طبیعی را به عنوان یک سوخت جایگزین کردند که این اقدام را ایران خودرو پیش‌قدم شد و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد. همچنین اقدام به ساخت یک موتور پایه گازسوز کرد.

وی افزود: برای استفاده و تولید بیشتر خودروهای گازسوز سه راهکار وجود دارد؛ اولین راهکار آن است که با استفاده از زیرساخت‌های مناسبی که در تولید گاز طبیعی در کشور وجود دارد، از این سوخت استفاده شود. راهکار دوم به این صورت است که استفاده و تولید موتورهای کم‌مصرف است که در این زمینه ایران خودرو عملکرد مناسبی داشته است.

معاون وزیر صمت گفت: موضوع دیگر تولید خودروهای دوگانه برقی و گازی است. راهبرد سوم برقی‌سازی است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از اتوبوس شروع خواهد شد که وزارت کشور و شهرداری‌ها برای استفاده از این این تکنولوژی برنامه‌ریزی مناسبی کرده‌اند. امید است این سبد تثبیت شود. اگر درصد این سبد با توجه به پتانسیل‌هایی که از نظر مالی و فنی در کشور وجود دارد سالانه افزایش پیدا کند، در آینده می‌توان میزان آلاینده‌ها را کاهش داد و در جهت بهبود آن حرکت کرد.

منطقی درخصوص سامانه تخصیص و یکپارچه‌سازی خاطرنشان کرد: مشکل افرادی که در لیست رزرو قرار گرفته بودند برطرف شد. این مشکل با اضافه کردن ۶۰ هزار خودرو بر تعداد ۱۷۶ هزار خودرو در قرعه‌کشی رفع شد. با توجه به افزایش تولید خودرو در کشور، خودروسازان اعلام کردند که آمادگی عرضه خودرو در تیرماه وجود دارد. اکنون در وزارت صمت به دنبال آماده‌سازی شرایط برای برگزاری قرعه کشی عرضه خودرو در تیرماه هستیم.

وی ادامه داد: در گذشته به این صورت بود که اگر فرد برنده شده در قرعه کشی، هزینه خودرو را واریز نمی‌کرد سهمیه آن به شخص رزرو داده می‌شود اما با توجه به شرایط تولید در مرحله گذشته به تمام افراد رزرو خودرو تخصیص داده شد. با توجه به افزایش تولید، در انتهای تیرماه یا اوایل مردادماه قرعه‌کشی با تعداد قابل توجهی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر صمت افزود: در حال پیشروی به سمت حذف قرعه‌کشی هستیم. در دوره اول ۴۸ درصد خودروها از سامانه و خارج از قرعه‌کشی به کردم عرضه خواهد شد.

جایگزین سازی تاکسی‌ها

معاون وزیر صمت تصریح کرد: درحال‌حاضر اقداماتی درخصوص جایگزین سازی تاکسی‌ها صورت گرفته است. برخی از این اقدامات توسط خودروساز انجام شده است به عنوان مثال گازسوز کردن خودرو سمند یکی از این اقدامات است که توسط ایران خودرو انجام شده است. اقدام دیگر در خصوص نوسازی ناوگان و تاکسی‌ها، بخشی از واردات به تاکسی‌ها اختصاص داده شده است.
همچنین با افزایش تولید قطعاً بخشی از ظرفیت تولید به تاکسی‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

منطقی اظهار کرد: کیفیت مسیری است که در حال پیشرفت است‌. برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی اقدامات مناسبی انجام شده است. یکی از این اقدامات آن است که از این پس خودرویی به صورت ناقص وارد پارکینگ شرکت‌های خودروساز نخواهد شد. مورد دیگر آن است که خودروسازان در فرآیند تولید خود موارد کیفی را تعریف کردند. برای افزایش کیفیت باید به سمت محصولات جدیدتر حرکت کنیم که این راهبرد جدید است که با کمک خودروسازان انجام شدنی است.

خصوصی‌سازی خودروسازان در جریان است و قطعاً تا شهریور انجام خواهد شد

وی درخصوص خودرو مشترک ایران و روسیه گفت: این تعداد خودرو به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو برنامه‌ریزی شده اضافه خواهد شد. مدیریت نقدینگی در افزایش تولید و دستیابی به هدف تولید ۱.۵ میلیون خودرو در سال بسیار مهم است. اگر این اتفاق بیفتد خودروساز می‌تواند قطعات بیشتری سفارش دهد. نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی در تولید خودرو وجود دارد.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان درخصوص توسعه حمل و نقل هوشمند اظهار کرد: حمل و نقل هوشمند با وجود شرکت‌های هوشمند انجام شده است. در نمایشگاه هوشمند سال گذشته شرکت‌ها حدود ۲۰۰ عدد بود اما مطابق گفته این تعداد این شرکت‌ها این نمایشگاه به حدود ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان رسیده است. هر قدر هوشمندسازی شکل بگیرد، شرکت‌های دانش‌بنیان هم بیشتر خواهند شد.

منطقی گفت: معاونت علمی سه طرح ارائه داده است؛ طرح اول آن است که هوشمندسازی به صورت ملی بر ناوگان‌های حمل و نقل توسعه صورت بگیرد. طرح دوم بدین صورت است استفاده تکنولوژی‌های جدید در شهرها است که با اجرای برخی سیاست‌ها در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت می‌توان به هوشمندسازی آن‌ها کمک کرد. اصفهان از شهرهایی که است این سیاست‌های هوشمندسازی در آن انجام شده است. تلفیق حمل و نقل و شهر هوشمند طرح سوم است تا هوشمندی مناسبی میان حمل و نقل شبکه شهری و بین شهری اتفاق خواهد افتاد

کد خبر 586191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.