تاثیر آلودگی هوا با ریزگردها بر سلامت انسان

ذرات کوچک‌ گردوغبار می‌تواند به دستگاه تنفسی تحتانی راه پیدا کند، وارد جریان خون شود و همه اندام‌های داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گردوغبار موجود در هوا خطرات جدی برای سلامتی انسان ایجاد می‌کند. ذرات بزرگ‌تر از ۱۰ میکرومتر قابل تنفس نیستند و فقط به اندام‌های خارجی آسیب وارد می‌کنند که باعث تحریک پوست و چشم، ایجاد التهاب و افزایش حساسیت به عفونت چشمی می‌شود، اما ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر معمولاً وارد دهان و بینی می‌شود و دستگاه تنفس فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد در نتیجه باعث بروز مشکلات تنفسی مانند آسم می‌شود.

ذرات کوچک‌تر می‌توانند به دستگاه تنفسی تحتانی نیز راه پیدا کند، وارد جریان خون شود و همه اندام‌های داخلی را تحت تأثیر قرار دهد. در این شرایط خطر بروز اختلالات قلبی‌عروقی در اثر آلودگی ریزگردها افزایش پیدا می‌کند. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شده، نشان می‌دهد که آلودگی هوا با ریزگردها باعث ۴۰۰ مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی ریوی شده است.

محافظت از سلامتی در برابر گردوغبار موجود در هوا اقدامی ضروری است که نباید آن را نادیده گرفت. توصیه شده است که در این شرایط تا حد امکان از منزل خارج نشوید، درب و پنجره‌ها را بسته نگه دارید و از رژیم‌های غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A، C و E استفاده کنید.

کد خبر 586173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.