توسعه فرهنگ استفاده از غذای سالم در محور چهارباغ تنها برعهده شهرداری نیست

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: توسعه واحدهای فروش و فرهنگ استفاده از غذای سالم در محور چهارباغ، تنها بر عهده شهرداری اصفهان نیست بلکه این اقدام بین‌بخشی است و در اجرای آن علاوه بر شهرداری ارگان‌های دیگری هم وظیفه‌ دارند.

مهرداد زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از بخش‌های زیرمجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گروه سلامت محیط است، اظهار کرد: یکی از وظایف این گروه نظارت بر فروش و عرضه مواد غذایی است که این نظارت‌ها به‌صورت مستمر در استان اصفهان به‌ویژه شهر اصفهان در حال انجام است. یکی از مواردی که شاهد تخلف آن‌ها در حوزه سلامت محیط هستیم، مکان‌های فروش فست‌فود است به همین خاطر اولویت و توجه گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان نظارت بر فست‌فودها است.

رعایت استانداردهای بهداشتی در واحدهای عرضه فست‌فود چهارباغ

وی افزود: با نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، مغازه‌های فروش فست‌فود در محور چهارباغ عباسی شهر اصفهان استاندارهای لازم بهداشتی را رعایت می‌کنند زیرا در صورت رعایت نکردن کوچک‌ترین استانداردهای بهداشتی، بازرسان گروه سلامت محیط حکم پلمب آن‌ها را خواهند داد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: هرچند استانداردهای بهداشتی در واحدهای فروش فست‌فود رعایت می‌شود اما به لحاظ بیماری‌هایی همچون اضافه وزن، چربی خون، و قند که در اثر مصرف فست‌فود وجود دارد، به مردم توصیه می‌کنیم که میزان مصرف فست‌فود را به حداقل برسانند. فست‌فود به لحاظ تغذیه‌ای غذای سالمی نیست و مصرف آن بیماری‌های فروانی دارد.

وی اضافه کرد: مردم به دلیل شرایط اقتصادی و ارزان تمام شدن خرید آن نسبت به غذاهای رستورانی، استقبال بیشتری از فست‌فودها دارند، طبیعی است هر قدر تقاضا زیاد باشد عرضه هم افزایش می‌یابد

افزایش تعداد واحدهای فروش فست‌فود نگران‌کننده است

زینلیان ادامه داد: نمی‌توان گفت افزایش تعداد فست‌فودها در چهارباغ یک آسیب نیست، زیرا استانداردی برای تعداد واحدهای فست‌فود در یک منطقه و شهر وجود ندارد اما آنچه در محور چهارباغ نیاز است، گسترش عرضه مواد غذایی و غذاهای سالم است. اگر غذای سالم باقیمت مناسب برای مردم فراهم شود، به‌طورحتم مردم از این نوع غذاها بیشتر استقبال می‌کنند به همین خاطر تأکید ما گسترش مغازه‌های غذای سالم در محور چهارباغ است.

وی با بیان اینکه استانداردی برای تعداد واحدهای فروش فست‌فود در یک منطقه و شهر وجود ندارد، گفت: افزایش تعداد واحدهای فروش فست‌فود نگران‌کننده است و این نشان می‌دهد فرهنگ غذایی مردم به سمت غذاهای ناسالم سوق پیدا کرده است. اولین اقدام برای اینکه مغازه‌های عرضه غذای سالم در محور چهارباغ گسترش پیدا کند، برگزاری جشنواره غذاهای خانگی و سالم است تا فرهنگ سلامت مردم افزایش یابد؛ البته این امر تاکنون در محور چهارباغ اتفاق افتاده اما نیاز است که توسعه بیشتری پیدا کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: توسعه واحدهای فروش و فرهنگ استفاده از غذای سالم در محور چهارباغ تنها برعهده شهرداری اصفهان نیست بلکه این اقدام بین‌بخشی است و در اجرای آن علاوه بر شهرداری ارگان‌های دیگری همچون اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی هم نقش دارند.

کد خبر 585997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.