ارمغان میز هوشمندسازی شهرداری اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه میز هوشمندسازی در قالب یک چارچوب کلان مجموعه پروژه‌ها را با یکدیگر هماهنگ می‌کند، گفت: بزرگ‌ترین فعالیت میز هوشمندسازی یکپارچه‌کردن تمام فعالیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف است.

سعید ابراهیمی در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا در سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میز هوشمندسازی شهرداری از زمان فعالیت شهردار اصفهان تشکیل شد، بزرگ‌ترین فعالیت میز هوشمندسازی یکپارچه کردن تمام فعالیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه در میز هوشمندسازی در قالب یک چارچوب کلان بزرگ‌ترین کار این بود که مجموعه پروژه‌ها با یکدیگر هماهنگ شود، ادامه داد: تعدادی از پروژه‌های کلیدی به هر دلیل متوقف یا سرعت پیشرفت آن کاهش یافته بود، لذا در دستور کار میز هوشمند قرار گرفته است و به طور پیوسته رصدها انجام شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌های شهر اولویت نداشته و متوقف شده است، تصریح کرد: امسال در میز و پروژه هوشمندسازی جلوی فعالیت یک سری پروژه‌های بی ارتباط گرفته شد و سعی بر این بود در چارچوب کلان این موضوع مدنظر باشد و اجرای پروژه‌هایی که ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند یا در شرایط فعلی اولویت ندارد، متوقف شود که این موارد از مهم‌ترین فعالیت‌های میز هوشمندسازی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه شهر هوشمند معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، تفاهم‌نامه‌هایی با شهرک علمی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری دارد، گفت: در حال حاضر هر دو هفته یک‌بار کارگروه مشترک با انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، نماینده و معاون پژوهش و فناوری شهرک تشکیل جلسه می‌دهد و مباحث کلان در ارتباط با این شرکت‌ها دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: در این دوره مدیریت شهری کارگروهی سه‌جانبه از شورای اسلامی شهر اصفهان، نماینده معاونت‌های فرهنگی مالی اقتصادی و برنامه‌ریزی و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک علمی و تحقیقاتی تشکیل شده است که مباحث کلان را در این بحث مانند پیگیری مشکلات و سیاست‌ها دنبال می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: به‌عنوان مثال در خصوص تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پیشنهاداتی داشتیم، در ارتباط با پهپادهای آتش‌نشانی نیز جلساتی برگزار شده است. در خصوص موضوع آلودگی‌های شرکت صفه بتن سازمان عمران که مشکلات زیست‌محیطی داشته است، مباحث در حال پیگیری است، علاوه بر این با شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه تفریح و بازی فعال هستند، این هفته بحث تارتان و پوششی که در مسیرهای پیاده‌روی می‌توان استفاده کرد، مطرح شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تارتان‌ها وارداتی و گران‌قیمت است و دو شرکت برای تولید مهیا شده است تا بازار هدف را بررسی کند، البته بازار هدف این شرکت‌ها، کل کشور است و اگر اصفهان خریدار این کالا باشد شهرهای اطراف و کلان‌شهرهای دیگر هم خریدار خواهند بود.

مصداق‌های حوزه هوشمندسازی

ابراهیمی در خصوص مصداق‌های حوزه هوشمندسازی، اظهار کرد: مصداق‌هایی مانند جنس‌های باکیفیت و رنگ‌آمیزی بهتر کف‌پوش‌های محوطه بازی کودکان و مصداق حوزه هوشمندسازی شرکت‌های آی سی تی یک بخش بسیار جدی در حوزه دانش‌بنیان است که از طریق پروژه هوشمندسازی و ارتباط‌های فعال این حوزه یک مرکز فضای کار اشتراکی آی سی تی در حال راه‌اندازی است تا به طور کامل بتوان با شرکت‌های ارتباط برقرار کرد.

وی با بیان اینکه ساختمان سابق مرکز آموزش فاوا به شکل مشارکتی بازسازی شده و در حوزه آی سی تی فعال است، ادامه داد: شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در مجتمع فعالیت دارند و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان درخواست کننده بزرگی بوده است و به آسانی می‌توان از آن ظرفیت استفاده کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: به تازگی نقشه راه در حوزه هوشمندسازی تدوین شده است، همچنین در حوزه برنامه‌ریزی اداره کل نوسازی تحول یک نقشه راه و طرح هوشمندسازی تهیه کرده است که با مبانی بنیادین شهر زندگی و کیفیت زندگی شهرهای ایرانی اسلامی با برخورداری از شاخصه‌ها و لایحه‌های عمیق در آن سطوح این کار انجام شده است.

وی تصریح کرد: مصادیقی برای شهروندان، نهادها و گیرندگان خدمات در سطح‌های پایین‌تر وجود دارد، ارائه‌دهندگان سرویس‌ها، خدمات نهادها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی شاخص‌هایی است که در هر سطحی تعیین می‌شود و به نوعی فراتر از شهرداری است، به دلیل اینکه نگاه نقشه راه شهر، هوشمند است باید نهادهای دیگر هم اعلام نظر کنند تا دیدگاه آنان نیز دریافت شود.

ابراهیمی در خصوص محور بودن شهرداری بحث شهر هوشمند، اظهار کرد: قرار شده است که شهرداری در آینده این فعالیت را ادامه دهد علاوه بر این معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در میز هوشمندسازی پروژه‌های را پوشش داده است و این موارد دنبال می‌شود و در بخش بالادست نیز نقشه راه و بحث‌های کلان مطرح است.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی یک موضوع بسیار ویژه برای شهرها است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی شهرها دستاوردهای خوبی مانند شفافیت، کاهش هزینه‌های اداره شهر، کاهش تردد شهروندان برای انجام امور اداری و بهره‌وری به همراه دارد.

کد خبر 585984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.