سایه بی‌توجهی‌ها بر سر حمل و نقل کرج

شهر کرج در حوزه حمل‌ونقل عمومی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و شهروندان از نبود حداقل‌ها در این زمینه گلایه دارند، لذا افزایش تعداد اتوبوس‌های شهری، راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی و مترو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله مواردی است که باید به آن رسیدگی تا رضایت خاطر شهروندان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل عمومی و تردد در سطح کلان‌شهر کرج طی سالیان اخیر بیش از گذشته مطرح بوده است و در راستای مقابله با آلودگی هوا، کاهش ترافیک و مسائل فرهنگی مورد تاکید مسئولان ذی‌ربط قرار گرفت؛ کلان‌شهر کرج و البته استان البرز از بین مترو، بی‌آرتی و اتوبوس که جزو وسایل حمل‌ونقل عمومی و البته کم‌هزینه به‌شمار می‌رود، تنها توان استفاده از اتوبوس را دارند؛ زیرا پروژه مترو سال‌ها است که خاک می‌خورد و همچنان زیرساخت کافی برای تأمین و راه‌اندازی پروژه بی‌آرتی در این کلان‌شهر فراهم نیست.

با حسابی سر انگشتی مشخص می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان کرج از جمله معلمان، دانش‌آموزان، کارمندان، بازاریان و افرادی که روزانه به واسطه کارهای شخصی یا مراجعه به مراکز مختلف در سطح شهر تردد دارند و هر یک به نوعی از وسایل عمومی استفاده می‌کنند و از این تعداد برخی اتوبوس و برخی دیگر مترو و تاکسی را برای تردد انتخاب می‌کنند، لذا به واسطه جمعیت بسیاری که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، نیاز است زیرساخت‌های لازم فراهم باشد، اما اگر چرخی در شهر بزنیم خلاف این موضوع ثابت می‌شود و به راحتی می‌توان متوجه شد که حداقل‌ها نیز در این زمینه فراهم نیست.

شهروندان بسیاری از معضلات موجود در حوزه حمل‌ونقل عمومی گلایه دارند و گاهی باید حق را به آنها داد، چرا که از نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفته تا سرفاصله‌های زمانی رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه چالش‌های بسیاری به چشم می‌خورد و می‌طلبد که مسئولان ذی‌ربط چاره‌ای برای این مشکلات در نظر بگیرند تا رضایت خاطر شهروندان فراهم شود، همچنین اگر مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی رفع شود شهروندان نیز استقبال بیشتری از آن خواهند کرد و ترافیک و آلودگی هوا نیز به دنبال آن کنترل خواهد شد.

همچنین افزایش تعداد اتوبوس‌ها، ساماندهی ایستگاه‌ها، استخدام رانندگان متعهد، راه‌اندازی سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون بی‌آرتی و مترو از جمله مشکلاتی است که نیاز است مسئولان هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی کنند.

زن جوان که در ایستگاه اتوبوس آزادگان منتظر ایستاده بود، در خصوص مشکلات حمل‌ونقل عمومی شهر کرج به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مدت زمان بسیاری را باید در ایستگاه منتظر بمانیم، بیش از ۳۰ دقیقه است که در ایستگاه اتوبوس منتظر مانده‌ام و خبری از اتوبوس بعثت نیست، بیشتر اوقات به دلیل طولانی بودن سرفاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنم.

پسر نوجوانی که از گرمای هوا گلایه دارد، در خصوص معضلات حمل‌ونقل عمومی شهر کرج به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس بسیار بد است، نه سایه‌بانی دارد و نه صندلی مناسب برای مسافرانی که منتظر هستند. ای کاش مسئولان این حوزه تنها یک روز با اتوبوس به محل کار خود می‌رفتند تا مشکلات همیشگی که افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند را به چشم خود می‌دیدند.

زن سالمندی که عصا به دست دارد و در ایستگاه بدون سایه‌بان اتوبوس نشسته است با اشاره به نبود تعداد کافی اتوبوس در سطح شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به جای پیشرفت به ده‌ها سال پیش بازگشته‌ایم آن زمانی که باید دقایق طولانی را در ایستگاه منتظر اتوبوس می‌ماندیم. البته برخورد برخی رانندگان با مسافران، برخورد خوبی نیست و این موضوع نیز رغبت مردم را برای استفاده از اتوبوس کم می‌کند.

هنر مدیریت شهری ایجاد حمل‌ونقل آسان، ارزان و در دسترس عموم است

مریم قهرمانی‌صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج در خصوص اقدام مدیریت شهری کرج برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و استفاده از کمک ویژه دولت در این خصوص، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد اتوبوس‌های کرج بسیار کم و حدود ۸۰ دستگاه است، با قول مساعد معاون وزیر کشور، قرار بود برای خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از شهرداری کرج حمایت شود.

وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های که برای حوزه حمل‌ونقل در نظر داشتیم، حدود ۴.۵ میلیارد تومان قیمت داشت و هر دستگاه اتوبوس را با قیمت یک میلیارد تومان به شهرداری کرج تحویل می‌دادند. علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده توسط اعضای شورای اسلامی شهر کرج با توجه به کمبود بودجه، شهرداری تنها توانست ۱۵ دستگاه اتوبوس خریداری کند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به کمبود شدید اتوبوس در این کلان‌شهر، تصریح می‌کند: در حال حاضر برای خطوط فعلی در شهر کرج بدون اضافه کردن خط جدید، با کمبود ۵۵۰ دستگاه اتوبوس مواجه هستیم و اگر توسعه راه و مهندسی خطوط داشته باشیم، ممکن است این عدد به هزار نیز برسد.

وی می‌گوید: هنر مدیریت شهری ایجاد حمل‌ونقل آسان، ارزان و در دسترس عموم مردم است؛ از نظر علم حمل‌ونقل و ترافیک، توسعه معابر موجب تسهیل و افزایش تردد خواهد بود. با توجه به توقف پروژه مترو، اتوبوس بهترین و در دسترس‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است.

قهرمانی‌صارم اضافه می‌کند: در مدیریت شهری کرج به جای فرهنگ‌سازی برای تردد شهروندان با حمل‌ونقل عمومی با زمان انتظار به میزان ۴۰ دقیقه، وجود اتوبوس‌های فرسوده و نامطلوب بر عکس عمل کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد توجه قرار گیرد، اظهار می‌کند: اگر چه ایجاد بزرگراه و دریافت عوارض آن می‌تواند منبع درآمدی پایدار برای شهرداری باشد؛ اما مدیریت شهری به ویژه معاونت حمل‌ونقل نباید تنها به فکر توسعه راه باشد و باید نسبت به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز اقدام کند تا هر چه سریع‌تر مشکلات این حوزه رفع شود.

اتوبوس‌های خریداری شده در پارکینگ خاک می‌خورد

عضو شورای اسلامی شهر کرج در خصوص اتوبوس‌هایی که در ابتدای این دوره شورای اسلامی شهر خریداری شد، اما هنوز استفاده نشده است، می‌گوید: به دلیل کمبود راننده، اتوبوس‌های نو در پارکینگ سازمان حمل‌ونقل شهرداری کرج خاک می‌خورد، در حالی که نیروهای مازادی در بدنه شهرداری وجود دارد که شاید گواهینامه پایه یک و توانایی رانندگی اتوبوس را داشته باشند، لذا باید این افراد را شناسایی کنیم و در سه شیفت مختلف با زمان پنج تا شش ساعته به کار بگیریم یا نیروهایی را به عنوان راننده جذب کنیم تا سرمایه شهر از بین نرود.

وی با اشاره به افزایش بی‌ضابطه تاکسی‌های بعضی از خطوط کرج، خاطرنشان می‌کند: این موضوع علاوه‌بر اینکه موجب تجمع تاکسی‌ها در خطوط شده است و وسعت زیادی از املاک شهرداری در بهترین مناطق شهر را به خود اختصاص می‌دهد، موجب افزایش زمان معطلی رانندگان در خطوط و بر هم زدن سیمای بصری شهر شده است.

لزوم تقویت حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر کرج

فرزین فرشاد، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با بیان اینکه فاز مطالعاتی راه‌اندازی سامانه تندروی اتوبوس در محور خیابان شهید بهشتی و بلوار شهید چمران در سالِ ۱۴۰۰ انجام شده است، می‌گوید: جانمایی ایستگاه‌ها، تعداد ناوگان مورد نیاز، اصلاح هندسی در رفیوژهای میانی و طول مسیر و سایر مسائل فنی توسط مشاور عالی پروژه در حال جمع‌بندی نهایی است تا بتوانیم فاز و گامِ اجرایی را آغاز کنیم.

وی ادامه می‌دهد: آمار تردد وسایل نقلیه در کلان‌شهر کرج حدود دو برابر برخی شهرهای بزرگ کشور است و تعداد خودروها نسبت به سرانه جمعیتی نیز قابل توجه است، در نتیجه تقویت حمل‌ونقل همگانی گزینه‌ای مناسب جهت کاهش آلودگی هوا و روان‌سازی ترافیک به‌شمار می‌رود و در رأس آن باید از راه‌اندازی «خط ویژه اتوبوس» به عنوان بازو و ستون فقراتی برای تسهیل سفرهای درون‌شهری یاد کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج می‌افزاید: اواخر سال گذشته دولت اعلام کرده بود در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی، در صورتی که شهرداری کلانشهرها اتوبوس درون‌شهری خریداری کنند، دولت ۸۰ درصد مبلغ را پرداخت می‌کند. سیستم حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر کرج بسیار ًضعیف است. از سویی پروژه قطار شهری هنوز به سرانجام نرسیده و از سوی دیگر در بسیاری از خطوط با کمبود و فرسودگی اتوبوس مواجه هستیم.

پیگیر رفع مشکلات قطار شهری کرج هستیم

منوچهر غفاری، سرپرست شهرداری کرج نیز در خصوص لزوم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اقدامات خوبی در خصوص خط ویژه بی‌آرتی انجام شده است، اما ایرادهایی به این طرح وارد است که باید رفع شود.

وی ادامه می‌دهد: امکان اجرا و راه‌اندازی فاز یک خط ویژه بی‌آرتی در سال جاری وجود دارد و می‌توانیم فاز یک این طرح را از میدان حصارک تا میدان امام (ره) به سرانجام برسانیم. در فاز دوم از میدان امام (ره) تا متروی شهید سلطانی نیز قابل اجرا است و اقدامات مطالعاتی آن انجام شده است.

سرپرست شهرداری کرج در خصوص قطار شهری این کلان‌شهر و توقف چندین ساله این پروژه، اضافه می‌کند: اجرای این طرح در حال پیگیری جدی توسط اعضای شورای اسلامی شهر است و بهره‌برداری آزمایشی ایستگاه‌های F تا K ۴۵ از ۴۵ متری گلشهر تا طالقانی در نیمه دوم سال برای اعضای شورای اسلامی شهر اهمیت ویژه‌ ای دارد و در حال پیگیری است. بازدیدی با همراهی معاون اداره کل بازرسی کل کشور از این پروژه انجام شد، اختلافی بین شهرداری و پیمانکار وجود دارد که امیدواریم این موانع رفع شود و کار به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه شهر نیاز به توسعه کالبدی و زیرساختی دارد، تصریح می‌کند: یکی از موضوعات مهم تهیه طرح تفصیلی و سند تحول آینده شهر است که در حال گذراندن مراحل پایانی است و در صورت تصویب می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی، حمل‌ونقل عمومی، توسعه شبکه معابر و شکل‌گیری شهر کمک مؤثری کند.

گزارش از محنا عباسی_ خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 585979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.