فرایندهای استفاده از فناوری‌های جدید پروژه‌محور است

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران گفت: معمولاً با فاصله کمی ترندهای زیادی از فناوری‌های جدید در دنیا ایجاد می‌شود و کشورهای پیشرو به دنبال این ترندها می‌روند و از آنها استفاده می‌کنند، اما تمام فرایندهای استفاده از فناوری‌های جدید، پروژه‌محور است و تصمیم‌گیری آن در اختیار نهادهای حاکمیتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افشین کلاهی امروز _یکشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشستی با عنوان اقتصاد هوشمند، اظهار کرد: نباید به دنبال وضعیت بانک در آینده شهر هوشمند باشیم، بلکه تصور مردم در این مورد مهم است.

وی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان قانون خوبی است و فرصت‌های زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران خاطرنشان کرد: در تبصره یک این قانون مطرح شده که نهادهای عمومی غیردولتی می‌توانند برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید اقلام راهبردی اولویت‌دار از طریق قرارداد مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هزینه کنند.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با بیان اینکه این امکان درگذشته از نظر قانونی وجود نداشت، تصریح کرد: در ماده بعدی به شرکت‌ها و مؤسسات تابعه نهاد عمومی غیردولتی و این نهادها اجازه داده می‌شود ضمانت‌های صندوق نوآوری و پژوهشی را قبول کنند که برای شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت خوبی است.

کلاهی ادامه داد: زمانی که یک سرمایه‌گذار خصوصی در حوزه خاصی وارد می‌شود، طبق این قانون سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی حق ندارند در خصوص زنجیره ارزش با شرکت خصوصی در آن حوزه رقابت کنند؛ این قانون تا حد زیادی از ایجاد شرکت‌هایی وابسته جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به شهر هوشمند فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: معمولاً با فاصله کمی ترندهای زیادی از فناوری‌های جدید در دنیا ایجاد می‌شود و کشورهای پیشرو به دنبال این ترندها می‌روند و از آنها استفاده می‌کنند، اما تمام فرآیندهای استفاده از فناوری‌های جدید، پروژه‌محور است و تصمیم‌گیری آن در اختیار نهادهای حاکمیتی است.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران تاکید کرد: در تعاریف شهر هوشمند سه عنصر مردم، کسب و کارها و زیرساخت‌ها وجود دارد، در زمینه زیرساخت‌ها فعالیت‌های زیادی به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود.

کلاهی گفت: سنگاپور جزو بهترین شهرهای هوشمند است. در این کشور فناوری هدف نیست بلکه افزایش خدمت به مردم و کسب‌وکارها از طریق فناوری هدف اصلی است؛ بنابراین شهرداری موظف است برای مردم و کسب و کارها محیط مناسبی ایجاد کند.

وی افزود: دولت‌ها باید براساس خواسته‌ها و نیازهای آینده مردم بودجه تنظیم کنند، اما در کشور ما این روند معکوس است.

کد خبر 585842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.