در حوزه شهر هوشمند ضعف مدیریت یکپارچه داریم

یک‌ کارشناس روابط بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد در حوزه شهر هوشمند ضعف مدیریت یکپارچه داریم و در ارتباط گرفتن با سایر شهرهای هوشمند ضعیف عمل کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروین نگین‌راز امروز _یکشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشستی با عنوان شهر هوشمند، اظهار کرد: دولت خوب از مباحثی است که در سطح بین‌الملل به آن پرداخته می‌شود. در خصوص دولت خوب تعاریف مختلفی وجود دارد، اما چند مؤلفه از جمله شفافیت، مسئولیت‌پذیری، اجماع و برابری در تمام تعاریف مشترک است.

وی افزود: کارایی یک حکومت با قابلیت استفاده از تکنولوژی در روند هوشمند شدن مطرح می‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: یکی از مفاهیمی که می‌تواند کارایی دولت را افزایش دهد، هوشمندسازی شهرها است، با هوشمندسازی رفاه و رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد. در قرن اخیر روند شهرنشینی رو به افزایش است و این روند موجب افزایش آلودگی و دیگر معضلات می‌شود.

نگین‌راز اضافه کرد: دولت‌ها برای اینکه بتوانند چالش‌هایی که باید نسبت به آنها پاسخگو باشند را حل کنند، باید شهرها را به سمت هوشمندسازی پیش ببرند.

وی با بیان اینکه از جمله مؤلفه‌های شهر هوشمند اقتصاد هوشمند است، تصریح کرد: چنین شهری دارای صنایع هوشمند است که از آی تی استفاده می‌کنند، حمل‌ونقل هوشمند از دیگر مولفه‌ها است. مؤلفه بعدی محیط هوشمند است که از آی تی برای ارتقای امنیت استفاده می‌کند. شهروند هوشمند مؤلفه دیگر است که برای زندگی در شهر هوشمند آموزش می‌ببیند.

نگین‌راز با تاکید بر اینکه زندگی هوشمند به معنای هوشمندسازی ارکان زندگی شهروند است، اضافه کرد: آخرین مؤلفه دولت هوشمند است، این دولت برنامه‌ای جامع برای هوشمندسازی دارد و میان نهادهای دولتی ارتباط ایجاد می‌کند تا فرایندها تسهیل شود.

وی تاکید کرد: دولت الکترونیک یکی از ابزارهای شهر هوشمند است، اما هدف نیست و شهری هوشمند است که زیرساخت‌های هوشمند داشته باشد.

عمر هوشمندسازی در ایران به ۱۰ یا ۱۵ سال می‌رسد

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه هوشمندسازی از دهه نود در دنیا آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در ایران عمر هوشمندسازی به ۱۰ یا ۱۵ سال می‌رسد. در کلانشهرهای ایران با توجه به مهاجرت به شهر و افزایش جمعیت، هوشمندسازی یک ضرورت است تا از آلودگی، کنترل انرژی و قطع برق و گاز جلوگیری شود؛ بنابراین هوشمندسازی مهم است و دولت‌ها باید به این سمت بروند.

نگین‌راز ادامه داد: این نیازمندی طی دهه گذشته توسط ارگان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما ضعف‌هایی که در سایر کشورها با آن در این زمینه مواجه هستند در ایران نیز وجود است‌، یکی از این موارد کمبود منابع مالی است که با مشارکت بخش خصوصی می‌توان آن را برطرف کرد.

وی گفت: مشکل دیگر رشد نکردن برابر شهرها در حوزه هوشمندسازی است که با توجه به بودجه آنها اتفاق می‌افتد. یکی‌دیگر از مشکلات جمع‌آوری اطلاعات است، حفظ و نگهداری از اطلاعات، حفظ حریم خصوصی و تأمین امنیت داده‌ها از دیگر مشکلات محسوب می‌شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه کمبود نیروی آموزش دیده نیز یک چالش است، افزود: در بعضی کشورها دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، اما در ایران چنین دوره‌هایی وجود ندارد. به نظر می‌رسد در حوزه شهر هوشمند ضعف مدیریت یکپارچه داریم و در ارتباط گرفتن با سایر شهرهای هوشمند نیز ضعیف عمل کرده‌ایم.

کد خبر 585831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.