سوم جولای؛ روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی

آلودگی پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین و جدی‌ترین بحران‌های عصر حاضر به حساب می‌آید که حیات انسان‌ها و سایر موجودات ساکن در کره خاکی را با تهدید مواجه می‌کند. سوم جولای به عنوان روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی معرفی شده و بهانه‌ای است تا مردم برای حذف آلودگی پلاستیکی بکوشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب مردم سراسر جهان، روزانه تعداد زیادی از کیسه‌های پلاستیکی را برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند و فروشگاه‌ها نیز از این کیسه‌ها برای بسته‌بندی محصولات خود بهره می‌گیرند. همین امر نقش مهمی در آلودگی پلاستیکی کره خاکی ایفا می‌کند که از بحران‌های جدی عصر امروز به شمار می‌رود. برای حل این بحران، یکی از راحت‌ترین اقدامات این است که مردم کیسه‌هایی پارچه‌ای تهیه کنند و هنگام خرید از آن‌ها بهره بگیرند. سوم جولای، روز جهانی "نه به کیسه‌های پلاستیکی" است که در آن مردم جهان به تأمل در مورد تبعات منفی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بر سلامت خود و کره خاکی و در نتیجه اعمال اقداماتی برای به حداقل رساندن آلودگی پلاستیکی دعوت می‌شوند.

آن‌چه باید در مورد روز جهانی نه به کیسه‌های پلاستیکی بدانیم

آلودگی پلاستیکی یک فاجعه جهانی به حساب می‌آید که به طور باورنکردنی کاملاً ساخته دست بشر است. جالب است بدانید که همه ساله حدود ۵۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که تقریباً تمام آن راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود و آلودگی پلاستیکی را به طور قابل‌توجهی تشدید می‌کند. بدون شک، همین انباشتگی کیسه‌های پلاستیکی تأثیراتی جبران‌ناپذیر بر سلامت انسان‌ها، حیات وحش و کره خاکی به جا می‌گذارد و حتی چشم‌اندازهای زمین را نیز نامطلوب می‌کند. در این میان، اکوسیستم دریایی به طور ویژه‌ای تحت تأثیر قرار می‌گیرد به طوری که بر اساس تحقیقات انجام شده، ۳۱ گونه پستاندار دریایی، مواد پلاستیکی دریایی را می‌بلعند که این عدد برای پرندگان دریایی به بیش از ۱۰۰ گونه می‌رسد. البته بلعیدن مواد پلاستیکی تنها به پستانداران و پرندگان دریایی محدود نمی‌شود و آمار از درگیری ۲۵۰ گونه دریایی شامل اسب‌های آبی به مواد پلاستیکی در تغذیه خود خبر داده است.

سوم جولای؛ روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی

بدیهی است که بلعیدن مواد پلاستیکی توسط گونه‌های دریایی می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد زیرا به ایجاد گونه‌های وحشی منجر می‌شود که می‌تواند به طور منفی تنوع زیستی را تحت تأثیر قرار دهد. آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها به واسطه جذب توکسین‌ها به عنوان ماده‌ای سمی، می‌تواند به زنجیره تغذیه دریایی وارد شود و از این طریق، سلامت انسان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی، بهانه‌ای برای افزایش آگاهی مردم از واقعیات ذکر شده است به این امید که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مضر به طور قابل‌توجهی کاهش یابد. بدون شک، همگان می‌دانند که کیسه‌های پلاستیکی برای مدت زمان بسیار کوتاهی، شاید حدود ۲۵ دقیقه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود و اثرات منفی خود را به جا می‌گذارد پس می‌توان از طریق جایگزینی کیسه‌های غیرپلاستیکی برای همین مدت زمان کوتاه، بسیاری از تبعات منفی آلودگی پلاستیکی را به حداقل رساند.

گزارش‌ها حاکی است که تجزیه مواد پلاستیکی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد و در همین مدت زمان طولانی، اثرات منفی آن سلامت انسان‌ها، حیات وحش و کره خاکی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاریخچه روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی

روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی با هدف پایان دادن به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف در سراسر جهان معرفی شد. در این روز، مردم سراسر دنیا به حفظ محیط زیست دعوت می‌شوند و از آن‌ها خواسته می‌شود مصرف کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را به صفر برسانند و در نهایت، دنیایی دوستدار محیط زیست و سلامت خود ایجاد کنند.

سوم جولای؛ روز جهانی نه به کیسه پلاستیکی

چگونه می‌توان روز جهانی نه به کیسه‌های پلاستیکی را جشن گرفت؟

روش‌های مختلفی برای بزرگداشت روز جهانی "نه به کیسه‌های پلاستیکی" در سراسر جهان وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی با پارچه‌ای اشاره کرد. فروشنده‌ها نیز می‌توانند در این روز به افرادی که کیسه‌های خود را برای خرید به همراه می‌آورند تخفیفات ویژه در نظر بگیرند یا از کیسه‌های غیرپلاستیکی برای فروش اقلام استفاده کنند.

علاوه بر این، مردم می‌توانند رویدادهایی برگزار کنند و در آن‌ها به افزایش آگاهی مردم از تبعات منفی آلودگی پلاستیکی بپردازند به این امید که مردم در استفاده از کیسه‌ها و حتی سایر مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف محتاطانه عمل کنند. همچنین، مردم می‌توانند به صورت گروهی در امتداد دریاها و رودخانه‌ها قدم بزنند و به جمع‌آوری ضایعات پلاستیکی در آن‌ها بپردازند. به طور کلی، کاهش استفاده از مواد پلاستیکی مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند در روز جهانی نه به کیسه‌های پلاستیکی انجام داد و مزایای آن را برای کره خاکی و ساکنان آن به ارمغان آورد.

کد خبر 585673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.