آمار دقیقی از ساختمان‌های ناایمن بندرعباس نداریم

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: آمار دقیقی از ساختمان‌های ناایمن و پرخطر این کلان‌شهر وجود ندارد؛ بازدید از ساختمان‌های بندرعباس در حال انجام است و احتمال دارد بسیاری از مالکان نواقص گذشته را رفع کرده باشند.

محمدامین لیاقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بعضی از ساختمان‌های ناایمن شهر، پایان کار دارد، اما سیستم اعلام حریق در آنها نصب نیست یا کپسول آتش‌نشانی ندارند، لذا پس از بازدید کارشناسان از مجتمع‌های خصوصی ناایمن، باید این مسائل به مالک یا مالکان اطلاع داده می‌شود و آنها موظف به برطرف کردن نواقص هستند، اما با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی قدرت اجرایی ندارد، نواقص ساختمان‌های عمومی را ابتدا به مالکان تذکر می‌دهیم و در صورت بی‌توجهی به دادستان اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پس از اعلام موارد خطر یک ساختمان توسط سازمان آتش‌نشانی به مالک یا مالکان ساختمان‌های ناایمن، خاطرنشان کرد: اگر پس از اعلام موارد خطرساز و ناایمن، نواقص برطرف نشد و حادثه‌ای رخ داد، مسئولیت آن به عهده مدیر یا مالک ساختمان است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه مسئولیت حفظ و نگهداری ساختمان‌ها با مالک یا مالکان است، اضافه کرد: مطابق مقررات، مسئولیت حفظ و نگهداری ساختمان‌ها با شهرداری یا آتش‌نشانی یا دستگاه قضائی نیست، بلکه با مالکان ساختمان‌ها است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ بازدیدهایی از بیش از ۲۴۰ مورد از ساختمان‌ها، به‌ویژه ساختمان‌های عمومی و تجاری مرکز شهر انجام دادیم و موارد پرخطر را به مالکان یا هیئت‌مدیره ساختمان‌ها ابلاغ کردیم.

لیاقت با بیان اینکه آمار دقیقی از ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شهر بندرعباس ندارد، خاطرنشان کرد: بازدید از ساختمان‌های این شهر در حال انجام است و احتمال دارد بسیاری از مالکان ساختمان‌ها نواقص گذشته را رفع کرده باشند.

وی ادامه داد: در بعضی موارد مالکان ساختمان‌های ناایمن، رفع ایرادها را به سازمان آتش‌نشانی اعلام نمی‌کنند تا این ساختمان از لیست موارد دارای نواقص خارج شود و آمار دقیقی در این‌باره داشته باشیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با بیان اینکه مجتمع تجاری سیتی‌سنتر این شهر پایان کار ندارد، ادامه داد: مجتمع تجاری نگین نیز تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارد که این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساختمان شهرداری مرکزی بندرعباس تاییدیه آتش‌نشانی را دارد؟ گفت: ساختمان مرکزی شهرداری قدیمی است و از عمر آن بیش از ۲۰ سال می‌گذرد که در زمان احداث نیاز به دریافت پایان کار از سازمان آتش‌نشانی نبوده است.

لیافت تاکید کرد: تأیید سازه‌های ساختمان در تخصص آتش‌نشانی نیست و باید دستگاه‌های دیگر آن را بررسی کنند.

کد خبر 585653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.