بانکداری در مسیر آینده

بانک‌ها برای اینکه بتوانند از رقبای خود عقب نمانند و خدمات جامع‌تری را به مشتریان ارائه دهند، دائماً باید در حال نوآوری باشند. درواقع نوآوری برای آینده بانکداری به یک ضرورت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که سیدمحسن طباطبایی، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در اختیار این رسانه قرار داده است: چند سال پیش، فناوری به عنوان یک اختلال بزرگ در صنعت بانکداری شناخته می‌شد؛ اما شیوع ویروس کرونا، گسترش فناوری در اکثر مشاغل و بخش‌ها را تسریع کرده است که صنعت بانکداری نیز از آن مستثنی نیست. از سپرده‌گذاری آنلاین گرفته تا کیف پول موبایلی، پرداخت قبوض الکترونیکی و سایر تراکنش‌های مالی مشابه تا حد زیادی در سال‌های اخیر به یک امر عادی تبدیل شده است.

گسترش فین‌تک‌ها که فرآیند بانکی را برای مشتریان در دسترس‌تر و بدون دردسر می‌کند، تا حد زیادی به دنبال این پیشرفت‌ها اتفاق افتاده است؛ به‌طوری‌که درحال‌حاضر مشتریان علاقه خاصی دارند تا از طریق مؤسسات غیربانکی خریدهای خود را انجام دهند و از تخفیف‌های آن‌ها بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه مشتریان جوان امروز تقریباً به‌طورکامل در عصر دیجیتال بزرگ شده‌اند. این نسل برای مدیریت جنبه‌های زیادی از زندگی خود، از تلفن هوشمند یا تبلت استفاده می‌کنند. با درنظرگرفتن این موضوع، تعجبی ندارد که آن‌ها و نسل‌های بعدی، بانکداری سنتی را صرفاً چیزی جامانده از گذشته بدانند.

بنابراین، بانک‌ها برای اینکه بتوانند از رقبای خود عقب نمانند و خدمات جامع‌تری را به مشتریان ارائه دهند، دائماً باید در حال نوآوری باشند. درواقع نوآوری برای آینده بانکداری به یک ضرورت تبدیل شده است. اگرچه نوآوری بانکی از سال‌های گذشته در کانون توجه بوده است اما با توجه به دنیای پس از همه‌گیری، شاهد تغییرات بیشتری در این زمینه هستیم که نوآور در حوزه نیروی کار و شتاب دیجیتالی را در صدر نوآوری‌ها قرار می‌دهد. این موضوعات تا حدی مهم است که به عنوان عوامل مؤثر در امر دریافت جوایز نوآوری بانکی به شمار می‌آید.

توانمندسازی نیروی کار

تقریباً در هر صنعتی، نیروی کار شاهد تغییرات قابل توجهی در طول همه‌گیری بوده و این تغییرات به خصوص در حوزه بانکی که با تحولات سریع دیجیتالی مواجه شده، بیشتر است. بنابراین پرسش این است که آینده برای نیروی کار بانکداری چه خواهد بود؟ در این زمینه «کلاوس شواب» بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد، استدلال می‌کرد که فناوری‌هایی مانند ابر، جهان را به سوی یک انقلاب صنعتی جدید سوق می‌دهد که مشخصه آن تغییرات عظیم با سرعتی خارق‌العاده است؛ اما درحال‌حاضر وجود نیروی کاری که با سرعت فزاینده‌ای بر مهارت‌های جدید تسلط یابد، حائز اهمیت است.

درواقع آینده بانکداری به این برمی‌گردد که آیا نیروی کار آماده و مجهز است تا از همه آن امکانات ابری استفاده کند؟ درواقع بانک‌ها نه تنها به یک استراتژی ابری همسو با استراتژی بلندمدت خود نیاز دارند، بلکه سرمایه‌گذاری روی استعدادها و ارزیابی مجدد منابع انسانی نیز برای آن‌ها به همان اندازه مهم است. شواهد در بسیار از موارد نشان می‌دهد موفقیت بانکداری در مقابله با کمبود نیروی کار ماهر فعلی و آینده، از بسیاری جهات بر سرعت و موفقیت کلی شتاب دیجیتال در بانکداری تأثیر می‌گذارد. بنابراین بانکداری آینده باید در طول سفر خود در مسیر نوآوری به سرمایه‌گذاری روی افراد ادامه دهد. این شامل توانمندسازی نیروی کار در استفاده از داده‌ها و فناوری و به‌کارگیری رویکردهای جدید برای چگونگی ارتقا مهارت کارکنان می‌شود. این موضوع تا حدی مهم است که به عنوان یکی از دسته‌های مؤثر در امر دریافت جوایز نوآوری بانکی به شمار می‌رود.

مدرن‌سازی محیط اصلی

درخصوص نوآوری حوزه بانکی بدون اشاره به شتاب دیجیتال نمی‌توان صحبت کرد، چراکه یکی از روندهای اخیر در صنعت بانکداری تسریع دیجیتال‌سازی است و این موضوع از انتقال حجم بیشتر عملیات بانکی به فضای مجازی کاملاً واضح است. در سال‌های اخیر گرایش به پرداخت‌های بدون تماس، آنلاین و فوری بیش از صددرصد رشد داشته و این تازه شروع کار است. در این شرایط صنعت ابر بخش مهمی از استراتژی بانکداری آینده است که در سال‌های گذشته شاهد نمونه‌های زیادی از نیاز به فضای ابری بودیم، از جمله راه‌اندازی مرکز تماس مجازی و ایجاد پلتفرم‌های دیجیتالی که می‌تواتند ترافیک بسیار زیادی را مدیریت کنند.

تحقیقات «مک‌کینزی» نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، فناوری ابری بیش از هزار میلیارد دلار درآمد برای ۵۰۰ شرکت برتر جهان حاصل خواهد کرد. رایانش ابری مؤسسات مالی را از کسب‌وکارهای غیر اصلی مانند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و مراکز داده خلاص می‌کند، در حالی که دسترسی به ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیر و خدمات محاسباتی را با هزینه کمتر امکان‌پذیر می‌کند.

کد خبر 585593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.