مصرف چه مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

مصرف نمک، چربی اشباع شده و قند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی که با عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود جان بسیاری از افراد حتی جوانان را می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد که سبک زندگی ناسالم، افزایش استرس و سابقه خانوادگی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر احتمال بروز بیماری‌های قلبی دارد؛ در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود:

نمک

در حالت ایده‌آل، یک فرد بالغ نباید بیش از پنج گرم در روز نمک مصرف کند؛ سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است در صورتی که مصرف نمک به میزان اعلام شده کاهش پیدا کند، می‌توان از مرگ ۲.۵ میلیون نفر در سال پیشگیری کرد. با وجود اینکه سدیم برای بدن مهم است و از طریق رژیم غذایی تأمین می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن در درازمدت برای بدن خطرناک است.

چربی اشباع شده

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است تنها پنج تا شش درصد چربی‌های دریافتی روزانه باید چربی‌های اشباع شده باشد؛ این نوع چربی برای بدن مضر است و باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند افراد مسن و کسانی که دچار فشار خون بالا هستند از غذاهای کم چرب استفاده کنند. چربی‌های اشباع شده بیشتر در محصولات لبنی و روغن یافت می‌شود.

قند

بزرگسالان نباید بیش از ۳۰ گرم در روز قند مصرف کنند، خوردن بیش از حد قند برای قلب مضر است. نتایج مطالعه‌ای که برای بیش از ۱۵ سال طول کشید، نشان می‌دهد افرادی که ۲۵ درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از قند تأمین می‌کردند، بیشتر از افرادی که مصرف قند کمتری داشتند، در معرض مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی قرار داشتند. بنابراین توصیه می‌شود افراد از مصرف نوشابه‌، شیرینی و کیک دوری کنند تا خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کاهش پیدا کند.

دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی

خواب ناکافی، مصرف دخانیات و نداشتن استراحت کافی ذهن و بدن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که لازم است افراد در طول شب حداقل هشت ساعت بخوابند. زیاده‌روی در مصرف غذاهای فرآوری شده نیز خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل امروزه جوانان نیز درگیر این بیماری می‌شوند. نداشتن تحرک بدنی نیز جزو عوامل خطر بیماری‌های قلبی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین توصیه شده است که افراد فعالیت ورزشی داشته باشند، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند و به میزان کافی استراحت کنند.

کد خبر 585583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.