دولت نگاه مثبتی به شهرهای کوچک ندارد/تخصیص بودجه به شهرداری‌ها صرفا برمبنای جمعیت نباشد

معضل اساسی شهرداری‌ شهرهای کوچک، کمبود اعتبار و منابع پایدار درآمدی است؛ شهرداری گوگد نیز با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای کوچک زیربنای توسعه پایدار منطقه‌ای هستند و نقش مهمی در پیاده‌سازی برنامه آمایش سرزمین دارند. طی دهه‌های اخیر با تغییر نظام اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، روند رشد و توسعه شهرهای ایران تحت تأثیر قرار گرفت؛ این فرایند خسارات جبران‌ناپذیری به شهرهای کوچک وارد و فشار زیادی بر زیرساخت‌های شهری تحمیل کرده است.

چنان‌چه توسعه شهرهای کوچک مورد توجه قرار نگیرد، شهروندان به دلیل کمبود امکانات و نبود زیرساخت مناسب به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند که بر مشکلات شهرهای بزرگ می‌افزاید. معضل اساسی شهرداری شهرهای کوچک، کمبود اعتبار و منابع پایدار درآمدی است؛ شهرداری گوگد نیز با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کند.

گوگد در فاصله ۱۸۵ کیلومتری مرکز استان اصفهان و در ۳۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد. این شهر در پنج کیلومتری شرق گلپایگان و در مسیر اصلی اراک اصفهان و گلپایگان-تهران است. یکی از اساسی‌ترین مشکلات شهر گوگد، نبود زمین دولتی در اطراف شهر است در حالی که یکی از مؤلفه‌های اساسی توسعه شهر تأمین زمین و اجرایی کردن زیرساخت‌های شهری است.

به بهانه روز شهرداری‌ها و به منظور بررسی مشکلات شهر کوچک گوگد با حسین علی‌محمدی شهردار گوگد به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اهمیت نام‌گذاری چهاردهم تیرماه به نام «روز شهرداری‌ها» چیست؟

در تقویم رسمی کشور روزی به نام شهرداری‌ها ثبت شده است. قرار است به بهانه فرارسیدن روز شهرداری‌ها از تلاش‌های بی‌وقفه شهرداران تجلیل شود. انتظار ما این است که مسئولان به شهرداری‌های شهرهای کوچک نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت شهرداری‌ها وجود دارد؟

توجه ویژه دولت به شهرداری‌ها و ایجاد منابع درآمد پایدار راهکار اساسی بهبود وضعیت فعلی شهرداری‌های کشور است؛ چنان‌چه حمایت دولت نباشد با مشکل مواجه می‌شویم.

تخصیص بودجه به شهرداری‌ها نباید صرفاً برمبنای جمعیت باشد، لازم است سطح توسعه‌یافتگی مناطق مورد توجه قرار بگیرد و بودجه مورد نیاز برای توسعه و حل مشکلات شهرها تخصیص پیدا کند.

تخصیص اعتبار برمبنای جمعیت موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود. این موضوع از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال پیگیری است تا با طرح در مجلس توسط نمایندگان اصلاح شود.

مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌های شهرهای کوچک چیست؟

شهرهای کوچک با معضلات زیادی دست به گریبان هستند؛ کوچه‌های خاکی، نبود شبکه دفع آب‌های سطحی، وجود سگ‌های بی‌صاحب و نبود سیستم پایدار و منظم حمل‌ونقل از مشکلات شهرداری‌های شهرهای کوچک است.

رفع این مشکلات در گرو تخصیص اعتبارات قانونی به شهرداری‌ها است. درحال‌حاضر معضل اساسی شهرداری‌های شهرهای کوچک، کمبود اعتبار و درآمد پایدار است که موجب شده ساکنان به دلیل کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌های مناسب به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت کنند و بر مشکلات شهرهای بزرگ بیش از پیش بیفزایند.

به عنوان شهردار یک شهر کوچک با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

یکی از مشکلات اساسی شهر گوگد، نبود زمین دولتی در اطراف شهر است در حالی که یکی از عوامل توسعه شهر و اجرایی شدن زیرساخت‌های شهری زمین است.

رفع این مشکل و معضلاتی از این دست که امروزه شهرهای ایران با آن مواجه هستند، نیازمند نگاه ویژه مسئولان به شهرهای کوچک است.

با تحمیل هزینه‌های کلان به شهرها، چنان‌چه حمایت دولت نباشد شهرداری‌ها در پرداخت هزینه‌های جاری با مشکل مواجه می‌شوند.

دستاورد سفر استاندار اصفهان به شهر گوگد چه بود؟

استاندار اصفهان ضمن بازدید از کمربندی شهر گوگد و بررسی مشکلات کشاورزان، مصوباتی در شورای مشترک اداری استان و شهرستان داشت، بر این اساس مقرر شد در محدوده قرار گرفتن کمربندی شهر گوگد از طریق اداره راه و شهرسازی پیگیری و به طور ویژه در کمیسیون ماده ۵ استان مطرح شود.

طرح اجرایی میدان تهیه و به تصویب شورای فنی اداره راهداری و شورای ترافیک رسیده است. مقرر شده زیرسازی، بیس‌گذاری و جدول‌گذاری توسط شهرداری و پخش آسفالت توسط اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شود. لازم است در طرح جدید میدان تعداد زیادی کارگاه خصوصی آزادسازی شود، اما مالکان همکاری لازم را ندارند.

با تلاش شهرداری عقب‌نشینی حدود ۲۰۰۰ مترمربع از پارک لاله انجام می‌شود. اجرای این پروژه حدود هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و پس از آزادسازی از سمت پارک و جابه‌جایی تعدادی درخت، عملیات اجرایی پروژه میدان آغاز می‌شود.

پروژه زورخانه ورزشی گوگد اجرایی می‌شود؟

در سفر استاندار به شهرستان گلپایگان و سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان، دو میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زورخانه و رختکن زمین چمن شهر گوگد در نظر گرفته شد؛ با تخصیص این اعتبار پروژه زورخانه تکمیل و عملیات اجرایی رختکن آغاز می‌شود.

کد خبر 585582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.