تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار بازار

بدیهی است که طراحی فضاهای عمومی نقش مهمی در رونق شهرها ایفا می‌کند که در این میان، بازارها از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که جنبه‌های مختلف زندگی شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود بازارهای خوب در شهرها به سرمایه‌گذاری کمپانی‌های مشهور، پیوند مشتریان با اقتصاد روستایی و در نهایت رونق اقتصادی کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که امکان دسترسی شهروندان را به غذای سالم فراهم می‌آورد. علاوه بر این، بازارها مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردمی از اقوام، فرهنگ‌ها و وضعیت اقتصادی مختلف به شمار می‌رود که به برقراری تعامل اجتماعی میان آن‌ها و در نتیجه افزایش صلح و رفاه شهروندی منجر می‌شود.

با وجود مزایایی که بازارهای عمومی برای شهرها در پی دارد، وجود آن‌ها با تهدید جدی مواجه است و در بسیاری از مناطق رو به کاهش نهاده است. بدون شک، کاهش این مکان‌های عمومی تبعات منفی بسیاری برای شهرها و شهروندان در پی خواهد داشت و به‌ویژه به ترویج فقر و کاهش سطح سلامت میان آن‌ها منجر خواهد شد. در نتیجه، مدیران شهری باید عزم خود را جزم کنند تا تهدیدهای پیش روی بازارها را به حداقل برسانند که در این راستا، مشارکت کشاورزان، نهادهای مختلف، فضاسازی شهری و تلاش برای کاهش مسافت میان مشتریان و بازارها می‌تواند اثربخش باشد.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار بازار

البته شهرهای دوستدار بازار زیادی نیز در سراسر جهان وجود دارد که رونق این مکان‌های عمومی در آن‌ها توانسته است رفاه را برای شهروندان به ارمغان بیاورد و به افزایش سطح سلامت عمومی آن‌ها از طریق دسترسی آسان به مواد غذایی سالم منجر شود. به عنوان مثال، مدیران بارسلونا در اسپانیا امکان دسترسی تمام شهروندان به بازارها را در ۱۰ دقیقه‌ای محل سکونت خود فراهم آورده و از این طریق توانسته‌اند شهری دوستدار بازار به وجود آورند. صادق خان، شهردار لندن پایتخت بریتانیا نیز با ایجاد ۲۸۰ بازار محلی در سراسر شهر، رونق اقتصادی قابل‌توجهی را به لندن اعطا کرده، ضمن این‌که توانسته است سطح رضایتمندی شهروندی را پس از اعمال این اقدام بالا ببرد. در ادامه به معرفی سایر تدابیری پرداخته می‌شود که در نقاط مختلف دنیا جهت ایجاد شهرهای دوستدار بازار پیاده شده است.

وجود تنوع در شهرهای دوستدار بازار

یک شهر دوستدار بازار انواع مختلفی از فروشگاه‌ها را در یک سیستم بازاری در بر می‌گیرد. در چنین بازارهایی، مواد خوراکی و غیرخوراکی عرضه می‌شود، ضمن این‌که فروشگاه‌ها به صورت عمده یا خرده‌فروشی محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. شهر دوستدار بازار، فروشگاه‌های سیار و دست‌فروشان زیادی را نیز در بر می‌گیرد و از این طریق، دسترسی شهروندان را به محصولات تسهیل می‌کند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار بازار

همکاری میان نهادهای مختلف

در شهرهای دوستدار بازار، شرکا و سرمایه‌گذاران بسیاری به همکاری با یکدیگر می‌پردازند تا تحقق اهداف مشترک خود را سرعت ببخشند. این افراد، مدیران، صاحبان فروشگاه‌ها و مردم عادی را در بر می‌گیرند که علاوه بر اهداف شخصی، برای توسعه شهر و افزایش رفاه شهروندی با یکدیگر به اجرای پروژه‌های مختلف مشغول می‌شوند. دسترسی به محصولات کشاورزی محلی و کارآفرینی از مهم‌ترین پیامدهای همکاری میان نهادها و مردم در توسعه بازارهای شهری به حساب می‌آید.

ارزیابی ارزش‌های بازاری

در شهرهای دوستدار بازار، ارزش مراکز تجاری به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و عملکرد آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود. علاوه بر این، مدیران شهر به بررسی میزان دسترسی مردم به بازارها، به ویژه در مناطق آسیب‌پذیر می‌پردازند و در صورت وجود هر گونه نقص، زنجیره‌های تأمین را برای بازارهای عمومی فراهم می‌آورند. ارزیابی کیفیت بازارها، ویژگی‌های ظاهری، تجزیه و تحلیل محصولات و اثرات آن‌ها بر اقتصاد شهر از دیگر اقداماتی است که مدیران برای ایجاد شهرهای دوستدار بازار پیاده می‌کنند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای دوستدار بازار

بهبود تاب‌آوری بازارهای عمومی

یک شهر دوستدار بازار دارای شبکه‌های توزیع متعددی است که سلامت، مقرون‌به‌صرفه بودن و امنیت تأمین غذایی از طریق محصولات کشاورزی محلی در رأس اهداف آن قرار دارد. این شبکه‌ها، امکانات فیزیکی لازم را برای ذخیره‌سازی، پردازش و توزیع محصولات فراهم می‌آورد، ضمن این‌که کارکنان خود را نیز به طور جدی مورد حمایت قرار می‌دهد.

اختصاص مکان مناسب به بازارها

برنامه‌ریزان در شهرهای دوستدار بازار می‌دانند که این مکان‌ها بخشی اصلی از فضاهای عمومی به شمار می‌رود که می‌توان در آن‌ها، میراث فرهنگی را گرامی داشت. بنابراین، مسئولان به ایجاد بازارها در نزدیکی سایر فضاهای عمومی می‌پردازند تا سطح امنیت، قابلیت دسترسی، جذابیت و فراگیری آن‌ها را افزایش دهند. در این بازارها، رویدادهای ویژه‌ای به ویژه در زمینه غذا و سلامت برگزار می‌شود که مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

افزایش فرصت کارآفرینی

در یک شهر دوستدار بازار، فروشندگان و به ویژه افرادی با وضعیت اقتصادی بحرانی، تحت حمایت مقامات محلی قرار می‌گیرند تا کسب‌وکار جدیدی را برای بهبود شرایط مالی خود آغاز کنند. مدیران برای حمایت این افراد از تدابیر متعددی مانند زمینه‌سازی برای شرع کار جدید، ارائه ایده‌های جالب به آن‌ها، توسعه خدمات موجود، افزایش دسترسی به محصولات و در نهایت، افزایش دسترسی آن‌ها به تجهیزات و آموزش مورد نیاز برای تداوم کار بهره می‌گیرند.

برتری

مدیران در شهرهای دوستدار بازار به طور مستمر بر امکانات بازار و بهبود تقویت مهارت‌های مدیریتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های احتمالی اقدامات متعددی نظیر نوسازی بازارهای موجود را برای بهبود زیرساخت‌های ظاهری در بر می‌گیرد که این امر به سهم خود می‌تواند پایداری را برای بازارها به ارمغان بیاورد.

کد خبر 585580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.