۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
فروپاشی صهیونیسم

انحلال دوباره پارلمان رژیم اشغالگر قدس (کنست) برگزاری پنجمین انتخابات سراسری را طی چهار سال اخیر در اراضی اشغالی کلید زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از کش و قوس‌های فراوان و به دنبال انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل کناره‌گیری کرد؛ از این‌رو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) روز پنجشنبه _نهم تیرماه_ با اعلام انحلال خود، تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی را مشخص کرد.

کنست در پی برکناری "نفتالی بنت" از سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در جلسه انحلال خود روز یکم نوامبر ۲۰۲۲ (دهم آبان ۱۴۰۱) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم اعلام کرد. این در حالی است که کنست قرار بود روز چهارشنبه منحل شود، اما با یک روز تأخیر به کار خود پایان داد و یکم نوامبر را موعد برگزاری انتخابات اعلام کرد. طبق توافق بنت و «یائیر لاپید»، پس از انحلال کنست تا زمان برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی که قرار است تا ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان برگزار شود، لاپید نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را بر عهده خواهد گرفت.

رژیم صهیونیستی در تب‌وتاب گرفتاری‌های داخلی و اختلافات احزاب به سر می‌برد

احمد دستمالچیان، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی اظهار می‌کند: رژیم صهیونیستی سالیان طولانی در تب‌وتاب گرفتاری‌های داخلی و اختلافات احزاب به سر می‌برد، از این رو تنش‌های اساسی و اجتماعی در جامعه اسرائیل باعث شده احزاب نتوانند به تفاهم برسند، از این‌رو به ناچار به برگزاری انتخابات و منحل کردن کابینه شدند.

وی ادامه می‌دهد: آن‌ها باید ائتلاف هم‌سویی به وجود بیاورند تا بتوانند دولت قوی تشکیل دهند. ائتلاف‌ها معمولاً ائتلاف نیم‌بندی است که با کوچک‌ترین اختلافی که با یکدیگر پیدا کنند ممکن است بهم بخورد از این رو قابل پیش‌بینی بود که چنین اتفاقی رخ دهد. ائتلاف بنت و کنست یک ائتلاف نیم‌بند بود که منجر به این موضوع شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: این نشان می‌دهد که جامعه اسرائیل پر از تنش و اختلافاتی است که روزبه‌روز عمیق‌تر و بیشتر می‌شود. همچنین اتباع مختلف از اقصی نقاط دنیا جامعه اسرائیلی را تشکیل دادند و طبیعی است که این مشکلات به وجود بیاید.

وی اضافه می‌کند: ضمن اینکه روزبه‌روز گروه‌های افراطی بیشتر رشد می‌کنند و باعث می‌شود در مقابل ائتلاف محکم قرار بگیرند و کابینه بلندمدتی را تشکیل دهند.

دستمالچیان، انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی را نشان از اختلاف احزاب با یکدیگر می‌داند و می‌گوید: چون کابینه از ائتلاف داخل پارلمان به دست می‌آید و وقتی کابینه نتواند تشکیل شود در نتیجه باید پارلمان منحل شود و انتخابات جدیدی شکل بگیرد و براساس رأی احزاب کابینه دیگری را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به چشم‌انداز آینده رژیم صهیونیستی خاطرنشان می‌کند: با وضعیتی که طی پنج سال گذشته داشتند و نتوانستند کابینه یک دست و با رأی بالا تشکیل دهند و اختلافاتی که روزبه‌روز بیشتر می‌شود و تنش‌های قومی، سیاسی و اجتماعی که در جامعه اسرائیل جدی است، به نظر می‌رسد که شکاف‌های اجتماعی در آینده بیشتر شود و جامعه متضاد اسرائیل بیشتر از گذشته از درون از هم بپاشد

انحلال پارلمان نشان از ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی در داخل و خارج دارد

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی اظهار می‌کند: آنچه بسیار حائز اهمیت است علل انحلال پارلمان و سقوط کابینه بوده که نشان دهنده ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی و خارجی است.

وی ادامه می‌دهد: در واقع آنچه سبب شدت اختلافات میان احزاب صهیونیستی در پارلمان و قبل از آن در کابینه شد، مشکلاتی بود که نتوانستند حل کنند، یعنی انعکاس ناتوانی در حل بحران‌هایی که رژیم صهیونیستی (کابینه و پارلمان) را فراگرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می‌افزاید: در نهایت پارلمان و کابینه به متهم کردن یکدیگر به ناتوانی پرداختند و اینکه نتوانستند امنیت رژیم صهیونیستی را در منطقه حفظ کنند و معادلات منطقه را به نفع خودشان تغییر دهند و هم اینکه نتوانستند مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخلی را حل کنند.

وی با بیان اینکه انحلال پارلمان نشانه‌ای از ضعف و ناتوانی در داخل و خارج رژیم صهیونیستی است، تصریح می‌کند: در بعضی از کشورها زمانی که مشکلات منجر به انحلال پارلمان می‌شود یا مشکل خارجی وجود دارد یا داخلی. اما در حال حاضر مشکل داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی را فراگرفته است که نشان می‌دهد سرکردگان این رژیم راه نادرستی برای حل مشکلاتشان در پیش گرفته‌اند.

قنادباشی خاطرنشان می‌کند: رژیم صهیونیستی سعی کرد در منطقه با دیکتاتورها وارد عرصه سازش شود و حقوق مردم فلسطین را نادیده بگیرد و از مباحث داخلی فلسطین، خطوط قرمز مربوط به حقوق شهروندان، کودکان و خبرنگاران عدول کند.

وی ادامه می‌دهد: عدول رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز در خصوص احقاق حقوق خبرنگاران، کودکان و شهروندان فلسطینی و ادامه اشغال سبب نفرت عمومی از این رژیم شده است که حتی آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای اینکه از این رژیم حمایت کنند دچار دشواری‌های مختلفی شدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور می‌شود: آمریکایی‌ها اکنون رژیم صهیونیستی را یک رژیم پرهزینه برای منافع خود می‌دانند چون درجه و میزان نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی به حدی زیاد است که با حمایت آمریکایی‌ها از این رژیم بسیاری از منافع اقتصادی و سیاسی را از دست خواهند داد. از این‌رو برای آمریکایی‌ها دشوار است که از رژیم صهیونیستی حمایت و با سیاست‌های آن‌ها هم‌سویی کنند.

وی می‌گوید: طبیعی است که وقتی نفرت عمومی و جهانی در دولت‌ها به وجود می‌آید و رأی دولت‌ها نیز در سازمان ملل منعکس می‌شود، رژیم صهیونیستی را در حل مسائل و مشکلات تنها می‌گذارند و این‌گونه مشکلات پدید می‌آید. از این رو دورنمای مثبتی برای عبور از این بحران و اینکه دوباره دچار انحلال پارلمان نشوند، در آینده وجود ندارد.

قنادباشی می‌افزاید: چشم‌انداز آینده برای رژیم صهیونیستی به دلیل رفتارهای غلط، ادامه اشغال و نادیده گرفتن حقوق بین‌المللی و انواع رفتارهایی که خلاف موازین است بسیار تاریکی ترسیم می‌شود.

وی می‌گوید: موضوع قدرت‌طلبی صهیونیست‌ها مطرح نیست و صهیونیست‌ها در اختلافات داخلی و حوزه سیاسی رفتارهای قلدرمآبانه و برخوردهای حصری دارند. اما اینکه در حال حاضر با قدرت‌طلبی نسبت به اینکه در عرصه منطقه موازنه دفاعی را به نفع خود تغییر دهند و با ناامیدی بحران‌های داخلی را حل کنند باعث شده است که هیچ امیدی به اینکه با یک روند ثابت و درستی به سمت آرامش پیش بروند، نداشته باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه می‌دهد: بحران کنونی سبب شده است که برخی از کارشناسان از احتمال نزدیک شدن به پایان رژیم صهیونیستی سخن بگویند، حتی برخی از روزنامه‌های داخلی رژیم صهیونیستی و اندیشمندان دنیای غرب و مقامات حزبی رژیم اعتراف می‌کنند که با این وضعیت رژیم صهیونیستی به سمت نابودی و انحلال پیش می‌رود و به پایان عمر خود نزدیک می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: اوضاع رژیم اشغالی متزلزل‌تر از گذشته شده است، طی پنج سال گذشته حدود سه مرتبه پارلمان رژیم صهیونیستی منحل و به طور مجدد انتخابات برگزار شده است اما هر دفعه نتوانستند شرایط را تغییر دهند. از این‌رو اسرائیل به دلیل سیاست‌هایی که در حمایت از داعش پیش گرفت و در نهایت داعش شکست خورد می‌توان گفت در ناامن‌ترین شرایط ممکن قرار دارد.

کد خبر 585549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.