نوید احیای قدرت خرید مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، یازدهم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوید احیای قدرت خرید مردم» نوشت: در طول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ مصرف خصوصی به ترتیب منفی هفت درصد، منفی ۶.۸ درصد و منفی ۰.۵ درصد بوده اما در سال ۱۴۰۰ مصرف خصوصی ۳.۹ درصد افزایش یافته است. مصرف خصوصی به تفکیک چهار فصل سال به ترتیب ۱.۳+ درصد، ۲.۸+ درصد، ۴.۵+ درصد و ۷.۲+ درصد رشد داشته است.

رشد ۷.۲ درصدی مصرف خصوصی در زمستان ۱۴۰۰ یک رکورد در چند سال اخیر است که می‌تواند نویددهنده آغاز احیای تدریجی قدرت خرید خانوارها در طول سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد. رشد تشکیل سرمایه در فصل زمستان ۱۴۰۰، رکورد کم سابقه ۱۴.۴+ درصد را محقق کرده، این درحالی است که در هیچیک از سال‌های ۹۲ تا ۹۹ چنین رشدی در تشکیل سرمایه ثابت به ثبت نرسیده است. بانک مرکزی گزارش مقدماتی رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ را منتشر کرده که براساس آن در سال گذشته با احتساب بخش نفت معادل ۴.۴ درصد و بدون احتساب نفت ۳.۹ درصد رشد تحقق یافته است.

رشد اقتصادی با احتساب نفت در فصول بهار تا زمستان به ترتیب ۶.۷ درصد، یک درصد، ۴.۸ درصد و ۵.۷ درصد بوده است. یکی دیگر از شاخص‌های بسیار مهم در گزارش رشد اقتصادی، مصرف بخش خصوصی و دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است. مصرف بخش خصوصی نشان‌دهنده تغییرات قدرت خرید همه مردم در طول یک سال است.

مصرف خصوصی به تفکیک ۴ فصل سال به ترتیب ۱.۳+ درصد، ۲.۸+ درصد، ۴.۵+ درصد و ۷.۲+ درصد رشد داشته است. رشد ۷.۲ درصدی مصرف خصوصی در زمستان ۱۴۰۰ یک رکورد در چند سال اخیر است که می‌تواند نویددهنده آغاز احیای تدریجی قدرت خرید خانوارها در طول سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد. یکی دیگر از مؤلفه‌های بسیار مهم در حوزه شاخص‌های کلان اقتصادی، همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است که این شاخص هم در فصل زمستان ۱۴۰۰ رکوردی بی‌نظیر در فصول سال‌های اخیر داشته است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طول سال ۱۴۰۰ رقم صفر درصد را ثبت کرده اما بررسی تشکیل سرمایه به تفکیک فصول نشان می‌دهد رشد تشکیل سرمایه در فصل زمستان، رکورد کم‌سابقه ۱۴.۴+ درصد را محقق کرده است.

در زمستان ۱۴۰۰ رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات ۱۵.۱ درصد و تشکیل سرمایه در بخش ساختمان ۱۳.۵ درصد بوده است. این در حالی است که در هیچ‌یک از سال‌های ۹۲ تا ۹۹ چنین رشدی در تشکیل سرمایه ثابت به ثبت نرسیده است.

نوید احیای قدرت خرید مردم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدیریت همزمان مذاکره و تحریم» نوشت: مذاکرات هسته‌ای آنچنان است که از قاره‌ای به قاره دیگر می‌رود و از دایره اعداد ۱+۵ به ۱+۲ و مانند آن تغییر چهره می‌دهد، اما از میان ما نمی‌رود!

باقی‌ماندن مذاکرات برای هر دو طرف اهمیت دارد. ایران بارها گفته مذاکرات را ترک نخواهد کرد و طرف مقابل نیز به‌رغم کارشکنی در روند مذاکرات، هربار و پس از هر وقفه، خود او است که دعوت به بازگشت می‌کند.

آمریکایی‌ها هرچند در مدیریت خبر مذاکرات بیشتر به دروغ و بلوف متوسل می‌شوند و پس از مذاکرات دوحه نیز تهدید «جلوگیری از فروش نفت ایران» را به گوش رساندند، اما ایران بر اساس گزارش اوپک توانسته در ۲۰۲۱ با دور زدن رسمی تحریم‌ها ۲۵ میلیارد دلار نفت بفروشد و این جدا از تلاش‌های دولت با همراهی مردم برای کاهش وابستگی به صادرات نفت و خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

گذشت زمان، ایران را در سه جهت مخالف غرب به سرعت به پیش می‌برد و غرب هربار برای بازگشت به مذاکره با ایران باید دست درازتری از گذشته داشته باشد! جهت اول، تکیه بر توانایی‌های داخلی و مدیریت اقتصاد با تولید بیشتر و مالیات و کاستن از هزینه‌های غیرضروری، جهت دوم همراهی با همسایگان و دوستان منطقه‌ای و جهت سوم رفتن به سوی شرق و توسعه همکاری با چین و روسیه است.

آمریکا اگرچه بنا به خوی امپریالیستی خود روی شانس چانه‌زنی‌های دم‌آخری و زیاده‌طلبی خود حساب بازمی‌کند و ریسک خطرهای احتمالی به‌هم خوردن مذاکرات را می‌پذیرد، ولی هربار که می‌خواهد به مذاکرات بازگردد، باید هزینه‌های بیشتری بدهد. این برای اروپا که از دادن هزینه تا همین مقدار فعلی نیز عاصی و از هزینه بیشتر عاجز است، روند خوبی به نظر نمی‌رسد.

نوید احیای قدرت خرید مردم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دستور رئیسی برای تسهیل وام ازدواج» نوشت: دیروز پس از سخنرانی آیت الله رئیسی در مراسم جشن وصال که همزمان با روز ازدواج برگزار شد، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، توئیتی منتشر کرد و این سه دستور رئیس‌جمهور را هدیه دولت به جوانان برشمرد: -فرصت ۱۵ روزه به بانک مرکزی برای ابلاغ آئین‌نامه تسریع و تسهیل پرداخت وام ازدواج -برگزاری مراسم ازدواج در مراکز فرهنگی و تفریحی دولتی با تدوین آئین‌نامه مربوطه -حمایت از تعاونی‌ها و پروژه‌های ساخت مسکن برای زوج‌های جوان پرداخت وام ازدواج افزایش یافته اما… اولین دستور رئیس‌جمهور، می‌تواند حلال مشکلی دیرینه باشد و صف‌های دریافت وام ازدواج را بشکند.

اگر طبق اعلام بانک مرکزی، در بهار امسال تعداد و مبلغ وام‌های ازدواج پرداختی، در مقایسه با بهار ۱۴۰۰ به ترتیب ۸.۵ و ۷۱ درصد افزایش یافته اما نه فقط زوج‌های جوان، که خود مسئولان هم به وجود مشکلات متعدد برای دریافت این وام اذعان دارند:

سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها:

* وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزیر ورزش: بانک‌ها برای ارائه وام ازدواج به جوانان، قانون را رعایت کنند و سختگیری نکنند.

* فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس: میزان اعطای وام ازدواج افزایش داشته، اما همچنان گزارش‌های مردمی از تخطی برخی شعب بانکی از مصوبه قانون بودجه در خصوص ضامن حکایت دارد.

* مهدی متقی‌فر، دبیر ستاد ملی هفته ازدواج: ضمانت وام و مشخص نبودن سقف زمانی پرداخت وام ازدواج پس از ثبت‌نام هم از جمله مشکلات وام ازدواج است و سلیقه‌ای عمل‌کردن بانک‌ها کار جوانان را سخت کرده است.

مصادیقی از بانک‌ها و استان‌ها این‌ها هم فقط چند نمونه از وضعیت پرداخت وام ازدواج در استان‌های کشور است:

* سیدمحسن فاضلیان، عضو هیئت مدیره بانک مسکن: تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تأمین اعتبار شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود هشت هزار فقره بوده است و اکنون تعداد ۳۰ هزار نفر در صف تعیین شعبه قرار دارند.

مستثنا شدن وام ازدواج از مفاصا حساب یکی از دلایل واهی برخی بانک‌ها در خودداری از پرداخت وام ازدواج، استدلال به بخشنامه‌ای است که مقرر کرده، اشخاص حقوقی متقاضی تسهیلات بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و اشخاص حقیقی متقاضی تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، ملزم به ارائه مفاصا حساب بدهی‌های مالیاتی هستند.

نوید احیای قدرت خرید مردم

کد خبر 585380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.