کورسوی امید برای درمان ناشنوایی

کارگردان فیلم بی‌صدا حلزون گفت: در ۲۵ سال اخیر فیلمی برای ناشنوایان ساخته نشده است حتی در آخرین فیلمی که در مورد این افراد در کشور ساخته شده، هیچ راهکاری در مورد رفع مشکلات ناشنوایان بیان نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرنگ دزفولی در نشست اکران و نقد فیلم «بی‌صدا حلزون» با بیان اینکه توجه به ناشنوایان و نشان دادن مشکلات این افراد یکی از دغدغه‌های مهم من از دوره کودکی تاکنون بوده است، اظهار کرد: در مجموع فیلم‌ها علاوه بر تأثیر گذاری در جامعه فرهنگ سازی نیز خواهد کرد در همین راستا سعی کردم در ساخت فیلم «بی صدا حلزون» گام کوچکی در مسیر فرهنگ سازی عموم مردم برای پرداختن به مشکلات ناشنوایان بردارم.

وی ادامه داد: در چند فیلمی که در مورد ناشنوایان ساخته‌ام، سعی کرده‌ام به توانایی این افراد بپردازم و آن‌ها را افرادی توانمند نشان دهم و به نظرم با ساخت این فیلم به مسئولیت اجتماعی خود در برابر این قشر پرداخته‌ام.

کارگردان فیلم بی‌صدا حلزون تصریح کرد: قبل از تدوین فیلم‌نامه اطلاع از عمل کاشت حلزون نداشتم و تنها اطلاعتم آن هم به صورت محدود در مورد سمعک بود که به واسطه آشنایی با یک شرکت تولید حلزون گوش، باعث شد که اولین فیلم کاشت حلزون کشور ساخته شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچکدام از نهادهای دولتی که دایه فرهنگی بودن دارند، از این فیلم حمایت نکردند، عنوان کرد: در ۲۵ سال اخیر فیلمی برای ناشنوایان ساخته نشده است حتی در آخرین فیلمی که در مورد این افراد در کشور ساخته شده، هیچ راهکاری در مورد رفع مشکلات ناشنوایان بیان نشده است.

دزفولی افزود: به نظر می‌رسد شرکت‌های خصوصی، حامی بهتری برای تولید فیلم‌های با رویکرد اجتماعی و فرهنگ سازی، نسبت به دستگاه‌های دولتی متولی هستند که این امر جای تأسف دارد زیرا اگر حمایتی از سوی دستگاه‌های دولتی نباشد، چنین فیلم‌هایی در کشور کمتر ساخته می‌شود.

وی اظهار کرد: سینمای کشور در یک سطح کم عمق قرار دارد که بخشی از آن به خاطر حمایت نشدن فیلمسازها است و اگر امروز شاهد ساخت فیلم‌هایی در کشورمان هستیم که فقط مخاطب خارج از کشور دارد، به خاطر نبود حمایت کافی دستگاه‌های متولی امر از فیلم‌سازان است.

کارگردان فیلم اضافه کرد: برای اکران جهانی این فیلم یک شرکت اتریشی تهیه کنندگی مشترک فیلم بی‌صدا حلزون را بر عهده گرفته است و همین امر باعث شده که صدای حلزون به عنوان نخستین فیلم ایرانی در سینماهای کشور اتریش اکران شود.

وی ادامه داد: فیلم بی‌صدا حلزون پخش جهانی داشته است و با وجود اینکه برگزاری جشنواره‌های خارجی به دلیل پاندمی کرونا کمتر شده، اما این فیلم توانست چهارمین حضور بین المللی خود را به تازگی در جشنواره کره جنوبی تجربه کند.

دزفولی تصریح کرد: شاید این فیلم کورسوی امیدی برای بیان مشکلات ناشنوایان و خانواده آن‌ها باشد، فضای سینمای ایران، مردم را برای مشاهده فیلم‌هایی با رویکرد بی‌صدا حلزون ترغیب و مشتاق نمی‌کند و همین امر باعث می‌شود که این فرهنگ سازی مهجور بماند.

مقاومت خانواده‌ها در برابر کاشت حلزون

سیدحمیدرضا ابطحی، فوق تخصص گوش و حلق و بینی در ادامه این مراسم، اظهار کرد: بی‌صدا حلزون اولین فیلم به زبان فارسی است که به این حوزه پزشکی پرداخته است و تاکنون نمونه مشابه خارجی آن را ندیده‌ام شاید تیزر تبلیغاتی در مورد کاشت حلزون ساخته شده باشد، اما تاکنون فیلمی در مورد کودکان کم شنوا و ناشنوا که مشکلشان با کاشت حلزون رفع شده باشد، ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون باعث می‌شود که کودک ناشنوا شنوایی خود را به دست آورد و می‌تواند به راحتی در مدارس همچون دانش آموزان عادی به تحصیل ادامه دهد، افزود: کشور ما در حوزه تکنولوژی کاشت حلزون از کشورهای دنیا عقب نیست، اما متأسفانه جامعه در حوزه کاشت حلزون با فقر فرهنگی و مقاومت خانواده‌ها رو به رو است.

این فوق تخصص گوش و حلق و بینی اظهار کرد: هر چند عمل کاشت حلزون در ۱۲ استان کشور انجام می‌شود، اما هنوز شاهد هستیم بسیاری از خانواده‌های کم شنوا از این عمل و مزایای آن مطلع نیستند و همانطور که در فیلم کاشت حلزون به خوبی اشاره شده است، بسیاری از خانواده‌ها برای درمان کودک ناشنوا به وسیله کاشت حلزون دیر مراجعه می‌کنند که دیگر امکان درمان کودک وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای اینکه کودک ناشنوا به وسیله کاشت حلزون مشکل شنوایی‌اش رفع شود، نیاز است که قبل از چهار سالگی این عمل انجام شود و در کنار آن گفتار درمانی برای کودک ضروری است.

ابطحی تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها در مقابل کاشت حلزون مقاومت می‌کنند و تصور تابو نسبت به کاشت حلزون در جامعه وجود دارد که برای رفع این مشکل نیاز به آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی داریم به همین جهت ساخت فیلم‌هایی مانند فیلم بی‌صدا حلزون در جامعه لازم و ضروری است.

وی گفت: ویژگی مثبت فیلم این است که فرد ناشنوا مشکلی در مشاهده آن نخواهد داشت و به خوبی دیالوگ‌های فیلم را متوجه می‌شود به همین جهت نیاز است این فیلم توسط اداره کل بهزیستی استان‌ها و انجمن ناشنوایان برای جامعه هدف خود هم که همان ناشنوایان و کم شنوایان است اکران شود.

کد خبر 585375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.