چرا زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوعی ژن خاص در بدن زنان وجود دارد که خطر بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر یک اختلال عصبی است که به آرامی بر حافظه و مهارت‌های تفکر مغز تأثیر می‌گذارد، در نهایت فرد مبتلا به بیماری آلزایمر حتی قادر به انجام ساده‌ترین کارها نیست. شایع‌ترین علت بروز زوال عقل افزایش سن است. نام بیماری آلزایمر از اسم یک دکتر گرفته شده است که متوجه تغییراتی در بافت مغزی یک زن شد که بر اثر یک بیماری روانی غیرعادی فوت کرد، این شخص دچار مشکلات زبانی و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی شد و حافظه خود را از دست داد. پس از مرگ وی، دکتر مغز او را معاینه کرد و بسیاری از توده‌های غیرطبیعی و گره‌های تاو را کشف کرد.

میزان شیوع بیماری آلزایمر در میان زنان

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریباً ۸۲ درصد زنان از خطر بالای ابتلاء به بیماری آلزایمر آگاه نیستند. به طوری که سه چهارم زنان مورد بررسی در این مطالعه در مورد سلامت مغز خود با پزشک صحبت نکرده بودند. تخمین زده شده است که از هر پنج زن ۶۵ ساله و بالاتر، یک نفر درگیر بیماری آلزایمر است. به نظر می‌رسد که زنان در دهه ۶۰ زندگی خود تقریباً دو برابر بیشتر از سرطان سینه، درگیر آلزایمر هستند.

زنان بیشتر از مردان درگیر آلزایمر می‌شوند

چندین دلیل بیولوژیکی و اجتماعی بالقوه وجود دارد که نشان می‌دهد چرا زنان بیشتر از مردان درگیر بیماری آلزایمر هستند. متخصصان معتقدند که ژنتیک نقش مهمی در افزایش خطر بروز بیماری آلزایمر میان زنان بر عهده دارد، به طوری که نوعی ژن خاص در بدن زنان وجود دارد که خطر رخ دادن بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر بروز آلزایمر

اگرچه بعضی از عوامل خطر بیماری آلزایمر مانند افزایش سن و ژنتیک را نمی‌توان تغییر داد، عوامل دیگری مانند فشار خون بالا و عدم تحرک بدنی قابل تغییر هستند. توصیه شده است که به منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر، ورزش کنید و از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. ورزش کردن با افزایش جریان خون و اکسیژن در مغز به بهبود عملکرد سلول‌های مغز کمک شایانی می‌کند. شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهای مفید به محافظت از مغز کمک شایانی می‌کند، لازم است افراد به منظور کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر، مصرف قند و چربی‌های اشباع شده را محدود کنید و میزان مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید. غذاهای مفید برای بهبود عملکرد مغز شامل لبنیات کم چرب، ماهی، مرغ، لوبیا، دانه‌ها، آجیل و روغن‌های گیاهی می‌شود. همچنین، نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که برقراری ارتباطات اجتماعی قوی خطر ابتلاء به زوال شناختی و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

کد خبر 585351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.