ایده‌هایی جالب برای پایان آلودگی پلاستیکی در شهرها

خلاقان در شهرهای مختلف دنیا به پیاده‌سازی اقدامات مختلف برای پایان دادن به بحران آلودگی پلاستیکی پرداخته‌اند تا از این طریق، سلامت را برای محیط زیست و ساکنان کره خاکی به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه آلودگی پلاستیکی یکی از مهم‌ترین بحران‌های پیش روی شهرها و ساکنان آن‌ها به‌شمار می‌رود که کیفیت زندگی را به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، مدیران و کمپانی‌های سراسر جهان عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق اعمال اقدامات مختلف، تولید و آلودگی پلاستیکی را کاهش دهند و تبعات منفی ناشی از آن را بر محیط زیست و کره خاکی به حداقل برسانند. بعضی از برنامه‌ریزان گام را فراتر نهاده و رسیدن به هدف صفر تولید ضایعات پلاستیکی را در رأس اولویت‌های مدیریت شهری خود قرار داده‌اند. در ادامه به معرفی پروژه‌هایی پرداخته می‌شود که در سال‌های اخیر برای پایان دادن به بحران آلودگی پلاستیکی در شهرهای مختلف، از بالی در اندونزی گرفته تا اوگاندا در آفریقا پیاده شده است.

استفاده از دستگاه‌های فروش خودکار معکوس

اغلب مردم جهان آگاه هستند که بازیافت مواد پلاستیکی می‌تواند به رونق اقتصادی آن‌ها کمک زیادی کند، با این حال نبود شیوه خلاق برای ترغیب آن‌ها به انجام این کار، مانع از حصول تبعات مثبت می‌شود. کمپانی TOMRA در نروژ برای برانگیختن مردم به بازیافت ضایعات، دستگاه‌های خودکار هوشمند در بسیاری از فروشگاه‌های سراسر کشور نصب کرده‌اند که به کاربران امکان مبادله بطری‌های پلاستیکی خود را با نوشیدنی‌های جدید می‌دهد. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۸۴ هزار دستگاه خودکار معکوس در سراسر جهان توسط این کمپانی توزیع شد که جمع‌آوری ۴۰ میلیارد بطری نوشیدنی را طی یک سال در پی داشت.

علاوه بر این، مدیران کمپانی TOMRA در سال گذشته با همکاری شرکای خود به ایجاد یک کارخانه بازیافت مکانیکی پیشرفته در لان اشتاین آلمان پرداختند تا از طریق آن، به تولید پلیمر خالص و مناسب برای تجهیزات مختلف کمک کنند. تاکنون TOMRA اقدامات زیادی برای پایان دادن به تولید ضایعات پلاستیکی، تقویت بازیافت و کمک به تغییر سبک زندگی مردم برای حرکت در مسیر پایداری اعمال کرده است.

ایده‌هایی جالب برای پایان آلودگی پلاستیکی در شهرها

افزایش آگاهی مردم از اهمیت بازیافت ضایعات پلاستیکی

مؤسسه ASASE در آکرا پایتخت غنا، که توسط زنان اداره می‌شود، در تلاش است آگاهی مردم را از اهمیت بازیافت مواد پلاستیکی افزایش دهد. در واقع، این مؤسسه به خریداری مواد پلاستیکی بازیافتی از مردم می‌پردازد و سپس آن‌ها را برای فروش در اختیار کارگاه‌های بازیافت ضایعات قرار می‌دهد. اقدامات این مؤسسه در رابطه با بازیافت ضایعات پلاستیکی و پایان بحران‌های ناشی از آن، بسیاری از نهادهای سراسر آکرا را به حمایت از آن سوق داد به طوری که ظرفیت پردازش ۳۵ تن ضایعات پلاستیکی در سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰ تن در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که همه ساله، بازیافت پسماندهای پلاستیکی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کند و در آینده‌ای نه‌چندان دور، هدف صفر تولید ضایعات را برای پایتخت غنا رقم بزند.

ایده‌هایی جالب برای پایان آلودگی پلاستیکی در شهرها

تبدیل ضایعات پلاستیکی به مسکن مقرون به صرفه

پلاستیک ماده‌ای سبک، محکم، ارزان‌قیمت و قابل تغییر است و در نتیجه می‌توان از آن برای ایجاد مصالح ساختمانی استفاده کرد. اگرچه تاکنون هیچ‌یک از کمپانی‌های سراسر جهان از این ماده به عنوان مصالح ساختمانی به صورت صنعتی بهره نگرفته‌اند، با این حال گروه‌هایی از خلاقان مختلف کوشیده‌اند از طریق بازیافت مواد پلاستیکی به ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه کمک کنند. به عنوان مثال، گروهی از مبتکران اهل اوگاندا در آفریقا، با همکاری زنان و جوانان بیکار به جمع‌آوری ضایعات پلاستیکی و تبدیل آن‌ها به مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست پرداخته و توانسته‌اند با جمع‌آوری بیش از سه میلیون بطری پلاستیکی، ۱۱۷ خانه مقرون‌به‌صرفه بسازند.

ایده‌هایی جالب برای پایان آلودگی پلاستیکی در شهرها

بازیافت ۱۰۰ درصدی ظروف بسته‌بندی

حدود ۴۰ درصد پلاستیک سراسر جهان برای تولید ظروف بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین هر اقدامی که به افزایش پایداری در این زمینه منجر شود، تغییرات چشمگیری را در کاهش آلودگی پلاستیکی کره خاکی در پی خواهد داشت. در سال ۲۰۲۰، شرکت خوشه‌ای آمریکایی سیلد ایر، از مواد پلاستیکی بازیافتی اولین ورقه نازک را برای ظروف پلاستیکی تولید کرد که این ماده، از ضخامتی حدود یک‌سوم ورقه‌های پلاستیکی در ظروف بسته‌بندی معمولی برخوردار است و در نتیجه به کاهش قابل‌توجه مصرف پلاستیک و هدر رفتن آن کمک می‌کند. مدیران این کمپانی ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، صددرصد مواد پلاستیکی را مورد بازیافت قرار خواهند داد و از این طریق، آلودگی پلاستیکی را به حداقل خواهند رساند.

ایده‌هایی جالب برای پایان آلودگی پلاستیکی در شهرها

استخدام ربات‌ها در کارخانه‌های بازیافت مواد پلاستیکی

ناکارآمدی در دسته‌بندی مواد پلاستیکی به عنوان بزرگ‌ترین مانع برای بازیافت آن‌ها و در نتیجه وقوع آلودگی پلاستیکی در کره خاکی منجر شده است. کمپانی رباتیک آمریکایی AMP با استفاده از هوش مصنوعی به ایجاد سیستم‌های خودکار دسته‌بندی مواد پلاستیکی پرداخته است تا از این طریق، امکان راهی شدن این مواد به دفن‌گاه‌های زباله را به حداقل برساند و آن‌ها را برای بازیافت مورد استفاده قرار دهد. این کمپانی با استفاده از استراتژی "یادگیری عمیق" (زیرشاخه‌ای از یادگیری ماشینی بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها) کاغذها، مواد پلاستیکی و فلزات را از یکدیگر جدا کند و آن‌ها را برای بازیافت به کارخانه‌ها بفرستد.

ایده‌هایی جالب برای پایان آلودگی پلاستیکی در شهرها

کد خبر 585348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.