بایدن: منتظر موافقت کنگره برای فروش اف ۱۶ به ترکیه هستیم

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که فروش جنگنده های F-۱۶ به ترکیه، به نفع کشورش است.

به گزارش ایمنا و به نقل از آناتولی، بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس سران ناتو در مادرید گفت: ما باید جنگنده‌های F-۱۶ را به ترکیه بفروشیم و آنها را مدرن کنیم و عکس این اقدام به نفع ما نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع نیازمند تصویب کنگره است، افزود: فکر می‌کنم بتوانیم آن را دریافت کنیم.

پیش از این، مسئول امور امنیت بین‌الملل در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کشورش از طرح‌های نوسازی ناوگان هوایی ترکیه با جنگنده‌های F-۱۶ حمایت می‌کند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکایی هم حمایت خود را از فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه اعلام کرد.

وی در توییتر نوشت: من از تصمیم دولت بایدن برای حمایت از فروش جنگنده‌های اف -۱۶ به ترکیه، متحد مهم ما در ناتو، حمایت می‌کنم. علی‌رغم اختلاف نظرها با ترکیه، آنکارا "متحد مهم" ناتو است. فروش جنگنده‌های F-16 به آنکارا منافع امنیت ملی ترکیه را تامین می‌کند و نوسازی نیروهای هوایی ترکیه به نفع امنیت ترکیه، آمریکا و ناتو و به نفع امنیت منطقه خواهد بود.

واکنش ترکیه

در واکنش به این اظهارات بایدن، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که یک هیئت ترکیه‌ای برای حل مشکل جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی به ایالات متحده سفر خواهد کرد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مادرید گفت: تلاش‌های "صادقانه" جو بایدن در این زمینه مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: فوراً هیئتی را به ایالات متحده می‌فرستم. آمریکا به آنکارا پیشنهاد خرید جنگنده‌های F-۱۶ را پس از حذف از برنامه F-۳۵ داد.

سال ۲۰۱۹، ترکیه از برنامه تولید جنگنده‌های نسل پنجم (F-۳۵) که شرکت‌های ترکیه‌ای از سال ۲۰۰۲ در تولید آن مشارکت داشتند، کنار گذاشته شد.

کد خبر 585252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.