نرخ تورم ماهانه رکورد زد/ کاهش پایه پولی ادامه خواهد داشت

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، استان سیستان‌وبلوچستان بیشترین تورم ماهانه و تهران کمترین تورم ماهانه را میان استان‌های دیگر در خرداد داشت.

به گزارش ایمنا، مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در خرداد ١۴٠١ را منتشر کرد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ١٨, ٠ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٨.٩ درصد است.

کل خانوارها

در خرداد ماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ۴۸۲.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ١٢.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ١٨.٠ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٨.٩ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۵۲.۵ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان (۶١.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۴۵.٧ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به عدد ۳۹.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۶.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣۴.٢ درصد) است.

خانوارهای شهری

در خرداد ماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩۵) به ۴۷۳.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ١١.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان خراسان شمالی با ١٧.۴ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٨.١ درصد است.

تورم ماهانه

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۵۱.۴ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان (۶٠.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۴۴.٨ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای شهری به عدد ۳۸.۹ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۵.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٣.٨ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در خرداد ماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩۵) به ۵۳۱.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ١۵.٨ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٢۴.٢ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مازندران با ١٠.٧ درصد می‌باشد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۵۸.۲ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان آذربایجان غربی (۶۶.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۵٠.٢ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۱.۸ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۵٠.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان همدان (٣٣.٠ درصد) است.

پنج استان اول با بیشترین تورم ماهانه

بر اساس این گزارش تورم ماهانه در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۸ درصد است. تهران نیز با ۸.۹ درصد کمترین تورم را میان استان‌های دیگر داشت.

استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و کردستان به ترتیب بیشترین تورم را در خرداد داشتند.

اما وضعیت تورم نقطه به نقطه در کشور چگونه است؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان (۶۱٫۱) و کمترین آن مربوط به خوزستان (۴۵٫۷ درصد) است.

کدام استان‌ها بیشترین تورم سالانه را دارند؟

آنطور که این گزارش نشان می‌دهد، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۶٫۹ درصد) است. کمترین آن نیز مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان (۳۴٫۲ درصد) است.

بیشترین تورم سالانه در هتل‌ها و رستوران‌ها

در بخش دیگری از این گزارش به تورم نقطه به نقطه و سالانه در حوزه‌های مختلف از جمله خوراکی‌ها، حمل‌ونقل، آموزش و … پرداختند. بر اساس این گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، هتل‌ها و رستوران (۸۶٫۴ درصد)، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (۸۲٫۶ درصد) و پوشاک و کفش (۴۸٫۷ درصد) به ترتیب بیشترین تورم نقطه به نقطه را داشتند.

هتل‌ها و رستوران (۶۳٫۷ درصد)، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (۵۲ درصد)، پوشاک و کفش (۴۹٫۱ درصد)، مبلمان و لوازم خانگی (۳۸٫۳ درصد)، کالاها و خدمات متفرقه (۳۶٫۶ درصد) و بهداشت و درمان (۳۶٫۲ درصد) به ترتیب بیشترین تورم سالانه را داشتند.

روند کاهشی پایه پولی ادامه دارد

معاون اقتصادی بانک مرکزی بخش عمده افزایش نرخ تورم در خردادماه امسال را ناشی از حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه‌ها دانست و گفت: نرخ تورم ماهانه در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد.

پیمان قربانی اظهار کرد: آنچه که در قالب افزایش قیمت‌ها حادث شده در واقع تورم پنهانی بود که به دلیل پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاها پنهان بود و با حذف ارز ترجیحی این تورم نمایان شد.

وی افزود: نرخ تورم خردادماه امسال ناشی از تغییر قیمت برخی از کالاهایی است که از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند و این امر بیشتر اصلاح نظام پرداخت است و این تورمی نبوده که توسط دولت ایجاد شده باشد بلکه از سال ۹۷ شروع شده است.

قربانی ادامه سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را غیر ممکن دانست و افزود: متأسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچگاه به هدف نمی‌نشست و دولت با اصلاح این روند معیوب، یارانه را به جای پرداخت به ابتدای چرخه تأمین، در قالب یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی به آخر چرخه تأمین یعنی مصرف کنندگان پرداخت می‌کند.

چرا تورم خردادماه ۱۲ درصد شد؟

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص نرخ تورم ۱۲ درصدی خردادماه اظهار کرد: چنین نرخ تورمی پس از اجرای طرح جراحی اقتصادی قابل انتظار بود. مسئولان تصور می‌کردند تورم کمتر از این مقدار باشد؛ همین اشتباه در محاسبات در بسیاری از موارد وجود دارد و تصمیم‌گیری‌ها نیز براساس برآوردهای اشتباه انجام می‌شود که زیان آن به مردم می‌رسد.

وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مرحله اول افزایش قیمت کالاهایی که مشمول این ارز می‌شد را موجب شد و در ادامه قیمت سایر کالاها نیز به صورت زنجیره‌ای افزایش یافت.

این اقتصاددان گفت: در کنار این اتفاق، انتظارات مردم نیز فعال شد. مردم نسبت به این موضوع که دولت نتواند تبعات جراحی اقتصادی را کنترل کند و قیمت‌ها مجدداً افزایش یابد، بدبین بودند. همین انتظارات منفی مردم نسبت به آینده، موجب شده تا آن دسته از افرادی که نقدینگی در اختیار دارند، تقاضا خود را برای رعایت احتیاط افزایش دهند.

افقه اضافه کرد: فضای پر تنش منطقه نیز در این نرخ تورم بی‌تأثیر نبوده است. مجموعه این فضای پرتنش، جراحی اقتصادی و مصوبه شورای حکام، زمینه افزایش انتظارات تورمی مصرف کننده و تولید کننده را ایجاد کرد. بنابراین قابل انتظار بود که با چنین تورم قابل توجهی مواجه شویم.

کد خبر 585237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.