بهترین وکیل مهریه را چگونه پیدا کنیم

مهریه که آن را صداق یا کابین می‌نامند برگرفته از سنت و مذهب در حقوق ایران است.

در وضعیت کنونی مهریه برای زن به عنوان یک پشتوانه مالی محسوب می‌شود با توجه به اینکه زن قادر است در هر زمان مهریه‌اش را طلب نماید، ولی بسیاری از مواقع مطالبه مهریه در هنگام اختلافات شدید زوجین و طلاق اتفاق می‌افتد وبه همین جهت طلب مهریه که روندی طولانی و پر دردسری دارد و عدم آگاهی نسبت به قوانین و شیوه کار امکان دارد به درستی انجام نگیرد و شخص نتواند حق خود را مطالبه نماید.

با داشتن وکیل مهریه توانا و مجرب می‌شود علاوه بر کسب اطلاعات در خصوص حقوق قانونی خود، این فرآیند را با آرامش کامل و در حداقل زمان به پیش برد.

مهریه چیست؟

نشانه مهر و صداقت زوج است، مهریه اندازه و مقداری معلوم و قابل تملک است و در سند ازدواج و عقد نامه ثبت می‌گردد، طرفین باید از میزان تعیین شده راضی باشند و طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی پس از جاری شدن صیغه عقد قابل دریافت می‌باشد.

انواع مهریه؟

مهرالحسنه

مهریه حضرت فاطمه (س) است که بسیاری از مسلمانان بر این اساس میزان مهریه را مشخص می‌نمایند و مقدارش ۵۰۰ درهم یا ۱۲۵۰ گرم نقره می‌باشد.

مهرالمسمی

همان مهریه مرسوم و شناخته شده است که نوع و اندازه آن را زوجین در حین عقد یا پس از آن تعیین و به توافق می‌رسند.

مهرالمثل

زمانی به زن تعلق می‌گیرد که هنگام جاری شدن خطبه عقد مهریه تعیین نگردیده و اگر تعیین شده اما قانونی و مشروع نباشد و چنانچه نزدیکی صورت بگیرد مهرالمثل بر زن، مستحق می‌گردد.

بیشتر بخوانید: چگونه با یک وکیل در بخش خانواده صحبت کنیم

برای تعیین مقدار مهرالمثل زن به دادگاه مراجعه و دادخواست می‌دهد از سوی دادگاه کارشناسی جهت بررسی وضعیت زندگی و اجتماعی زن قرار می‌دهد، و با زنان مشابه خودش مقایسه می‌کند و بر همین اساس مهرالمثل را مشخص می‌نماید در اینجا رضایت مرد در تعیین مهر المثل هیچ نقشی نخواهد داشت.

مهرالمتعه

مانند مهرالمثل است با این فرق که قبل از اینکه زوجین نزدیکی داشته باشند طلاق صورت می‌گیرد، در مهرالمتعه زمان عقد مهریه ایی تعیین نگردیده است و براساس وضعیت مالی مرد از طرف دادگاه تعیین می‌شود.

عنایت داشته باشید انواع مهریه که در بالا ذکر گردید برای عقد دائم می‌باشد و چنانچه تعیین نگردد هم عقد قانونی وهم شرعی خواهد بود ولی برای عقد موقت شرایط به گونه دیگری است و می‌بایست مقداری تحت عنوان مهریه تعیین گردد.

انواع مهریه از نظر نحوه دریافت

مهریه عندالمطالبه

این نوع مهریه حقی است که به محض جاری شدن خطبه عقد، مرد باید به زن پرداخت نماید و زن این حق را دارد که در ادامه زندگی و یا در زمان طلاق مهریه‌اش را طلب کند و می‌تواند با ارائه درخواست مطالبه مهریه به دادگاه، کل مهریه یا بخشی از آن را طلب نماید چنانچه مرد تمکن مالی نداشته باشد دادگاه حکم به پرداخت اقساطی مهریه را می‌دهد و حتی ممکن است حکم به حبس مرد دهد، زن هم می‌تواند تا هنگام دریافت مهریه از انجام وظایف زناشویی امتناع نماید.

مهریه عندالاستطاعه

در اینگونه مهریه چنانچه مرد از استطاعت مالی برخوردار باشد ملزم به پرداخت مهریه می‌باشد معمولاً ثابت کردن استطاعت مالی مرد کار آسانی نیست در این شرایط گرفتن حکم حبس برای مرد وجود ندارد در این وضعیت وکیل مهریه قادر است گره‌گشای پرونده باشد به دلیل اینکه از قوانین جدید مطلع و مسلط می‌باشد.

قانون مهریه ۱۱۰ سکه

چنانچه مهریه کمتر یا در حد ۱۱۰ سکه باشد مرد وظیفه دارد نسبت به پرداخت مهریه کامل اقدام نماید اما در مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ سکه، مرد مجبور به پرداخت ۱۱۰ سکه از مهریه می‌باشد و برای بقیه آن دادگاه بر اساس وضعیت مالی مرد تصمیم گیری می‌نماید.

روند مطالبه مهریه با داشتن وکیل

از طریق اجرای ثبت

برای درخواست مهریه از طریق اجرای ثبت به دفتر ثبت ازدواج مراجعه و مدارک مورد نظر را دریافت کرده و به اداره اجرائیات ثبت اسناد رفته و تشکیل پرونده می‌دهد و از اموال مرد استعلام می‌گردد، در این مقطع دو حالت پیش می‌آید اگر مرد از خود اموالی داشته باشد اموالش توقیف و ارزشیابی خواهد شد و مهریه زن از اموال توقیفی پرداخت می‌گردد

هنگامی که نیاز به توقیف یا مزایده اموال مرد باشد با داشتن وکیل مهریه این موضوع خیلی سریع‌تر به انجام می‌رسد و چنانچه مرد اموالی ندارد ادامه روند مطالبه از طریق مراجع ذیصلاح انجام می‌پذیرد.

در اداره ثبت، گواهی برای مطالبه مهریه به دادگاه خانواده صادر می‌گردد و در این دادگاه مرد می‌تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد که معمولاً پذیرفته می‌شود و مهریه قسط بندی خواهد شد، بعد از درخواست صدور اجراییه چنانچه مرد اقساط را پرداخت ننماید دادگاه می‌تواند با دستور جلب، از نیروی انتظامی درخواست بازداشت مرد را صادر کند.

از طریق دادگاه

برای گرفتن مهریه زن بدون رجوع به اداره ثبت می‌تواند مستقیماً از طریق مراجع قضایی اقدام نماید در این شرایط زن با مراجعه به دفتر خدمات قضایی دادخواست آماده می‌کند.

چنانچه مهریه زیر ۲۰ میلیون تومان باشد دادخواست به شورای حل اختلاف رفته ولی برای مقادیر بالاتر مهریه به دادگاه خانواده ارجاع داده خواهد شد،

از مزایای داشتن وکیل مهریه این است که در طی فرآیند کار نیازی به حضور موکل نمی‌باشد چون در بیشتر موارد، مطالبه مهریه با اختلافات شدید طرفین و طلاق همراه می‌باشد و با عنایت به مشکلات عاطفی و روحی و روانی به وجود آمده، در این حالت با گرفتن وکیل دیگر نیازی به رو در رو شدن زوجین نیست.

در ادامه دادگاه خانواده برای درخواست زن تشکیل پرونده می‌شود و در جلسه رسیدگی بعد از صدور رای دادگاه، مرد محکوم به پرداخت مهریه می‌گردد. زن می‌تواند به کمک وکیل طلاق فوری و مهریه در زمان ارائه دادخواست و قبل از تشکیل دادگاه تامین خواسته فوری نماید در این حالت امکان توقیف اموال قبل از رسیدگی قضایی وجود دارد.

روند مطالبه مهریه با داشتن وکیل مهریه

به لحاظ پیچیدگی‌های احتمالی که در روند دادخواست مهریه وجود دارد گرفتن وکیل در زمینه مهریه متخصص به جهت سر و کار داشتن با پرونده‌های طلاق و مهریه و آشنایی کامل به امور حقوقی بسیار مفید خواهد بود و همچنین در وقت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

کد خبر 585103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.