اهدای خون بانوان در کشور زیر ۵ درصد/شرایط اهدای خون نزدیک محل زندگی فراهم شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: میزان اهدای خون توسط بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، زیر پنج درصد است و امکانات فراهم شود تا دشواری‌های رسیدن به محل اهدای خون برای آنها مرتفع شود.

به گزارش ایمنا، مصطفی جمالی درخصوص علت کم بودن میزان اهدای خون بانوان در ایران، اظهار کرد: مشکل اساسی این است که امکانات اهدای خون را در نزدیکی محل زندگی بانوان نداریم و باید این امکانات فراهم شود تا دشواری‌های رسیدن به محل اهدای خون برای آنها مرتفع شود.

وی افزود: درحال‌حاضر متوسط اهدای خون توسط بانوان در کشور زیر پنج درصد است اما هنگامی که در برخی از محلات تهران شرایط موقت اهدای خون که در دسترس بانوان باشد و به محل زندگی آنها نزدیک باشد فراهم شد، شاهد بودیم که میزان اهدای خون توسط بانوان به حدود ۲۵ درصد رسید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه فرهنگ‌سازی برای تشویق و ترغیب مردم و به خصوص بانوان در اهدای خون نقش مهمی دارد، ادامه داد: در این زمینه برنامه‌هایی با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در دست انجام است تا میزان اهدای خون توسط بانوان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم اهدای خون توسط بانوان را به عنوان مثال از پنج به ۱۰ درصد برسانیم، کار زمان‌بری است اما این کار را دنبال می‌کنیم چراکه نصف جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و چنین موضوعی مانند این است که نصف جامعه را نتوانستیم برای اهدای خون فرهنگ‌سازی کنیم.

جمالی خاطرنشان کرد: اهدای خون اقدامی مقدس و ارزشمند است و وظیفه ما است که زمینه و امکان اهدای خون برای بانوان را در جامعه به گونه‌ای فراهم کنیم که بتوانند در نزدیکی محل زندگی خود، اهدای خون داشته باشند.

زنان هر چهار ماه یک بار می‌توانند اهدای خون داشته باشند

زنان هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع سه بار و مردان هر سه ماه یک بار و در مجموع چهار بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند. حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

استان‌های لرستان، قزوین، کردستان، خراسان جنوبی، گلستان، خراسان شمالی و زنجان از بین استان‌ها کشور دارای بیشترین شاخص اهدای خون توسط بانوان هستند. سالانه در کشور بیش از دو میلیون نفر به صورت داوطلبانه خون اهدا می‌کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 585088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.