امسال تاکنون جدول خاموشی نداشتیم

شرکت توانیر اعلام کرد: دولت مردمی سیزدهم با بررسی‌های دقیق، اقدام به رفع مشکلات صنعت برق از طریق توسعه ظرفیت نیروگاهی، تعریف گسترده برنامه‌های تشویق‌محور مدیریت بار و تدوین برنامه‌های مدیریت بار با هماهنگی وزارتخانه صمت کرده است؛ درنتیجه تاکنون خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای نداشته‌ایم.

به گزارش ایمنا، شرکت توانیر در پاسخ به مطالب رسانه‌های منتقد دولت تصریح کرد که به عنوان یک نهاد خدمت‌گزار بر خود فرض می‌داند که در پاسخ به مطالب مطرح شده توسط اصحاب محترم رسانه، توضیحات لازم و قانع کننده را ارائه دهد و در مقابل از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود برای رفع ابهامات از اذهان عموم جامعه در کنار خدمت‌گزاران صنعت برق باشند.

۱- درحال‌حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق به بیش از ۸۸ هزار مگاوات رسیده است. درعین حال این صنعت سالانه با رشد میانگین پنج درصدی مصرف برق نیز مواجه است که برای آن نیز همواره برنامه‌ریزی‌های لازم متناسب با وضعیت مالی و اقتصادی کشور انجام شده است. لازم به ذکر است مشکلات و ناترازی‌های به وجود آمده در صنعت برق ریشه در مسائل، مشکلات و عملکرد گذشته دارد و دولت مردمی سیزدهم با درک این مشکلات و بررسی‌های دقیق، اقدام به رفع آن از طریق اجرای توسعه ظرفیت نیروگاهی (به میزان ۳۵ هزار مگاوات)، تعریف گسترده برنامه‌های تشویق محور مدیریت بار و تدوین برنامه‌های مدیریت بار با هماهنگی وزارتخانه صمت نمود.

۲- نه تنها تاکنون خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشته‌ایم، بلکه همه کارکنان صنعت برق در سراسر کشور (اعم از نیروگاه‌ها، خطوط انتقال، پست‌های فشار قوی و بخش توزیع) برای پایدار ماندن شبکه برق در تلاش هستند.

۳- شبکه‌های برق کشور از نوع هوایی است و همان‌گونه که شاهد بودیم در هفته‌های گذشته به دلیل وزش تندباد در تهران و برخی از نقاط کشور، شبکه‌های هوایی برق به دلایل مختلفی چون افتادگی درختان روی شبکه‌های برق، برخورد شاخه و برگ درختان با شبکه‌های برق دچار آسیب می‌شوند. در این شرایط همه هموطنان می‌توانند قطعی برق را از طریق شماره تلفن ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من (بخش خاموشی‌ها- اعلام خاموشی) به شرکت برق اطلاع دهند تا اکیپ‌های عملیاتی به فوریت برای رفع مشکل شبکه در محل حاضر شوند.

۴- امسال و برای نخستین بار، از ابتدا برنامه‌های مدیریت بار برق با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت تدوین و انجام شده و همزمان با آغاز برنامه‌های مدیریت بار، نظرات اصلاحی در نشست‌هایی با رؤسای اصناف به ویژه فولاد و سیمان نیز دریافت شد تا نواقص این برنامه‌ها تا حد امکان برطرف شود.

لازم به ذکر است که این برنامه‌ها همه از نوع تشویق‌محور است به نحوی که مشترک برق درازای مشارکت در این برنامه‌ها، از مشوق‌های تعریف شده که باعث کاهش در بهای برق مصرفی‌ها آن‌ها می‌شود، برخوردار می‌شوند.

۵- درخصوص صنایعی مانند سیمان و فولاد نیز با درک اینکه مجموعه محترم وزارت صمت از شرایط بازار و نحوه مدیریت آن آگاهی بیشتری دارند، درباره نحوه مدیریت بار صنایع هماهنگی لازم انجام شد. در این خصوص می‌توان سیمان سپاهان اصفهان و فولاد مبارکه را به عنوان صنایعی از دو طیف متفاوت معرفی کرد که در زمینه مدیریت بار ضمن همکاری با برق، توانسته‌اند تولید خود را در سطح مطلوبی حفظ نمایند.

۶- به منظور افزایش ظرفیت تولید برق، در دولت سیزدهم، قرارداد احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید شامل ۱۵ هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات تولید برق با مشارکت صنایع و ۱۰ هزار مگاوات برق هم توسط انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌ریزی و اقدامات لازم آغاز شده است. در این میان به منظور کمک به تأمین برق در تابستان سال‌جاری و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور برنامه ساخت ۲۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت چهار هزار و ۲۷۰ مگاوات برای دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته که از این میزان تاکنون ۱۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت دو هزار و ۳۲۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در خردادماه امسال، مجموعاً ۵۲۰ مگاوات و در تیرماه سال‌جاری ۶۱۲ مگاوات واحدهای حرارتی جدید نیز وارد مدار خواهد شد. همچنین مابقی واحدها در طول تابستان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

در همین راستا به میزان یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات برنامه افزایش توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی در دستور کار این شرکت مادرتخصصی قرار دارد که تاکنون ۵۱۸ مگاوات از این برنامه تحقق یافته و ۵۹۵ مگاوات دیگر هم در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. بر همین اساس در راستای طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعاً تاکنون دو هزار و ۸۴۲ مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است و مابقی ظرفیت پیش‌بینی شده در این بخش نیز در تابستان عملیاتی خواهد شد. صنعت برق حرارتی جهت آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال حدود ۹۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی برای واحدهای تولید برق حرارتی پیش‌بینی کرد که با اتمام اقدامات صورت گرفته در این بخش، نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید خواهند بود.

اما این نکته مهم نباید فراموش شود که برای احداث حداقل سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی بایستی سالانه حداقل دو میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت بگیرد؛ سرمایه‌گذاری در صنعتی که ۶۸ درصد نیروگاه‌های حرارتی آن در اختیار بخش خصوصی است و سهم عمده راه‌اندازی واحدهای جدید آن برعهده این بخش است که امیدواریم استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق بیشتر شود. بدین منظور با توجه به افزایش سالانه سرانه مصرف برق و رشد ناترازی تولید و مصرف، تأمین منابع مالی برای احداث نیروگاه‌های حرارتی باید در اولویت نهادهای قانونی مرتبط قرار بگیرد و بخش‌های مرتبط در این حوزه از جمله صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی کشور به‌همراه سازمان برنامه و بودجه نگاه ویژه‌ای به مسائل مالی موجود در این حوزه داشته باشند.

کد خبر 585045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.