اصفهان تحت‌تاثیر گردوغبار بیش از حد نرمال کانون‌های خارجی/تابستان امسال گرم‌تر از گذشته

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه وزش باد، گردوخاک و کاهش دید افقی در تابستان امسال از شرایط نرمال خود بیشتر خواهد بود، گفت: دمای هوا در کل استان از ابتدای تابستان جاری تاکنون، حدود دو تا سه درجه بالاتر از حد نرمال خود بوده است.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص بارش‌های دریافتی استان اصفهان، اظهار کرد: میانگین بارش استان اصفهان تاکنون برابر ۱۱۴ میلی‌متر است که نسبت به میزان میانگین بلندمدت خود، ۲۷ درصد کمتر است و تقریباً شرایط همسان با سال گذشته است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش در مناطق جنوبی و مرکزی استان بیشتر مشهود است، افزود: میزان بارش‌ها در منطقه شرق و مرکز استان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد، کمتر از حد نرمال است.

کمبود و کاهش بارش قابل توجه در استان اصفهان

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: میزان بارش‌ها در کوهرنگ یک هزار و ۲۰۹ میلی‌متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۷ درصد افزایش اما نسبت به بلندمدت ۱۱ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان طی دو سال گذشته با کمبود و کاهش بارش قابل توجهی مواجه بوده است، تصریح کرد: با توجه به کمبود و کاهش بارش‌های قابل توجه، حدود ۹۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بوده است.

نفوذ گردوغبار از همسایه‌های غربی کشور

حاجی‌بابایی با بیان اینکه خشکسالی تنها مخصوص استان نبوده و کل کشور را تحت تأثیر قرار داده است، اضافه کرد: همسایه‌های کشور نیز تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند و علی‌رغم اینکه سال‌های قبل تاکید روی کانون‌های گردوخاک داخلی بود، سال جاری از سمت کانون‌های خارجی نیز درگیر شده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرایط مذکور نسبت به چهار تا پنج سال گذشته موجب شد تا گردوغبار از همسایه‌های غربی کشور به استان نفوذ کند، گفت: با توجه به شدت و میزان خشکسالی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود که کانون‌های گردوغبار داخلی و خارجی همچنان فعال باشند و وزش باد، گردوخاک و کاهش دید افقی در تابستان امسال از شرایط نرمال خود بیشتر خواهد بود.

اوج افزایش دما تا اوایل هفته آینده است

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت دمای استان اصفهان، ادامه داد: از ابتدای تابستان جاری تاکنون، دمای هوا در کل استان حدود دو تا سه درجه بالاتر از حد نرمال خود بوده است و این افزایش دما عمدتاً در شهرستان‌های شمالی، شرقی و مرکزی استان بیشتر دیده شد.

وی با بیان اینکه اوج افزایش دما تا اوایل هفته آینده است و در همین راستا هشدارهای لازم ابلاغ شده است که افزایش دما از شرایط نرمال خود بیشتر خواهد بود، اظهار کرد: روند افزایشی دما در هفته‌های آینده شرایط بهتری خواهد داشت و در هفته‌های سوم یا چهارم تیرماه تنها یک تا دو درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه افزایش دمای مذکور عمدتاً نیمه غرب و مرکز را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نیمه شرقی دمای نرمال خود را خواهد داشت، افزود: در ادامه نیمه پایانی تیرماه مناطق جنوبی و غربی گرم‌تر از میزان معمول خواهد بود.

بالاتر بودن دما در خوروبیابانک و کاشان نسبت به بلندمدت ۱۰ ساله

وی با اشاره به وضعیت دمای استان اصفهان در خردادماه، ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات، بیشترین افزایش دمای بالاتر از حد نرمال در روزهای ابتدایی تابستان بود و در خردادماه نیز دمای هوا در نیمه شرقی در حد نرمال و در مناطق غرب و جنوب یک تا دو درجه بالاتر از نرمال بوده است.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش دما در نیمه شمالی استان در شهرستان‌های خوروبیابانک و کاشان، نسبت به بلندمدت ۱۰ ساله خود با دمای حدود ۴۴ تا ۴۷ درجه سانتی‌گراد، بیشتر بوده است که از هفته‌های آینده به حالت نرمال خود بازمی‌گردد.

کد خبر 585028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.