افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی/ طرح جبرانی تابستانه برگزار می‌شود

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی به دلیل مجازی شدن کلاس‌های درس در اثر کرونا، گفت: ۵۶ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی استان اصفهان نیاز به گذراندن طرح تابستانه دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمدرضا بنی لوحی امروز _چهارشنبه هشتم تیرماه_ در نشست خبری، با اشاره به تأثیر پاندمی کرونا بر روند آموزش دانش آموزان، اظهار کرد: پاندمی کرونا باعث شد که آموزش حضوری مدارس به مدت دو سال تعلیق شود و به شیوه مجازی کلاس‌های درس برگزار شود. علی‌رغم تلاش‌های فراوان معلمان در این دوران آموزش‌های غیر حضوری نتوانست کیفیت آموزش حضوری را داشته باشد و همین امر باعث و افت تحصیلی پنهان در دانش آموزان شد.

شاهد افت پنهان تحصیلی دانش‌آموزان در امتحان نهایی بودیم

وی افزود: این افت پنهان را به خوبی در امتحان‌های نهایی امسال شاهد بودیم و همین امر باعث شد، دانش‌آموزان نتوانند در این امتحان‌ها نمره خوبی کسب کنند به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش برای رفع این مشکل اقدام به اجرای طرح تابستانه در مدارس کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه جامعه هدف طرح تابستانه در مدارس سه گروه دانش‌آموز است، تصریح کرد: جامعه هدف نخست، دانش آموزانی هستند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند و شرایطشان مطلوب است، جامعه هدف دوم دانش آموزانی را شامل می‌شود که نمره‌های پایینی در امتحان‌ها اخذ کرده و تجدید شده‌اند و جامعه هدف سوم دانش آموزانی هستند که نمره قبولی کسب کردند، اما شرایط مطلوب علمی ندارند.

وی ادامه داد: در این طرح برای دانش آموزانی که نمره زیر ۱۰ کسب کردند در دوره متوسطه اول، پایگاه‌های جبرانی و در دوره متوسطه دوم پایگاه‌های تابستانی پیش بینی شده است همچنین برای گروه سوم که نمره قبولی کسب کرده اما شرایط علمی مناسبی ندارند این طرح بصورت رایگان انجام می‌شود.

بنی‌لوحی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان دارای ۴۱ منطقه آموزشی، شش ناحیه شهری و ۳۵ منطقه در شهرستان‌ها دارد، اضافه کرد: در هر منطقه و ناحیه باتوجه به ظرفیت دانش آموزی ۲۰ درصد از دانش آموزان را در چهار درسی که در آن منطقه بر اساس میانگین پایین‌ترین نمره را اخذ کرده باشند، آموزش خواهند دید.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح مجهزترین مدارس استان اصفهان از لحاظ امکانات سرمایشی و آموزشی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که ارتقای سواد دانش آموزان برای ما مهم است در این طرح از بهترین معلم‌ها برای تدریس دعوت شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه عنوان دقیق طرح تابستانه «دوره تثبیت و تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی» نام دارد، اظهار کرد: این دوره طی شش هفته برگزار می‌شود و دانش آموزان شرکت کننده در این دوره در شهریورماه امتحان می‌دهند و نمره‌ای که دانش‌آموز در شهریورماه و پایان این دوره می‌گیرد جایگزین نمره خرداد می‌شود که این جایگزینی نمره امسال برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود.

۵۶ هزار دانش‌آموز نیاز به گذراندن طرح تابستانه

لیلا سادات ابطحی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه این نشست با اشاره به افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دوره ابتدایی به دلیل مجازی شدن کلاس‌های درس در اثر کرونا، اظهار کرد: بر اساس سنجش و ارزشیابی تحصیلی که از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان اصفهان صورت گرفت، ۵۶ هزار دانش آموز در وضعیت نیازمند تلاش، قابل قبول و یا ضرورت توانمند شدن قرار داشتند.

وی افزود: اجرای طرح تثبیت و تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان، در دستور آموزش و پرورش قرار گرفت و دانش آموزان با این سه وضعیت موظف هستند در دوره تابستانه شرکت کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: این دانش آموزان موظف هستند در سامانه طرح تثبیت و تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان ثبت نام کنند، اما همه تکرار پایه نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح در واقع به کیفیت می‌اندیشد نه کمیت آموزش، اضافه کرد: در این طرح برای دانش آموزان سه پایه اول ابتدایی، برای دو درس ریاضی و فارسی دو یا سه جلسه در هفته بنا به نظر نواحی و مناطقی که وضعیت دانش آموزان را رصد می‌کنند، پیش بینی شده است.

ابطحی اظهار کرد: یکی از مزایای این طرح برگزاری رایگان کلاس‌ها است که کلاس‌ها طی دو ماه بین ۱۶ تا ۲۴ جلسه تحصیلی مفید برنامه ریزی شده است همچنین برای ارتقای کیفیت کلاس‌ها، حداکثر ظرفیت هر کلاس ۲۰ نفر خواهد بود.

کمک «راهبران آموزشی» در اجرای طرح تابستانه در روستاها

وی گفت: شیوه آموزش دوره تثبیت و تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی، حضوری است، اما به معلمان اختیار داده شده است که برای مباحث تکمیلی از فضای شبکه شاد استفاده کنند همچنین در مدارس روستایی با فاصله پنج کیلومتری از هم با «راهبران آموزشی» این طرح برگزار می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: هیچ اجباری برای آموزش در تابستان وجود ندارد، اما خانواده باید متوجه باشد این فرصت برای بهبود یادگیری فرزندانشان است و به همین جهت اداره کل آموزش و پرورش اقناع سازی خانواده‌ها را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: دانش آموزان برای شرکت در این دوره باید در سامانه این طرح ثبت نام کنند که خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۷۵ درصد از جامعه هدف به این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند، اجرای این طرح نیاز به ۱۱۷۱ پایگاه دارد که تا امروز ۳۹۵ پایگاه ثبت نام کرده اند.

کد خبر 585007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.