بیست‌ونهم ژوئن، روز جهانی طراحی صنعتی

شرکت در یک نمایشگاه طراحی صنعتی، ثبت‌نام برای یادگیری آن و افزایش دانش خود در مورد فرصت‌های ارزشمند این رشته از مهم‌ترین اقداماتی است که مردم در بیست‌ونهم ژوئن یعنی روز جهانی طراحی صنعتی انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان صنعتی با هنر خود به خلق تجهیزاتی برای خانه‌ها، اداره‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس می‌پردازند و از این طریق، زندگی مردم را تسهیل می‌کنند. این افراد از خلاقیت خود برای ایجاد محیط‌های کاری بهتر و خلق دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند تا مدیران را در رونق اقتصادی جهانی یاری کنند. آن‌ها بی‌وقفه می‌کوشند بهترین ماشین‌ها و ابزارها را برای تجارت مردم طراحی کنند و آن‌ها را سریع‌تر در مسیر موفقیت و تحقق اهداف اقتصادی به سمت جلو پیش ببرند. بیست‌ونهم ژوئن، روز جهانی طراحی صنعتی، بهانه‌ای برای قدردانی از زحمات این افراد و حمایت از آن‌ها برای ارائه خدمات بیشتر جهت بهبود هرچه بیشتر کیفیت زندگی بشر است.

آن‌چه باید در مورد روز جهانی طراحی صنعتی بدانیم

روز جهانی طراحی صنعتی با هدف افزایش آگاهی عموم مردم از اهمیت این رشته و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی بشر در تقویم بین‌المللی قرار گرفته است. در واقع، در این روز نقش طراحی صنعتی در تقویت توسعه محیط زیست، فرهنگ، جامعه و اقتصاد به تصویر کشیده می‌شود و در نتیجه، افراد بیشتری به تحصیل در این زمینه سوق داده می‌شوند. در این روز فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، مسابقات طراحی، کارگاه‌های آموزشی و بحث‌های مرتبط اشاره کرد.

تحصیل در رشته طراحی صنعتی

مؤسسات و نهادهای زیادی در سراسر جهان وجود دارد که به دانشجوهای خود در رشته طراحی صنعتی اعطا می‌کند، با این حال بسیاری از مردم مایل هستند صرفاً و بدون نیاز به مدرک، این حرفه را یاد بگیرند. طراحان صنعتی از مهارت‌های دیجیتالی، هنری و مهندسی برای ایجاد مفاهیم و محصولاتی بهره می‌گیرند که مبتنی بر نیازها و خواسته‌های مشتریان آن‌ها است. این محصولات باید از جنبه‌های مختلف نظیر زیبایی ظاهری، کارایی، قابلیت اعتماد و امنیت رضایت‌بخش باشد، ضمن این‌که محدوده وسیعی از تجهیزات مانند خودروها، مبلمان و وسایل منزل را در بر گیرد.

اگرچه طراحی تجهیزات معمول‌ترین گرایش در طراحی صنعتی به حساب می‌آید و بیشترین مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند، با این حال بسیاری از علاقمندان نیز مایل هستند در زمینه تحقیقات طراحی صنعتی تحصیل کنند. محققان طراحی صنعتی به بررسی نیازهای کاربران می‌پردازند و برای رفع آن‌ها پیشنهادها و راه‌حل‌های مختلفی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، این افراد بسته به نیاز کاربران، تحقیقاتی برای بهبود طراحی ابزارها، تجهیزات الکترونیک و حتی وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند و سپس به ارائه پیشنهادهای خود برای رفع مشکلات موجود در هر یک می‌پردازند.

تاریخچه روز جهانی طراحی صنعتی

طراحی صنعتی، حرفه‌ای برای طراحی محصولات برای میلیون‌ها نفر از مردم جهان در هر روز است. در واقع، تمام تجهیزات و ابزارهایی که همواره بشر با آن‌ها سروکار دارد توسط طراحان صنعتی ایجاد شده است که به طور شبانه‌روز تلاش کرده‌اند با خلاقیت خود، زندگی را برای هم‌نوعان خود تسهیل کنند. حرفه طراحی صنعتی در اوایل قرن نوزدهم و همزمان با انقلاب صنعتی در بریتانیا شکل گرفت و به تدریج علاقمندان زیادی را از سراسر کره خاکی به خود جذب کرد.

در سال ۱۸۵۱ "نمایشگاه بزرگ" به عنوان یکی از اولین نمایشگاه‌های سراسر جهان برای به تصویر کشیدن طراحی صنعتی برگزار شد و تولید انبوه را در ایالات متحده آمریکا در پی داشت.

از زمان پیدایش طراحی صنعتی، طراحان و معماران مشهوری نظیر رابرت لپر، هربرت رید، رابرت ونچوری و جوزف کلود سینل بیشترین تأثیر را در این رشته داشته و توانسته‌اند تجهیزاتی اختراع کنند که به شکل‌گیری دنیای مدرن امروزی منجر شده و تولید خودروها، تلفن‌ها، توسترها و سایر وسایل خانگی را به دنبال داشته است. در واقع، تمام تجهیزاتی که امروزه زندگی بشر را تسهیل کرده است، نشانی از تلاش طراحان صنعتی را در خود دارد.

روز جهانی طراحی صنعتی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان طراحی صنعتی جهان برگزار شد. در آن زمان، سازمان طراحی صنعتی تحت عنوان "شواری بین‌المللی دانشمندان و طراحان صنعتی" به جهانیان معرفی شد، اما صرف‌نظر از نام آن، این سازمان همواره بین‌المللی بوده و به دولت خاصی وابسته نبوده است.

چگونه می‌توان روز جهانی طراحی صنعتی را جشن گرفت؟

بهترین راه برای جشن گرفتن روز جهانی طراحی صنعتی، حضور در نمایشگاه‌هایی است که در اغلب نقاط دنیا برگزار می‌شود. علاوه بر این، مردم می‌توانند به مطالعه در مورد طراحان پرآوازه صنعتی جهان بپردازند و در مورد استراتژی‌های موفقیت‌آمیز آن‌ها و اثربخشی طراحی‌های این افراد در ایجاد دنیای مدرن امروزی تحقیق کنند. شرکت در کارگاه‌های آموزشی طراحی صنعتی و ثبت‌نام برای گذراندن دوره‌های مرتبط با این حرفه از دیگر اقداماتی است که مردم می‌توانند برای بزرگداشت روز جهانی طراحی صنعتی انجام دهند.

کد خبر 584871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.