برداشت‌های غلط از قانون/ اقتدار را به شهرداری‌ها بازگردانید

نخستین نشست هم‌اندیشی شهرداران شهرستان‌های مراکز استان به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۷ شهردار شهرستان‌های استان اصفهان با حضور در نشست هم‌اندیشی شهرداران شهرستان‌های مراکز استان، به بیان نقطه‌نظرات، مشکلات و مسائل مرتبط با مدیریت شهری پرداختند.

در ابتدای این نشست حسن بخشنده‌امنیه شهردار کاشان، اظهار کرد: لازم است نقشه راهی برای شهرداری‌ها مشخص شود تا در اداره شهر سلیقه‌ای عمل نشود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید سرمایه‌گذار جذب کنند، افزود: حق شهرداری‌ها باید به عنوان یک نهاد عمومی مشخص باشد و اگر معضلی در شهر وجود دارد، باید از مشاور کمک بگیریم.

شهردار کاشان با اشاره به موضوع مسکن مهر، خاطرنشان کرد: لازم است شهرداری‌ها به زیرساخت‌های مسکن مهر برای آزادسازی‌ها و کاهش ترافیک کمک کنند و معضلات میان شهرداری کاشان و اداره محیط‌زیست با تدبیر و هماهنگی رفع شود.

بخشنده‌امنیه با بیان اینکه برای کنترل ترافیک به دوربین‌های نظارت تصویری نیاز داریم، گفت: با توجه به قیمت بالای این دوربین‌ها، نیازمند تسهیلات برای تجهیز شهر به دوربین‌های نظارت تصویری هستیم.

لزوم ایجاد دفتر حقوقی در شهرداری‌ها

در ادامه این نشست «محمدحسن یاری» شهردار دولت‌آباد اظهار کرد: استانداری اصفهان متولی بیش از ۱۱۰ شهرداری است و نیاز است یک دفتر حقوقی قوی میان شهرداری‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: این موضوع به تیم قوی کارشناسی و حقوقی نیاز دارد تا از حق و حقوق شهرداری‌ها دفاع کند.

شهردار دولت‌آباد در خصوص ضرورت اصلاح لایحه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها درباره تقاضای تفکیک اراضی، تصریح کرد: به تعداد کل شهرداران ایران تفسیر ماده ۱۰۱ داریم، زیرا هیچ‌گاه گرد هم جمع نشده‌ایم تا لایحه‌ها را به درستی تدوین کنیم و عملکردها در شهرهای مختلف متفاوت بوده است.

یاری تاکید کرد: اصلاح کمیته انطباق نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

اقتدار را به شهرداری‌ها بازگردانید

سیدمحمد اطیابی، شهردار نطنز نیز با بیان اینکه شهرداری‌ها پیشانی خدمت در شهرها هستند، گفت: اگر شهرداری‌ها عملکرد خوبی داشته باشند، نظام می‌تواند سربلند باشد و رضایت مردم حاصل شود.

وی افزود: شهرداری‌ها در همه زمینه‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند و به همین دلیل نیازمند حمایت ویژه هستند.

شهردار نطنز با بیان اینکه اقتدار باید به شهرداری‌ها بازگردانده شود، ادامه داد: ساماندهی نیروی انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه در هر بخشی بخواهیم نیرو بگیریم با معضل روبه‌رو هستیم.

نمایندگان دستگاه قضائی با قوانین شهری آشنایی ندارند

در ادامه این نشست محمدامین علیخانی، شهردار سمیرم اظهار کرد: وضعیت هیئت‌های انطباق در شهرستان‌ها خوب نیست و نماینده دستگاه قضائی در بیشتر موارد هیچ گونه آشنایی با قوانین شهری و شهرداری‌ها ندارند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که با آن در هیئت‌های تطبیق دست و پنجه نرم می‌کنیم، رد شدن مصوبات بدون استدلال است.

در ادامه محمد عرب، شهردار چادگان نیز تاکید کرد: وجود مغایرت‌های طرح تفصیلی و جامع از چالش‌های بزرگ شهرداری‌ها محسوب می‌شود و باید برای حل آنها فکری کرد.

ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها

حامد اخگر، شهردار ورزنه نیز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات با گفت‌وگو، مشورت و هم‌اندیشی رفع خواهد شد، گفت: یکی از بزرگترین موانع بر سر راه اجرای طرح‌های شهری اداره محیط زیست است که عمدتاً به بهانه ارزیابی طرح زیست‌محیطی مانع از ایجاد و راه‌اندازی طرح‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی از باب بیان معضلات به صورت کلی خوب است، به شرطی که کارگروه‌های تخصصی ذیل این شوراها تشکیل شود، همچنین باید موارد قانونی مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها اصلاح شود که همت مدیران و شهرداران شهرستان را می‌طلبد.

حق و حقوق شهرداری‌ها پیگیری شود

حبیب رضوانی، شهردار هرند نیز در این نشست اظهار کرد: شهرداران شهرستان‌ها باید از میزان مبلغی که اداره دارایی دریافت می‌کند و مبالغی که باید به شهرداری‌ها داده شود، آگاه باشند.

وی درخواست کرد: جمعی از شهرداران به عنوان نماینده از سوی دفتر امور شهری استانداری برای پیگیری حق و حقوق شهرداری‌ها انتخاب شوند.

اتخاذ تدابیر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران

در ادامه این نشست غلامحسین رضایی، شهردار کوهپایه خاطرنشان کرد: شهرداری شهرستان‌های کوچک با کمبود نیرو و حقوقدان آشنا با قوانین شهری روبه‌رو هستند، از این رو از دفتر امور شهری استانداری درخواست می‌شود در این زمینه به شهرداری‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: بیشتر شهرداری‌های شهرستان‌ها برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی درخواست کمک دارند و به‌کارگیری افراد متخصص برای بهره‌برداری از این ماشین‌آلات ضرورت دارد.

شهردار کوهپایه خاطرنشان کرد: تجهیز شهرهایی که در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر اصفهان هستند، لازمه تحقق مهاجرت معکوس، ممانعت از ترافیک و آلودگی هوای بیشتر اصفهان است و مسئولان باید به این مهم توجه داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه خریداری اراضی شمال کشور توسط اصفهانی‌ها زنگ خطری برای فرار سرمایه‌گذارهای استان است، گفت: اتخاذ تدابیری مناسب برای جذب سرمایه‌گذار نیاز امروز همه شهرداری‌ها است.

تفسیرهای مختلف از ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها

مصطفی ایراندوست، شهردار اردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۸۰ درصد شهر اردستان تاریخی است، اظهار کرد: بر این اساس بیشتر طرح‌های مصوب شهری دچار مشکل می‌شود و برای صدور یک پروانه با اداره اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری باید رایزنی فشرده انجام دهیم.

وی در خصوص ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها، گفت: از دیگر چالش‌ها در این زمینه تفسیرهای متعددی است که از سوی کارشناسان و بازرسان نسبت به ماده ۱۰۱ انجام می‌شود.

قانون مدیریت شهری مغفول مانده است

عباسعلی ابراهیمی، شهردار نیک‌آباد نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری‌ها از قانون حقوق و دستمزد و پرداخت وزارت کشوری محروم هستند، اظهار کرد: آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها متعلق به سنوات گذشته است که باید به‌روزرسانی شود.

وی با بیان اینکه آئین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها نیز لغو شده است، ادامه داد: قانون مدیریت شهری در شهرداری‌ها مغفول مانده است و اگر در مجلس تصویب شود بسیاری از مشکلات گریبان‌گیر این نهاد رفع می‌شود.

شهردار نیک‌آباد خاطرنشان کرد: مدت زیادی است حق و حقوق ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری شهرها اختصاص داده نشده است.

بودجه‌های فعلی کفاف انجام اقدامات عمرانی شاخص را نمی‌دهد

احمد عبداللهی، شهردار بویین‌میاندشت در این جلسه گفت: چنان‌چه امروز شاهد اتفاقات عمرانی خوبی در عرصه شهرها هستیم، تنها براساس تجربه و هنر شهرداران است؛ چراکه بودجه‌های فعلی کفاف اقدامات عمرانی شاخص را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: راه و شهرداری‌های شهرستان‌های کوچک باید از مسکن و شهرسازی جدا باشد و این مشکلات در استانداری حل و فصل شود.

شهردار بویین‌میاندشت تصریح کرد: برای ایجاد یک طرح گردشگری و منابع درآمدی پایدار باید رایزنی‌هایی با مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی شهرستان‌ها انجام شود.

منطقه غرب استان در تخصیص تجهیزات ویژه دیده شود

در ادامه نشست ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر اظهار کرد: میزان بارندگی شهرستان ۶۵۰ میلی‌متر در سال است و نحوه طراحی معابر باید متناسب با این میزان بارش باشد.

وی تصریح کرد: در هر بارش برف بیش از ۳۵۰ کیلومتر برف‌روبی توسط شهرداری انجام می‌شود؛ استدعا داریم تخصیص سهمیه‌های قیر، ماشین‌آلات و تجهیزات به منطقه غرب استان به صورت ویژه دیده شود، چراکه هزینه‌های برف‌روبی و مشکلات ناشی از بارندگی‌ها و اصلاح معابر کمرشکن است.

ارائه راهکار مناسب برای تأمین درآمدهای پایدار شهرداری‌ها

حسن کامکار، شهردار داران نیز در این نشست گفت: درخواست داریم کمیسیون ماده پنج سریع‌تر برای حل و فصل مشکلات و بررسی درخواست‌های شهرداران شهرستان‌ها برگزار شود.

وی تاکید کرد: لازم است در این جلسات راهکارهای مناسب برای کسب درآمد پایدار شهرداری‌ها ارائه شود.

بیش از حد بر اجرای قوانین تاکید داریم

مهدی احمدی، شهردار خوانسار بزرگ‌ترین مشکل اصفهان را اجرای ۱۵۰ درصدی قوانین دانست و اظهار کرد: درخواست داریم استاندار اصفهان تنها یک ماه برای رفع مشکلات شهرداری‌های استان زمان بگذارد؛ برگزاری این نشست‌ها می‌تواند بهترین انگیزه برای مردم باشد؛ چراکه بسیاری از مشکلات آنان در این نشست‌ها رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: دیدگاه‌ها نسبت به شهرداری‌های شهرهای استان بسته است و امیدوارم در جلسه مشترک با استاندار و بیان دغدغه‌ها این مسئله حل شود.

لزوم ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها از سوی استانداری

محمدمهدی احمدی، شهردار مبارکه نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از مشکلات شهرستان قابل حل است، تاکید کرد: در جلسات بعدی هم‌اندیشی مدیران کل که با شهرداری‌ها مرتبط هستند، مدیرکل محیط‌زیست، مدیر کل راه و شهرسازی و مدیرکل میراث فرهنگی نیز دعوت شوند.

وی تصریح کرد: لازم است وحدت رویه در موضوعات مختلف از سوی دفتر امور شهری به شهرداران ابلاغ شود تا چنان‌چه یک فرایند مثبت در سیستم ایجاد و ارزیابی شد، دیگر شهرداری‌ها نیز از تجارب مشترک استفاده کنند.

شهردار مبارکه اضافه کرد: ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها باید از سوی استانداری انجام و واگرایی‌ها به هم‌گرایی تبدیل شود.

ارتقای درجه شهرداری‌ها در دستور کار قرار بگیرد

محمدعلی عزیزی، شهردار فلاورجان گفت: پیشنهاد من این است که تسهیلات خرید تجهیزات، متناسب با طرحی که شهرداری‌ها ارائه می‌دهند و به صورت متغیر اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: ماشین‌آلات عمرانی شهرداری‌ها باید تقویت شود و ارتقای درجه شهرداری‌ها شهرستان در دستور کار قرار بگیرد.

شهردار فلاورجان خاطرنشان کرد: بهتر است ۸۰ درصد جلسات به بیان پیشنهادها برای کسب درآمدهای پایدار اختصاص یابد و از تخصص و تجارب شهرداران برای کارگروه‌های ذیل دفتر امور شهری استفاده شود.

بخشی‌نگری، آفت توسعه است

سعید ابریشمی‌راد، شهردار شاهین‌شهر نیز اظهار کرد: چنان‌چه تمام ارکان حاکمیت نظام این فرمایش رهبری مبنی بر اینکه «اصلاً فلسفه وجود ما چیزی جز این نیست که ما آمده‌ایم تا به مردم خدمت کنیم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند،» را درک می‌کردند بسیاری از مشکلات امروز حل شده بود.

وی افزود: از استانداری و دفتر امور شهری استدعا داریم فضای تعاملی میان فرمانداران، فرماندهی انتظامی و شهرداری‌های هر شهرستان را ایجاد کنند.

شهردار شاهین‌شهر خاطرنشان کرد: بخشی‌نگری و منیت، دو آفت جهان توسعه محسوب می‌شود که موجب بروز بسیاری از مشکلات در شهرستان‌ها شده است.

ابریشمی‌راد گفت: هیئت‌های انطباق در شهرها باید سریع‌تر عمل کنند و مردم را برای پاسخ‌گویی معطل نگذارند.

کد خبر 584833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.