ضرورت وجود شهرهای خلاق برای رونق اقتصاد جهانی

امروزه کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به ادعای محققان متعدد، توسعه صنایع خلاق می‌تواند این بحران‌ها را تا حد زیادی برای آن‌ها کاهش دهد؛ استراتژی‌های شهر خلاق، تغییرات مثبت زیادی را در طراحی شهرهای مدرن به وجود می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان‌های قدیم تاکنون مدیران در سراسر شهرهای جهان کوشیده‌اند به شیوه‌های خلاق، جذابیت را در مناطق شهری خود افزایش دهند و در واقع، از مفهوم شهر خلاق به عنوان محرکی برای افزایش رضایتمندی ساکنان و مسافران شهرهای خود بهره بگیرند. کتاب‌های بسیاری تألیف شده و در دسترس شهروندان و مسافران است که گنجینه‌های فرهنگی و خلاقیت‌های شهری، محتوای اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد به‌ویژه نقش این مولفه‌ها را در رونق اقتصادی به تصویر می‌کشد.

پاریس، پایتخت فرانسه، یکی از خلاق‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که کاخ‌های باشکوه، خانه‌های اپرای بی‌شمار و باغ‌های اعجاب‌انگیزی را در بر گرفته است و ونیز، شهر آبی محصور در رمز و راز و زیبایی وصف‌ناشدنی ایتالیایی، میزبان نمایشگاه دوسالانه ونیز، فستیوال فیلم و گنجینه‌های فرهنگی است و از این طریق، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود دعوت می‌کند.

توکیو، پایتخت ژاپن، با فروشگاه‌های کتاب و موزه‌های بی‌شمار خود در لیست خلاق‌ترین شهرهای جهان قرار دارد که برگزاری رویدادهای فرهنگی بسیار طی فصل زیبای شکوفه‌های گیلاس و خیابان‌های مملو از هنر دیوارنگاری‌های شگفت‌انگیز و مردمی با لباس‌های شخصیت‌های مشهور همه‌روزه بر محبوبیت آن به عنوان یک شهر خلاق میان جهانیان می‌افزاید.

در این شهرها، خلاقیت به عنوان یک اصل اساسی برای جذب گردشگران مورد توجه قرار گرفته و ایجاد فضاها و موقعیت‌های فراموش‌نشدنی برای مسافران را در پی داشته است. جالب است بدانید که در بعضی از این شهرها، خلاقیت شهری به برندسازی در آن‌ها منجر شده و همین امر، اقتصاد را در آن‌ها به طور قابل‌توجهی رونق بخشیده است.

ضرورت وجود شهرهای خلاق برای رونق اقتصاد جهانی

بسیاری از شهرها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن‌ها را در نگاه گردشگران به مکان‌هایی جذاب و فراموش‌ناشدنی تبدیل کرده است و جالب این‌که در چنین مناطقی از دنیا، صنایع خلاق نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و تلفیق خلاقیت با طراحی شهری از دیگر ویژگی‌های چنین شهرهایی به‌شمار می‌رود که چشم‌اندازهایی اعجاب‌انگیز در آن‌ها به وجود می‌آورد، ضمن این‌که برگزاری رویدادهای فرهنگی متعدد در تمام طول سال، بر فریبندگی این شهرها در میان ساکنان و جهانگردان افزوده است.

در سال ۲۰۱۳ یونسکو و کنفدراسیون بین‌المللی انجمن‌های نویسندگان و آهنگسازان با همکاری یکدیگر گزارشی را در مورد اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی در سراسر جهان تهیه کردند و رشد اقتصادی ناشی از آن در بازارهای توسعه یافته و بی‌رونق را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان داد که در این بخش‌ها، حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و مبلغ دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار در سال تولید می‌کنند که همین امر، شهرهای خلاق را به مناطقی با سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان تبدیل کرده است.

بدیهی است که سرمایه‌گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی را که میزبان جمعیت بالایی است برطرف کند و رونق اقتصادی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. رشد اقتصادی در این کشورها از طریق افزایش تولید، کارآفرینی، افزایش تخصص در میان مردم و به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر مانند زنان و جوانان تحقق می‌یابد.

ضرورت وجود شهرهای خلاق برای رونق اقتصاد جهانی

تقویت گفتگوی فرهنگی

مردم در شهرهای خلاق نه‌تنها از نظر اقتصادی رونق قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند، بلکه برگزاری رویدادهای فرهنگی و فعالیت‌های خلاق در این شهرها نیز به ترویج رفاه اجتماعی و روانی در میان آن‌ها منجر می‌شود. در شهرهای خلاق، انسجام اجتماعی بهبود می‌یابد، گفت‌وگوی فرهنگی تقویت می‌شود و شهروندان از میراث‌های فرهنگی و منحصربه‌فرد خود احساس غرور می‌کنند. جالب‌تر این‌که در شهرهای خلاق، مدیران و کمپانی‌های خصوصی نیز به شیوه خلاق وظایف خود را انجام می‌دهند و می‌کوشند از خلاقیت به عنوان ابزاری برای ایجاد راه‌حل‌های مناسب جهت کاهش چالش‌های شهری بهره بگیرند.

تا کنون تعداد ۶۶ شهر به شبکه شهرهای خلاق یونسکو که در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد، پیوسته و کوشیده‌اند از رویکردهای خلاق برای توسعه هرچه بیشتر شهرهای خود بهره بگیرند. به عنوان مثال، مدیران پراگ پایتخت جمهوری چک به شیوه خلاق به ایجاد مکان‌های ادبی نظیر موزه‌ها و کافه‌های ادبی و ۲۰۰ کتاب‌فروشی پرداخته‌اند. برگزاری یک فستیوال شعر بین‌المللی، جشنواره نویسندگان و نمایشگاه سالانه کتاب از دیگر فعالیت‌های خلاق در پراگ به‌شمار می‌رود که همه‌ساله به جذب سیل عظیمی از گردشگران به آن و در نتیجه رونق اقتصادی منجر می‌شود.

ضرورت وجود شهرهای خلاق برای رونق اقتصاد جهانی

سئول، پایتخت کره جنوبی نیز به یک مرکز طراحی بزرگ در جهان تبدیل شده است که در آن، ۷۳ درصد از طراحان، توسعه شهری را مورد تمرکز خود قرار داده‌اند. طراحی خلاق شهری در سئول به تولید بیش از ۱۷۰ هزار شغل در تولید، مشاوره طراحی و طراحی مد منجر شده است که بسیاری از آن‌ها ارائه خدمات و تولیدات موفق را در پی داشته است.

کد خبر 584800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.