جریمه یک میلیون خودروی آلاینده در بهار امسال/برخورد با رانندگی بدون گواهینامه

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از اعمال قانون ۱۱۵ هزار وسیله نقلیه به علت تخلفات پلاک و جریمه بیش از یک میلیون خودروی فاقد معاینه فنی و دودزا در بهار سال جاری، خبر داد.

به گزارش ایمنا، سردار حسین رحیمی در اجرای طرح انضباط و ایمنی ترافیک که صبح امروز _سه‌شنبه هفتم تیرماه_ در مقر مرکزی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: امروز اولین مرحله از طرح انضباط اجتماعی و ایمنی ترافیک به منظور برخورد با تخلفات و ناهنجاری‌های مختلف در حوزه ترافیکی به اجرا درآمد و در آن با تخلفات موتورسیکلت سواران، موتورسیکلت‌های سنگین، تخلفات پلاک اعم از جعل و فک، مخدوشی، بغل نویسی خودروها، حمل بار غیرمجاز و نامتعارف، خلافی بیش از سه میلیون تومان، نمره منفی بالای ۳۰، خودروی شوتی، حمل کالای قاچاق، برخورد شد.

وی با اشاره به برخورد با برخی از تخلفات رانندگی در بهار سال جاری، افزود: در حوزه تخلف پلاک که یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جدی مردم است، پلیس راهور در بهار امسال ۱۱۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه را به علت جرایم مرتبط با پلاک اعم از فک پلاک، مخدوشی پلاک و دستکاری اعداد پلاک، مورد اعمال قانون قرار داده است و همچنین یک هزار ۳۸۳ دستگاه خودرو نیز به علت تخلفات پلاک، پلمب شدند.

توقیف یک هزار و ۳۲۳ وسیله نقلیه نیز به علت حمل بار غیرمتعارف

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از سایر اقدامات پلیس بوده است، ادامه داد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دودزا و فاقد معاینه فنی مورد اعمال قانون قرار گرفت که اعمال قانون این خودروها به وسیله دوربین و به شکل دستی و فیزیکی از سوی مأموران بوده است.

وی با بیان اینکه حمل بار نامتعارف و بیش از ظرفیت یکی از خطرناک‌ترین اقدامات ترافیکی است که جان و ایمنی دیگر رانندگان و کاربران ترافیک را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: در همین راستا ۳۸۱ هزار مورد اعمال قانون و تذکر در سه ماهه امسال انجام شده است. یک هزار و ۳۲۳ وسیله نقلیه نیز به علت حمل بار غیرمتعارف توقیف شده است.

سردار رحیمی با اشاره به مقررات راهنمایی و رانندگی درخصوص توقیف گواهی‌نامه‌های دارای بیش از ۳۰ نمره منفی، اضافه کرد: بنابر آمار و ارزیابی‌های انجام شده در تهران بزرگ، امتیاز منفی گواهینامه هشت هزار و ۶۹۶ فرد به عدد ۳۰ رسیده و از این رو گواهی‌نامه رانندگی آنها در شرف توقیف است.

وی با بیان این که برابر مقررات خودروهای دارای بیش از سه میلیون تومان جریمه پرداخت نشده نیز توقیف خواهد شد، گفت: در همین راستا در سه ماهه ابتدایی سال جاری با هفت هزار و ۳۲۰ دستگاه برخورد شده است.

توقیف ۸۰ دستگاه خودروی شوتی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پلیس راه تهران بزرگ، ادامه داد: ۸۰ دستگاه خودروی شوتی که اقدام به حمل کالای قاچاق کرده بودند تنها از سوی پلیس راه توقیف شد. ۱۱۶ دستگاه اتوبوس نیز به دلیل حمل بار غیرمجاز شناسایی و توقیف شدند؛ البته موارد مذکور علاوه بر آمار اقداماتی است که پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ انجام می‌دهد. همچنین در سه ماهه امسال ۱۱۲ هزار دستگاه خودروی سواری که اقدام به ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز کرده بودند شناسایی شده و مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

وی پلیس راهور تهران را تنها پلیس در سطح کشور دانست که برای چهار سال متمادی روند کاهشی آمار جان باختگان حوادث رانندگی را حفظ کرده است، اظهار کرد: آمار جان باختگان حوادث رانندگی در تهران بزرگ از ۶۶۶ نفر در سال ۹۶ به ۵۴۹ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است و در تلاش برای حفظ این روند هستیم.

سردار رحیمی افزود: از رفتارهای نامتعارف برخی از موتورسیکلت‌سواران گله‌مند هستیم. مردم نیز از این رفتار گله‌مند بوده و بارها آن را به پلیس منتقل کردند. پیاده‌رو محل تردد موتورسیکلت نیست. موتورسیکلت‌ها باید از همه قوانین و مقررات رانندگی پیروی کنند. معنی ندارد یک موتور سیکلت به راحتی از چراغ قرمز عبور کند یا با انجام حرکات نمایشی نظیر تک چرخ زدن در سطح شهر تردد داشته باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه ۴۵ درصد از تصادفات رانندگی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌سواران بوده و سهم موتورسیکلت‌سواران از کشته شدگان نیز تقریباً به همین میزان است.

طرح برخورد با خودروهای فاقد پلاک و رانندگی بدون گواهی نامه

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درخصوص تشدید برخورد پلیس با رانندگی بدون گواهی‌نامه در معابر، تصریح کرد: یکی از طرح‌های ما برخورد با رانندگی بدون گواهی‌نامه است. از خانواده‌ها نیز می‌خواهیم که نظارت بیشتری به ویژه در فصل تابستان بر فرزندان خود داشته و از رانندگی بدون گواهی‌نامه آنها با خودرو و موتورسیکلت جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: با خودروهای بدون پلاک نیز قاطعانه برخورد خواهد شد و هیچ وسیله نقلیه‌ای حق ندارد، چرخش روی زمین بچرخد و پلاک رسمی کشور که باید مشخص و خوانا باشد، روی آن نصب نشده باشد.

سردار رحیمی با اشاره به شهادت سرهنگ محمد یاسمی جمعی کلانتری نواب، خاطرنشان کرد: مأموران پلیس در تمام پلیس‌های تخصصی تا پای جان برای نظم و امنیت و دفاع از حقوق مردم تلاش می‌کنند. در شهادت سرهنگ یاسمی فردی که هشت فقره سابقه داشته و بارها همسرش را مورد آزار و اذیت قرار داده بود، به این مأمور شلیک کرد. این مأمور برای تظلم‌خواهی و اجرای حکم جلب این فرد به مأموریت اعزام شده بود که به شهادت رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 584678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.