اقدام جدی برای رفع آلودگی هوا انجام نشده است/به دنبال جوان‌گرایی در جامعه مهندسان هستیم

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته هنوز کار جدی در این زمینه انجام نشده است. ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسان استان باید از اهرم‌هایی که در استان وجود دارد مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و مدیریت استان و شهر استفاده کنیم تا کار را جلو ببریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول حامدیان امروز _سه‌شنبه هفتم تیرماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی اظهار کرد: امروز هفتم تیرماه مزین به نام شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب است که این روز را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: شهید بهشتی عالم برجسته‌ای بود که به تحصیلات حوزوی و دانشگاهی روز مسلط و یک شخصیت برجسته جامع بود که مسائل را تحلیل می‌کرد و به موقع موضع می‌گرفت و به عنوان الگو برای نیروهای انقلابی مطرح بود.

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان تصریح کرد: شهید بهشتی علاوه بر روحیه تشکیلاتی، هماهنگی ویژه‌ای با حضرت امام داشت. ممکن است بسیاری از افراد با امام هماهنگ بوده باشند اما جامعیت داشتن و روحیه تشکیلاتی را نداشتند. از این رو مجموعه‌ای از برجستگی‌ها شخصیتی مانند شهید بهشتی را به عنوان ذخیره انقلاب ساخت.

حامدیان اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های شهید بهشتی این بود که تاکید ویژه‌ای بر کادرسازی برای انقلاب و نظام از حیث کار تشکیلاتی داشت. این شهید بزرگوار با ارزیابی نیروها به آن‌ها کار تشکیلاتی را آموزش می‌داد. این تفکر و پشتوانه شهید بهشتی و امثال آن بود که توانست انقلاب را به ثمر برساند چون هیچ‌کس آن زمان تجربه کار تشکیلاتی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: نیروهایی که در زمان انقلاب حضور داشتند و هنوز تعدادی از آن‌ها باقی مانده است هرجا بودند انقلاب را نجات دادند و ما هرجا به این نیروهای آموزش دیده تکیه نکردیم ضربه خوردیم. جامعه امروزی نیاز صددرصدی به آموزه‌های شهید بهشتی دارد و باید مردم این آموزه‌ها را ابتدا درک و فهم و سپس پیاده‌سازی کنند.

در رأس جامعه نیروهای ساخته نشده قرار گرفتند

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان یادآور شد: چالش‌های مدیریتی در دولت‌های مختلف مشاهده شده است و مدیران ناکارآمدی که بر سر کار آمدند به نوعی فرصت‌سوزی کردند. در برخی دولت‌ها با چالش‌هایی از جمله رانت و فساد روبه‌رو بودیم زیرا فردی در رأس مدیریت قرار می‌گرفت که ساخته شده و آموزش دیده نبود.

وی ادامه داد: هرچند روزبه‌روز دشمنی‌های استکبار و فشارها بیشتر می‌شود اما باید نیروهای ساخته شده وارد بدنه مدیریتی شوند، خلأ امروز جامعه این است که نیروهایی در رأس قرار گرفتند که ساخته شده نیستند.

حامدیان گفت: اگر امروز جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان حرفی برای گرفتن دارد به دلیل فراگرفتن بخشی از آموزه‌ها شهید بهشتی و حزب جمهوری اسلامی است. چرا که جامعه اسلامی مهندسان بعد از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد و ما از آن تفکر آموزه‌هایی فراگرفتیم.

تشکیل ۹ کمیته تخصصی در جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان

وی تصریح کرد: جامعه اسلامی مهندسان در استان اصفهان سابقه حدود ۳۰ ساله دارد و در زمینه تربیت نیرو برای اداره شهر، استان و در برخی مقاطع در سطح کشوری نیرو تربیت کرده است.

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان یادآور شد: جامعه اسلامی یک بعد سیاسی و تشکیلاتی و یک بعد فنی و تخصصی دارد که در بعد تخصصی اقدامات اساسی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای اساسی در بعد تخصصی جامعه اسلامی مهندسان استان تشکیل ۹ کمیته تخصصی در زمینه انرژی، عمران و حمل‌ونقل، کشاورزی و آب و محیط زیست، صنعت و معدن، مدیریت شهری، گردشگری، اقتصاد و مدیریت و کارآفرینی و مسائل دانش بنیان است.

حامدیان یادآور شد: اعضای جامعه اسلامی مهندسین استان، هر دو هفته یکبار در کمیته‌ها تخصصی ورود می‌کنند و براساس تجاربی که دارند مباحث روز استان را پیگیری می‌کنند و سپس پیشنهاداتی به مدیریت استان، شهر و حتی کشور ارائه می‌کنند.

متأسفانه مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان نامشخص است

وی خاطر نشان کرد: در راستای سفر ریاست جمهوری به اصفهان ۱۴ پیشنهاد تخصصی مطرح کردیم که امیدواریم این پیشنهادات در خدمت نظام اسلامی قرار بگیرد.

به گفته دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان، چند هفته قبل از سفر رئیس جمهور به اصفهان جلسه‌ای با استاندار برگزار شد و در آن جلسه پیشنهاداتی به صورت مکتوب و حضوری پیرامون مسائل استان مطرح شد تا در سفر آیت الله رئیسی لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان مطلع نیستیم، اضافه کرد: یکی از نقدها به این سفر مشخص نبودن مصوبات سفر آیت الله رئیسی به اصفهان است. از این رو امیدواریم بخشی از این پیشنهادات مطرح شده باشد.

تاکنون اقدام جدی برای آلودگی هوای اصفهان انجام نشده است

حامدیان، آلودگی هوا را از مشکلات اساسی استان و شهر اصفهان دانست و گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته هنوز کار جدی در این زمینه انجام نشده است. ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسان استان باید از اهرم‌هایی که در استان وجود دارد مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و مدیریت استان و شهر استفاده کنیم تا کار را جلو ببریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بعد از سفر رئیس جمهور به اصفهان باید مسائل و مشکلات استان به صورت جدی پیگیری شود. البته که برخی از نمایندگان پیرامون سفر عکس العمل‌هایی داشتند اما حل مسائل استان نیازمند پیگیری جامع است.

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان افزود: معتقدم یکی از مشکلات ما در استان نداشتن کار جمعی است اگر یک صدای واحد از استان خارج شود حتماً در کشور بازتاب خواهد داشت. کما اینکه همه در بحث آب حرف واحد زدند و نمایندگان، مردم و استاندار وارد میدان شدند گرچه هنوز مشکل آب استان به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار کرد: جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان به عنوان نهاد مردمی، سیاسی و تخصصی پیرامون مسائل و مشکلات استان اقدام کرده و خواهد کرد. اخیراً پیشنهادی به برخی تشکل‌های سیاسی داده شده که بعد از سفر رئیس جمهور بیانیه جمعی صادر و خواسته‌های مردم در زمینه آب، مسائل زیست محیطی و کشاورزی و … را دنبال کنیم، در این راستا اگر همه با هم اقدام کنند نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

همزمان با تشکیل جامعه اسلامی مهندسین کادرسازی را آغاز کردیم

حامدیان در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقدام عملی برای کادرسازی انجام داده‌اید؟ گفت: از ابتدای تشکیل جامعه اسلامی مهندسان استان کادرسازی را شروع کردیم البته کادر اصلی تربیت شده‌های شاخه مهندسی حزب جمهوری بودند و در مقاطع مختلفی مدیریت‌های شهری و استان را برعهده داشتند.

وی ادامه داد: در مقاطعی ۱۰ نفر از مدیران استان در رده‌های مدیریت ارشد قرار گرفتند، بنابراین حاصل اقدامات جامعه اسلامی مهندسان و کادرسازی در مدیریت شهری و نیز استان به خوبی خود را ننشان داد و برخی نیروهای تربیت شده در کشور و دیگر استان‌ها منشأ تأثیر بودند.

به دنبال جوان‌گرایی در جامعه اسلامی مهندسین استان هستیم

دبیر جامعه اسلامی مهندسان گفت: اکنون به دنبال جوان سازی در جامعه اسلامی مهندسان استان هستیم. باید آنچه مدنظر رهبر معظم انقلاب در خصوص جوان‌گرایی است را در همه بدنه‌های مدیریتی پیاده کنیم به همین دلیل جوان‌گرایی را در جامعه اسلامی مهندسان تصویب کردیم.

حامدیان افزود: معتقدم نمی‌توان جوان را به صورت خام به کار گرفت بلکه باید جوان درون تشکیلات با ابعاد فکری و اعتقادی رشد کند و در تعاملات جمعی برای کار ساخته شود از این رو این اقدام را در دستور کار داریم.

به گفته وی، همه باید جوان‌گرایی را آغاز کنند چرا که این خلأ در جامعه به چشم می‌خورد.

ارتباط نزدیکی با مدیریت شهری و استانداری اصفهان داریم

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان گفت: انتخاب نمایندگان شهر و استان مسئول تلاش جمعی بود و اکنون ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و مدیریت شهری داریم. هفته گذشته شهردار اصفهان در بین اعضای جامعه اسلامی مهندسان حضور و سخنرانی کرد همچنین ارتباط نزدیکی با استاندار اصفهان داریم و ایشان از از نیروهای ارزشی استان است.

در نظام مهندسی کشاورزی و معدن فعال نبودیم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه تخصصی جامعه اسلامی مهندسان چرا در نظام مهندسی ساختمان و کشاورزی حضور ندارد؟ گفت: هر دو سال یکبار انتخابات نظام‌های مهندسی انجام می‌شود که به صورت منسجم حضور داشتیم همچنین در انتخابات نظام مهندسی چند دوره لیست دادیم و در برخی دوره‌ها کاندیدای بدون لیست داشتیم اما به عنوان تشکل سیاسی نمی‌توانیم نقش مستقیمی داشته باشیم و باید از یک جو سیاسی حمایت کنیم.

به گفته دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان، در نظام مهندسی کشاورزی و معدن هم فعال نبودیم و از جمله برنامه‌های ما این است که حضور بیشتری داشته باشیم.

ارزیابی ما از سفر ریاست جمهوری به اصفهان مثبت است

حامدیان با بیان اینکه ارزیابی ما از سفر ریاست جمهوری به اصفهان مثبت است، یادآور شد: حضور آیت الله رئیسی در بین مردم و جمع‌بندی صحبت‌های ایشان مثبت بود اما اینکه مصوبات سفر مشخص نیست و درباره مسئله اصلی مردم که آب است برنامه‌ای ارائه نشد را نقطه ضعف و نقد می‌دانیم.

اگر از فرصت هماهنگی میان قوا استفاده نکنیم فرصت‌ها به تهدید تبدیل می‌شود

وی گفت: اکنون فرصت ویژه و بی‌نظیری در نظام به وجود آمده آن هم هماهنگی هر سه قوه با یکدیگر است. این فرصت ویژه در سطح اصفهان تکرار شده و مدیریت استان و مدیریت شهری و نمایندگان و اعضای شورا هماهنگی منسجم دارند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان ادامه داد: اگر در این فرصت نتوانستیم کار جهادی و انقلابی و مورد نظر رهبر معظم انقلاب برای پیشبرد برنامه‌های نظام و انقلاب و رفع مشکلات مردم انجام دهیم این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود از این رو از همه افرادی که در شهر و استان مسئولیت دارند می‌خواهیم به این فرصت به صورت ویژه نگاه کنند.

حامدیان خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر، مدیریت شهری، استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دور هم جمع شوند و مسائل کلان استان را هماهنگ کنند تا از درون مجموعه یک صدای واحد بیرون بیاید در این راستا مسائل به جلو می‌رود.

وی گفت: در دروه‌های گذشته تجربه ناهماهنگی میان نمایندگان مجلس وجود داشت که به استان ضربه وارد شد اما این دوره نمایندگان هماهنگ‌تر هستند اما کافی نیست و باید هماهنگی بین نمایندگان و افراد مؤثر بالاتر برود در غیر این صورت زمان را از دست می‌دهیم.

مدیریت شهری به صورت مستقیم در زندگی مردم تأثیر دارد

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان گفت: مدیریت شهری و شهرداری در زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد البته در این دوره جدید کارهای اساسی در زمینه شفافیت انجام شده است. همچنین پروانه ساختمانی مکانیزه انجام می‌شود که قابل تقدیر است و تشکر می‌کنیم.

وی با ارائه پیشنهاداتی به بدنه مدیریت شهری افزود: غیر از اجرای پروژه‌های کوچک باید پروژه‌های کلان در داشته باشیم. در حال حاضر کار بزرگی در زمینه توسعه مترو انجام می‌شود اما این بخشی از موضوع است. از این رو احیای پروژه‌های کلان شهری لازمه احیای مدیریت شهری است.

شهرداری در مباحث فرهنگی جهت گیری‌های ارزشی را پررنگ‌تر لحاظ کند

دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان تصریح کرد: یک سری کارهای فرهنگی جهت‌گیری خاص ارزشی ندارد، ما به عنوان نظام اسلامی موظفیم ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه ترویج کنیم و جشن، تئاتر، فیلم و برنامه‌هایی که برگزار می‌شود صرفاً جنبه سرگرمی نداشته باشد بلکه جهت‌گیری ارزشی داشته باشد.

جامعه اسلامی مهندسان برای تحقق شعار سال برنامه‌هایی در نظر دارد

وی گفت: جامعه اسلامی مهندسان به عنوان یک تشکل ارزشی و انقلابی خود را در مقابل تحقق شعار سال موظف می‌داند، از این رو طی ماه‌های گذشته بحث مفصلی در خصوص شعار سال داشتیم و طرحی در این زمینه تعیین کردیم که سه سازوکار دارد و سه سازمان در خصوص آموزش، مشاوره و کارآفرینی و سرمایه گذاری در جامعه اسلامی پیش بینی کردیم.

حامدیان با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری و مدیریت شهری استان توسعه زیرساخت‌ها است، گفت: باید متناسب با ظرفیت‌های استان زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند. از این رو باز تدوین موانع قانونی و رفع موانع می‌تواند مؤثر باشد.

نقش جدی جامعه اسلامی مهندسان در حل مسائل کشور

وی با اشاره به انتخابات جامعه اسلامی مهندسان کشور که روز جمعه دوم خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: در این انتخابات حضور جدی داشتیم، جامعه اسلامی مهندسان در تمام استان‌ها و برخی شهرهای ویژه شعبه دارد و همه در انتخابات مرکزی در تهران به صورت حضوری و مجازی شرکت کردند.

به گفته حامدیان، جامعه اسلامی مهندسان در کشور می‌تواند در کمک به دولت، مجلس شورای اسلامی و مشورت دادن به ارگان‌های حساس مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش جدی ایفا کند.

کد خبر 584671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.