تخریب بزرگ‌ترین سازه فلزی ناهمگون در ماسوله

شهردار ماسوله از تخریب بزرگ‌ترین سازه فلزی ناهمگون و مغایر با بافت تاریخی این شهر خبر داد.

یوسف نیرویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یک ساختمان چهار طبقه به مساحت دو هزار و ۸۶۰ مترمربع در سال ۱۳۷۰ توسط تعدادی از خیران ماسوله و رشت با کاربری دانشسرای شبانه‌روزی احداث شد، اما با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود منابع مالی، حدود ۲۷ سال نیمه‌کاره رها شد.

وی افزود: این سازه فلزی یکی از موانع ثبت جهانی ماسوله در یونسکو است و با نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دستور مراجع قضائی، توسط شهرداری در حال تخریب است.

شهردار ماسوله با بیان اینکه تخریب این سازه فلزی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: بعد از سال ۱۳۹۳، طبق ضوابط جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احداث این ساختمان به دلیل استفاده از سازه فلزی و بتن مغایر با بافت تاریخی شهر ماسوله شناخته شد.

نیرویی تصریح کرد: در راستای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله، علاوه بر تخریب ساختمان نیمه‌کاره، ساماندهی کابل‌های برق و مخابرات انجام شده و ساماندهی طرح‌های ترافیکی شهر نیز در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و شهر تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 584581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.