برنامه‌ریزی برای جوانان از دغدغه‌های شهید بهشتی بود / حُسن اخلاق دلیل محبوبیت شهید

به مناسبت سالروز فاجعه هفتم تیرماه به سراغ خواهر شهید بهشتی رفتیم و در منزل پدری آن شهید در اصفهان که خانه‌ای قدیمی و کوچک است و به همت شهرداری اصفهان مرمت‌ شده، اما هنوز همان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و صفا و سادگی خودش را دارد و تربیت شهید بهشتی در این خانه انجام‌ شده است، به گفت‌وگو نشستیم.

زینت‌السادات بهشتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به تشریح ابعاد شخصیت آن شهید پرداخت و با ابراز امیدواری از این‌که این قبیل مصاحبه‌ها، طلیعه‌ای برای الگو گرفتن جوانان از شخصیت‌های بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی باشد، اظهار کرد: متأسفانه مسئولان کشور تنها سالی یک‌بار و آن‌هم به مناسبت هفتم تیرماه یادی از شهید بهشتی می‌کنند که این امر قطعاً به ضرر آنان تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت شهید بهشتی زبانزد است، گفت: امروزه به طور مکرر مشاهده می‌کنم، جوانانی که در زمان حیات آن شهید اصلاً به دنیا نیامده بودند، اکنون با چه شوق و اشتیاقی از شهید سخن می‌گویند.

خواهر شهید بهشتی تصریح کرد: باید بهتر و شایسته‌تر به ابعاد شخصیتی شهید بهشتی به‌عنوان الگویی که توانست، در مدت ۵۳ سال عمر خود، این میزان آثار، برکات و دستاورد برای مردم ایران و انقلاب اسلامی به یادگار بگذارد، پرداخته می‌شد.

وی با اشاره به ابعاد گسترده مظلومیت شهید بهشتی در اوایل انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب چه بسیار تهمت‌های ناروایی که به این شخصیت درباره محل زادگاه و منزل سکونتش زدند، اما بعدها با حضور در منزل شهید بهشتی متوجه اشتباه خود شدند که البته بسیار دیر شده بود.

خواهر شهید بهشتی ادامه داد: یکی از خصلت‌های بارزی که آن شهید داشت، علاقه به جوانان بود به حدی که اگر خدشه‌ای در برخورد یک جوان با خود می‌دیدند، اصلاً گلایه‌مند نمی‌شدند، بلکه با یک دنیا محبت و عاطفه با آن برخورد می‌کردند.

وی با بیان خاطره‌ای از زبانی فردی که با شهید بهشتی در دوران مسئولیت مراوده داشت، گفت: عده‌ای از جوانان کرمان در شب حادثه هفتم تیرماه پیغامی برای شهید بهشتی فرستادند که ما در مورد شما اشتباه فکر می‌کردیم و ما را حلال کنید، که شهید مظلوم بهشتی در جواب پیغام آن‌ها با لبخندی می‌گوید، من قبلاً شما را حلال کرده بودم، همین اخلاقیات، باعث جذب جوانان به شهید بهشتی شده بود.

برنامه‌ریزی در زندگی شهید بهشتی اهمیت فراوانی داشت

خواهر شهید بهشتی افزود: از ویژگی‌های مهم دیگر شهید بهشتی این بود که آدم بسته‌ای نبود و کسانی که با این خصلت شهید آشنا نبودند، از این حالت روشن‌فکری و نوع برخورد او به‌عنوان کسی که در لباس روحانیت است، تعجب می‌کردند.

وی بابیان اینکه من این خصایص شهید را نشئت گرفته از رفتار پدری می‌دانم که همه ما را در این خانه محقر تربیت کرد، خاطرنشان کرد: پدر ما نه تنها از دانش و پرورش فرزندانش غافل نبود که لحظه‌ای در این مسیر نیز غفلت نکرد.

خواهر شهید بهشتی متذکر شد: امیدوارم بتوانیم از برخورد، منش و روش شهید بهشتی الگو بگیریم و آن‌ها را در زندگی خود اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در زندگی شهید بهشتی اهمیت فراوانی داشت، گفت: برادرم نسبت به دقایق و ساعت‌های عمر خود حساس بود و با یک برنامه‌ریزی دقیق اجازه به بطالت رفتن وقت خود را نمی‌داد، به طوری که وقتی از تهران به اصفهان می‌آمد، تمام برنامه‌ریزی دیدارهای خود با مسئولین اصفهان را از تهران انجام داده بود.

خواهر شهید بهشتی با بیان اینکه این رفتار شهید، جلوتر از زمانه بودن او را نشان می‌داد، افزود: در خاطرم هست، وقتی از دوستان و اقوام به شهید بهشتی مراجعه می‌کردند، آن شهید روز و حتی ساعت حضور خود در منزل اقوام را دقیق از قبل مشخص می‌کرد و همیشه مقید به انجام آن بود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل مهم محبوبیت شهید بهشتی در دل‌ها و قلوب جوانان که هنوز هم پا برجا است، حُسن اخلاق و رفتار آن شهید بود، گفت: متأسفانه عده‌ای از مغرضان دوست نداشتند، منش و روش شهید بهشتی در جامعه گسترش پیدا کند.

خصوصیات رفتاری شهید بهشتی متأثر از تربیت در محیط خانه بود

خواهر شهید بهشتی با بیان اینکه برادرش پرورش‌یافته خانواده‌ای بود که بر تمام ارزش‌های دینی و انسانی در فرایند تربیت فرزندان تأکید می‌ورزید، خاطرنشان کرد: اغلب حالات و خصوصیات رفتاری شهید بهشتی متأثر از تربیت در محیط خانه بود، پدر و مادر من نیز همین خصلت‌ها را داشتند.

وی گفت: یکی از خصوصیاتی که شهید بهشتی مزین به آن بود، شنیدن مشکلات مردم و تلاش برای رفع آن‌ها بود، درِ منزل پدری ما در اصفهان، همیشه روی مردمی که مشکل داشتند، باز بود، پس از شهادت شهید بهشتی، مادرم نیز همین رفتار را داشت و در مواقعی که وزرا و مسئولین قدم در این منزل می‌گذاشتند، از آن‌ها پیگیر مشکلات مردم می‌شد.

بهشتی در ادامه گریزی به تلاش‌های فرزندان شهید بهشتی در گوشه و کنار دنیا برای جمع‌آوری صوت سخنرانی‌های پدرشان زد و گفت: تنظیم و تدوین کتب شهید بهشتی به همت آنها انجام شد تا امروز به یادگار برای جوانان کشور باقی بماند.

وی با بیان اینکه یکی از دعاهایی که من همیشه دارم، این است که مسئولان ما را نسبت به وظایفشان آشنا کنند، گفت: اگر مشکلات مردم را رفع نکنیم و خادم مردم نباشیم، مدیون شهید بهشتی و امثال آن شهید خواهیم شد.

خواهر شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که اگر امروز شهید در قید حیات بود، در برابر مشکلات اقتصادی جامعه چه عملکردی داشت، گفت: معتقدم چنان‌چه برادرم زنده بود، قبل از اینکه مشکلات اقتصادی به این مرحله و درجه برسد، برنامه‌ریزی و فکری عاجل می‌کرد.

وی تأکید کرد: یکی از نکاتی که شهید بهشتی همیشه به آن عمل می‌کرد، این بود که بدون مطالعه هرگز دست به عملی نمی‌زد و این رفتار و خصلت در زمان حاضر در بین مدیران و مسئولان دیده نمی‌شود.

بهشتی در پاسخ به این سوال که نحوه برخورد شهید بهشتی با جوانان از اقشار و سلایق مختلف چگونه بود، تصریح کرد: یکی از کارهایی که شهید بهشتی در قبال جوانان می‌کرد، این بود که ابتدا یک محیط صمیمی با جوانان به وجود می‌آورد تا آنها را جذب کند، عملکردی که در ادامه باعث هدایت جوانان می‌شد.

وی تأکید کرد: این نوع رفتار، به‌نوعی خصلت بارز و خانوادگی ما هست، پدر و مادر هم همین‌گونه بودند.

کد خبر 584546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.