روش نگهداری گل و گیاه در فصل تابستان

یک کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی تابستان را فصل رشد گیاهان دانست و گفت: گیاهان آپارتمانی نیاز به نور مستقیم ندارند؛ بنابراین پژمردگی گیاه در ساعات گرم روزهای تابستان نشان‌دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد.

زهره حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با شرایط نگهداری گل در فصل تابستان، اظهار کرد: تابستان، فصل رشد گیاهان است و آنها در این ماه‌های گرم سال نیاز به توجه بیشتری دارند.

وی زمان آبیاری گل گیاهان در فصل تابستان را شب یا صبح دانست و افزود: بهتر است آبیاری در غروب یا همان شب انجام شود همچنین توصیه می‌شود که در روزهای بسیار گرم دوبار در روز آبیاری صورت گیرد و در این صورت می‌توان آبیاری صبح را نیز در برنامه گنجاند.

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی با اشاره به معایب آبیاری گیاهان زیر نور خورشید، گفت: این کار باعث می‌شود قطرات آب روی برگ گیاهان مثل یک ذره‌بین عمل کند و زمانی که اشعه خورشید با شدت بسیار زیاد می‌تابد قسمت‌هایی از سلول‌های برگ را بسوزاند که به مرور زمان موجب متوقف شدن رشد گیاه می‌شود.

وی درباره تغذیه گل‌ و گیاه در تابستان نیز خاطرنشان کرد: در هر فصل که گیاه شرایط نامناسبی داشته باشد، لازم است تغذیه انجام شود در غیر اینصورت بهتر است تغذیه تنها در بهار و تابستان صورت گیرد که به تعداد دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم.

تجمع عناصر غذایی در گلدان

حسنی تعویض گلدان را باعث تغذیه چندماهه گیاهان دانست و افزود: در صورتی که گیاه دارای رشد تابستانه کُند باشد، نقاط سوخته در حاشیه و متن برگ‌ها مشاهده کنید، برگ‌ها پژمرده باشند و یا لکه‌های سفید نمکی روی خاک ببینید همه از عوارض تجمع عناصر غذایی است.

وی با اشاره به اینکه تابستان، فصل رشد گیاهان است، تاکید کرد: غذا دادن زیاد هم به گیاهان آسیب می‌زند؛ باید توجه کرد که همیشه گیاهان دچار کمبود مواد غذایی نیستند بلکه گاهی جذب زیاد مواد غذایی نیز مشکل‌ساز است.

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی، نور را برای رشد گیاهان ضروری دانست و گفت: با وجود این گیاهان آپارتمانی نیاز به نور مستقیم ندارند؛ بنابراین پژمردگی گیاه در ساعات گرم روزهای تابستان نشان‌دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد و باید گلدان را دورتر از پنجره قرار داد یا در میانه روز پرده‌ها را کشید.

زیان نور مستقیم برای گیاهان آپارتمانی

وی نور مستقیم آفتاب را برای گیاهان آپارتمانی و به ویژه برگ‌های تازه مضر معرفی کرد و افزود: نباید نور آفتاب مستقیم از پشت شیشه پنجره به آنها بتابد و بهتر است نور از پرده توری عبور کرده و به گیاه برسد.

حسنی با اشاره به میزان حرارت مناسب برای گیاهان در فصل تابستان تصریح کرد: حداقل دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی پنج و حداکثر ۴۵ درجه سانتی‌گراد است، اما مناسب‌ترین دما برای گیاهان آپارتمانی بین ۱۰ تا ۴۰ درجه در نظر گرفته شده است.

وی دمای خارج از این محدوده را باعث افسردگی و کسل شدن گیاه دانست و گفت: درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابی خاصی در گیاهان می‌شود.

کد خبر 584536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.